آموزش جستجو و جایگزین کردن کلمات در چند فایل به صورت همزمان

با ابزارهای مناسب برای جایگزین کردن کلمات در فایل ها آشنا شوید

اگر بخواهید یک کلمه را در ده ها فایل متنی پیدا کنید و آن را با کلمه دیگری جایگزین کنید برای انجام این کار چه می کنید؟ در این مقاله سریع ترین راه برای انجام این کار را برای شما کاربران معرفی می کنیم.

این کار برای  برنامه نویسان و افرادی که با فایل های متنی سروکار دارند مناسب می باشد.

زمانی که یک برنامه نویس در حال توسعه یک برنامه می باشد و نظرش در مورد نام برنامه تغییر پیدا کرده، در این مواقع ضروری برنامه نویس  به دنبال راهی می گردد که در کمتر از ۵ دقیقه بتواند نام برنامه را که در چند جا از برنامه برده شده است را تغییر دهد.

روش انجام این کار با استفاده از Notepad++

در اولین قدم باید این برنامه را دانلود و نصب کنید. جهت دانلود این برنامه از لینک زیر استفاده کنید.

Notepad++

ابتدا به کمک برنامه  Notepad++ کلمه مورد نظر را در تمامی فایل هایی که باید ویرایش شوند، جستجو کنید. Notepad++ را باز کرده و به Search>Find in Files رفته و یا کلیدهای CTRL+SHIFT+F را همزمان فشار دهید. با انجام این کار، منوی Find in Files باز می شود.

در مقابل Find what کلمه یا عبارتی که باید تغییر کند را وارد کنید. در مقابل کادر Replace with نیز کلمه جدید را وارد نمایید. در نهایت، با کلیک کردن روی آیکون …. شکل در مقابل Directory موقعیت فایل هایی که باید تغییر در آن ها اعمال شود را تعیین کنید. بنابراین Notepad++ متوجه می شود که باید در کجا جستجو کند.

Notepad++ و جایگزین کردن کلمات

برای جستجو می توانید از تنظیمات پیشرفته هم استفاده کنید که در بخش های زیر توضیح داده می شود. پس از انجام تنظیمات گفته شده، می توانید با کلیک کردن روی دکمه Find All موارد یافته شده را یک به یک بررسی کرده و جایگزین کنید و با استفاده از دکمه Replace in Files تغییرات را به صورت کامل بر روی تمام فایل هایی که مورد جستجو قرار می گیرد، انجام دهید.

گزینه Find All لیستی از موارد یافت شده را به شما نشان می دهد. اگر نمی خواهید تغییرات را در یک یا چند فایل انجام دهید، با انتخاب کردن و فشار دادن کلید Del آن ها را از لیست حذف کنید، سپس روی فایل های باقی مانده کلیک راست کرده و Open all را انتخاب کنید.

اکنون به Search > Replace رفته و یا کلید های CTRL + H را فشار دهید تا منوی  Replace باز شود. در اینجا گزینه ای به نام Replace All in All Opened Documents دارید که تغییرات را در تمام فایل های باز شده اعمال می کند.

جایگزین کردن کلمات در نوت پد

تتظیمات پیشرفته تر قابل دسترس می باشند و شما می توانید از آن استفاده کنید.

تنظیمات پیشرفته جستجو و جایگزینی کلمات در Notepad++

شما می توانید در زیر بخش Find in Files به کمک گزینه Filters فیلترهایی را به جستجوی خود اضافه کنید تا عمل جستجو تنها در فایل هایی با یک نوع فرمت خاص انجام شود. برای مثال، با اضافه کردن عبارت doc.* به این قسمت، جستجو تنها در فایل های DOC (فایل ورد) انجام می شود. شما می توانید جستجو را در فایل هایی با یک متن خاص بدون در نظر گرفتن فرمت و نوع فایل انجام دهید. برای جستجو در تمامی فایل ها، صرف نظر از نوع و نام آن ها از عبارت *.* استفاده کنید.

اگر پوشه ای را برای جستجو انتخاب کردید که خود شامل پوشه های دیگر است، گزینه های In all sub folders و In hidden folders را تیک بزنید تا جستجو در آن پوشه ها فعال شود. همچنین با تیک دار کردن گزینه Match whole word only تنها کلماتی پیدا می شود که دقیقا با کلمه مورد جستجو یکسان باشد و از ویرایش مواردی که به آن کلمه مشابه است جلوگیری می شود.

گزینه Search Mode در هر دو بخش Find in Files و Replace به شما اجازه جستجوی جایگزینی کلمات را با تنظیمات پیشرفته تر می دهد. برای استفاده از افزونه ها گزینه Extended را انتخاب کنید. برای مثال، با این قابلیت می توان یک کاراکتر را با یک خط جدید جایگزین کرد (/n). اگر از کاراکترهای عامل استفاده می کنید، گزینه Regular expression را انتخاب کنید تا تمام کلمات یا عبارت مرتبط را یافته و جایگزین شود.

Replace Text

با استفاده از نرم افزار Replace Text می توانید چندین فایل، پوشه یا فایل را تعیین کنید تا عمل جستجو و جایگزینی در آن ها انجام شود. انجام این کار به کمک تنظیم و راه اندازی Replace Group ها انجام می شود.

برای شروع، باید یک گروه جدید بسازید. به همین جهت به قسمت Replace > Add Group مراجعه کرده و یک نام برای آن تعیین نمایید.

روی گروه ساخته شده کلیک راست کرده و گزینه (Add Files) را برای انتخاب فایل ها یا پوشه هایی که قصد ویرایش آن ها را دارید، انتخاب کنید. در پنجره Files / Folder Properties بخشی به نام Source Type قابل مشاهده است که باید آن را انتخاب کنید. با فعال سازی گزینه Use single file جستجو تنها در یک فایل و با فعال سازی Use folder جستجو در پوشه انجام می شود. سپس از قسمت Source File / Folder Path  فایل یا پوشه های مورد نظر را انتخاب کنید، می توانید با به کارگیری فیلتر Include File Filter یک نوع فایل خاص را برای جستجو انتخاب کرده و یا با  Exclude File Filter یک نوع فایل را از جستجو استثنا کنید.

گزینه جایگزین کردن کلمات

برای اضافه کردن چند فایل یا پوشه مراحل ذکر شده در بالا را تکرار کنید.

بهترین قابلیت Replace Text این است که شما می توانید پوشه یا فایل مقصدی را انتخاب کنید که با موقعیت اصلی متفاوت است، بنابراین فایل های ویرایش شده در پوشه مقصد جداگانه ذخیره می شوند. در File/ Folder Properties به سربرگ Destination رفته و با انتخاب Destination File / Folder Path پوشه یا فایل مقصد مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از انجام تنظیمات گروه، اکنون وقت تعریف کلمات برای جایگزینی است. گروه تنظیم شده را انتخاب کرده و به مسیر زیر بروید.

Replace > Search/Replace Grid > Advanced Edit

گزینه پیشرفته جایگزین کردن کلمات

اکنون می توانید در بخش Search Text  کلمات مورد نظر برای جستجو و در Replace Text کلماتی که باید جایگزین شود را وارد کنید. با استفاده از منوی باز شونده زیر کادرها، می توانید نحوه جستجو و جایگزین کردن کلمات و عبارات را به صورت دقیق تر مشخص کنید.

در این نرم افزار هم مثل Notepad++ امکان به کارگیری تنظیمات پیشرفته وجود دارد. اما برخلاف Notepad++ شما می توانید کلمات مختلفی را به یکباره جستجو و جایگزین کرده و با اجرای این فرآیند Replace Text همه کارها را انجام می دهد.

برای جایگزین کردن کلمات و عبارات می توان به قسمت Replace > Start Replacing رفته و یا دکمه CTRL + R را فشار دهید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.