۱۰توصیه برای داشتن پوست زیبا و طبیعی از دید آیرودا

پوست شما مانند آینه است

ده توصیه برای داشتن پوست زیبا و طبیعی از دید آیرودا

۱- در آیرودا چرخش فصول اهمیت خاصی دارد. براساس قوانین آیرودا، آیین سلامتی هند باستان، هماهنگی با طبیعت اولین قانون سالم بودن است پوست نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نخواهد بود. زمستان فصل ایده آل برای تغذیه پوست، بهار زمان مناسب برای سم زدایی و تابستان فصل محافظت از پوست است. در این میان هماهنگی رژیم غذایی با فصول نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بطور مثال خوردن غذاهای بسیار گرم و ادویه دار در فصول گرم معمولا احتمال بروز اختلالات پوستی و جوش را بسیار بالاتر می‌برد.

۲- باید درمورد مواد آرایشی و بهداشتی که برای مراقبت از پوست خود به کار می‌برید تجدید نظر نمایید. هر چیزی که منشاء شیمیایی دارد را کنار بگذارید. این قانون را به خاطر بسپارید ((هر چیزی را که نمی‌توانید بخورید به پوست خود نیز نخورانید.))

مواد طبیعی و گیاهی بسیاری هستند که می‌توانید جایگزین مواد مضر شیمیایی کنید. مطمئن باشید که اگر یک بار از مواد طبیعی استفاده نمایید برای همیشه از مواد مصنوعی و شیمیایی بیزار خواهید شد.

۳- باید توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید. با انتخاب مواد غذایی مناسب خود از درون تغذیه کنید تا پوستی روشن، سالم و درخشنده داشته باشید. در رژیم غذایی خود میزان زیادی سبزیجات تازه‌ی فصل و آب میوه بگنجانید تا نتیجه ی فوق العاده‌ی آن را بر چهره‌ی خود ببینید. غذایی که از آنتی اکسیدان‌های طبیعی غنی باشد به محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد یا همان اکسیژن واکنش پذیر که عامل اصلی بیماری و پیری پوست است، کمک خواهد کرد. چربی را بطور کامل از غذای خود حذف نکنید. میزان متعادلی از چربی سالم می‌تواند به نرم شدن، درخشندگی و انعطاف پذیری پوست شما کمک کند. در طول روز میزان زیادی آب بنوشید اما هنگام غذا خوردن از نوشیدن آب (یا هر نوشیدنی دیگر) به میزان زیاد بپرهیزید.

آیرودا و پوست

۴- باید عادات غذایی سالم را جایگزین روش تغذیه‌ی کنونی خود کنید. خوردن عاقلانه برای سلامتی و ظاهرتان بسیار مهم‌تر از مزه‌ی غذا است. بدنتان از آنچه می‌خورید استفاده می‌کند و شما می‌توانید با انتخاب غذاهای سالم به هضم و دفع صحیح مواد غذایی و باقیمانده‌ی آن کمک کنید. روش‌های ساده‌ای چون خوردن تکه‌ی کوچکی زنجبیل تازه با آبلیمو می‌تواند در هضم غذا کمک مؤثری باشد. هیچگاه بین غذا از نوشیدنی با یخ و یا نوشابه‌هایی با کربونات زیاد استفاده نکنید زیرا هضم غذا را مشکل می‌سازند.فقط زمانی غذا بخورید که گرسنه‌اید و هنگام خوردن غذا به چیز دیگری فکر نکنید. حتما پس از خوردن غذا چند لحظه نشسته و استراحت کنید. اینها تغییرات کوچکی هستند که می‌توانند در طول زمان تفاوت زیادی بوجود آورند.

۵- ماساژ تمام بدن را جزو برنامه‌های روزانه‌ی خود قرار دهید. زمانی که به فواید بی‌شمار ماساژ با روغن گرم در سلامتی بدن و به ویژه پوست پی بردید دیگر ماساژ را به‌عنوان یک کار تشریفاتی نخواهید شناخت. خودتان هر روز صبح قبل از حمام و یا یکی دو ساعت قبل از خواب بدنتان را ماساژ دهید. به خاطر داشته باشید که ماساژ باید حتما دو تا سه ساعت پس از خوردن غذا انجام شود. برای ماساژ از روغن‌هایی چون روغن کاکائو، زیتون یا بادام استفاده کنید. ماساژ جریان خون را افزایش می‌دهد، به بدن در دفع سموم کمک می‌کند،به پوست کشیدگی طبیعی می‌بخشد و آن را نرم، صاف و درخشنده می‌سازد.

۶- به قدر کافی استراحت کنید. البته امروزه دیگر با وجود گرفتاری‌های روز افزون زندگی عقیده‌ی هشت ساعت خواب شیرین منسوخ شده است اما حداقل باید مطمئن باشید که میزان خوابتان به حدی است که قادرید با نشاط بوده و حداکثر کارایی را داشته باشید. با توجه به بدن‌تان قضاوت درستی خواهید داشت. اثرات کمبود خواب به روی پوست به ویژه در دور چشم به خوبی مشهود است. اگر پوست صورتتان بی روح و کدر است و زیر چشمان شما همواره پف کرده است شاید به خواب بیشتری نیاز داشته باشید. پوست شما مانند آینه است. هر آنچه در درون بدن و روحتان می‌گذرد در پوست منعکس خواهد شد. با استراحت کافی انرژی شما به حداکثر می‌رسد و سلامت عمومی بدنتان به شکل پوستی لطیف و چشمانی درخشنده جلوه‌ گر خواهد شد.

آیرودا و پوست

۷- با استرس بجنگید. برای استرس نام‌های مختلفی اختراع کرده‌اند: قاتل بی‌صدا، طاعون زندگی مدرن، دشمن مخفی و … اما هیچکدام از آنها کاملا گویای خطرات استرس نیستند. زندگی پراسترس زاینده‌ی رادیکال‌های آزادی است که می‌توانند به ظاهر زیبای شما آسیب رسانده و بنیان سلامتی شما را سست نمایند. ورزش ملایم و منظم، یوگا، مدیتیشن و تکنیک‌های تنفسی می‌توانند در مقابل با اثرات منفی استرس مؤثر باشند. ماساژ روزانه نیز کمک خوبی است. آروماتراپی، موزیک درمانی و خنده از جمله روش‌های بسیار مؤثر هستند که می‌توانند در تعادل روح و احساسات به شما کمک کرده و شما را جوان نگه دارند.

حتما در روز زمانی را برای پرداختن به این روش‌ها و دور ساختن استرس از روحتان و همچنین دعا و نیایش اختصاص دهید، هرچند این مدت کوتاه باشد زیرا همین زمان کوتاه اثرات فوق‌العاده‌ای در آرامش ذهن و روح و به دنبال آن بدست آوردن صورتی جذاب و شاداب خواهد داشت.

۸- برای مراقبت از پوست خود برنامه‌ی روزانه داشته باشید. مراقبت منظم و مداوم پوست کلید دستیابی به پوست زیبا است. برنامه‌ی روزانه‌ی شما باید شامل چهار قدم اصلی مراقبت از پوست یعنی پاکسازی، تقویت، مرطوب سازی و تغذیه‌ی پوست باشد. باز هم تاکید می‌کنیم که تا جایی که ممکن است برای مراقبت از پوست خود از مواد طبیعی بهره گیرید. مواد طبیعی پوست را تمیز و پاکسازی می‌کنند اما آن را از رطوبت بی‌بهره نمی‌سازند و PH طبیعی پوست را حفظ می‌کنند. مراحل اصلی مراقبت از پوست را دوبار در روز، یکبار قبل از خروج از خانه و بار دیگر قبل از خواب انجام دهید. استفاده از گیاهان و حتی ادویه‌های گیاهی چون زردچوبه (که اکنون ثاب شده است برای مراقبت از پوست عالی است). سلول‌های پوست را از آسیب‌های محیطی محافظت کرده و به آن‌ها درخشندگی و لطافت می‌بخشد. بخاطر داشته باشید که علاوه بر استفاده‌ی موضعی از گیاهان، رژیم غذایی شما نیز باید حاوی مقدار زیادی مواد غذایی گیاهی باشد.

۹- میدانم که امروزه کمتر کسی است که زمان و حوصله‌ی کافی برای تکمیل مراقبت‌های پوستی خود را داشته باشد اما  بهرحال حتی پرکارترین افراد نیز زمانی برای پرداختن به خود خواهند یافت. مسلما پس از مدتی، با مشاهده نتایج فوق‌العاده این روش‌ها بر صورتتان از این کار لذت خواهید برد. درهفته حداقل یکبار از ماساژ بدن و صورت با روغن‌های معطر لذت ببرید. کیسه‌ی حاوی گیاهان و ادویه‌های خوشبو را آب وان انداخته و یا آن را دربرابر جریان آب ببندید تا هنگام استحمام از آب معطر استفاده نمایید. پاشیدن آب محتوی عطر گل‌ها و گیاهان به روی پوست صورت خستگی را از عضلات صورت دور می‌سازد. با این کار فضای اطراف خود را خوشبو و دلپذیر می‌سازید.

با این که احتمال بروز حساسیت در برابر مواد طبیعی کم است اما در برخی دیده شده است. بنابراین قبل از استفاده از هر ماده‌ای ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست دست خود امتحان کنید. مخلوط خمیری شکلی از گلاب، شیر و جو آسیاب شده یکی از بهترین پوسته بردار‌های طبیعی برای پوست است. از پوره‌ی طالبی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید استفاده نمایید تا پوستی صاف و نرم داشته باشید برش‌های خیار و یا گلوله‌ی پنبه‌ای که در گلاب خیس کرده‌اید را به مدت ده دقیقه به روی چشم خود قرار دهید تا فورا به چشمان خسته‌ی شما آرامش ببخشد.

۱۰- باید مفهوم زیبایی را برای خود تعریف کنید. در واقع زیبایی انعکاس روح و درون ماست. تفکر مثبت نسبت به خویشتن موجب می‌شود در اطرافتان هاله‌ای درخشنده از زیبایی و اعتماد‌به‌نفس داشته باشید. بنابراین پس از این که تمام قدم‌های بالا را طی کردید، یعنی زمانی که رژیم غذایی سالمی اختیار نمودید، عادات زندگی خود را تغییر دادید و به مراقبت روزانه از پوست خود پرداختید، در سکوت نشسته و از آنچه انجام دادید احساس لذت و خشنودی نمایید.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می‌دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.