چکار کنیم که کودکمان از خبرچینی دست بکشد؟

کودک را از معایب خبرچینی آگاه کنید

خبرچینی، اخبار و شایعات در بین کودکان ۸-۹ ساله مانند شعله‌های آتش به سرعت منتشر می‌شود. استاد روانشناسی آموزشی دانشگاه واشنگتن در سیاتل معتقد است که کودکان از خبرچینی برای آزمایش قدرت و نفوذ خود بر دیگران استفاده می‌کنند. همچنین آنها اینکار را برای رسیدن به شهرت بیشتر انجام می‌دهند. اما شما به عنوان والدین این کودکان می‌توانید روش‌هایی برای جلوگیری از این کار کودکان در پیش بگیرید. در ادامه راهنمایی در این زمینه ارائه می‌شود.

او را از محیط خبرچینی و شایعه‌سازی دور کنید

احتمالا فرزند شما مدام با دوست خود درگوشی صحبت می‌کند یا به او پیام می‌دهد. در تحقیقی از ۶۰ دختربچه دبستانی خواسته شد به مدت ۱۵ دقیقه درباره هر چه می‌خواهند حرف بزنند. آنها به طور متوسط درباره ۲۴ نفر خبرچینی کردند. البته بیشتر آنها گفتگوهایی بی‌ضرر بود مانند اینکه “من موقع نهار کنار جان نشستم” یا حتی حرف‌هایی از نوع تعریف و تمجید. اما حدود سه یا چهار مورد از این صحبت‌ها منفی و حتی آسیب‌رسان بودند، مثلا “او دختره فکر میکنه از دماغ فیل افتاده”. کودک خود را متوجه این موضوع کنید که این نوع از حرف‌ها ممکن است به کسی آسیب برساند. مثل دست انداختن کسی حتی اگر او این حرف ما را نشنود. سناریوهایی در این خصوص بازی کنید و از فرزند خود بپرسید چه احساسی پیدا می‌کند اگر کسی درباره او اینطور حرف بزند.

باید مراقب حریم خصوصی باشد

فرزند شما فکر می‌کند اگر حرف او درست باشد، خبرچینی محسوب نمی‌شود. صحبت کردن درباره اینکه چه کسی امتحان را رد شد، گزارش اینکه چه کسی به اتاق ناظم احضار شد، اینکه کدام بچه هنوز برای بستن بند کفش به کمک نیاز دارد، آنها هیچ مشکلی در بیان این حرف‌ها نمی بینند. باید به فرزند خود یاد بدهید هیچگاه درمورد دوست و همکلاسی خود پشت سرش حرف نزند و این خطوط قرمز را به او نشان دهید. مسائل حساس را به او گوشزد کنید از جمله طلاق و مشکلات خانوادگی، اتفاقات شرم‌آور مانند نمره بد گرفتن، شکست خوردن یا مریض شدن و یا گزارش‌هایی مثل اینکه همکلاسی به اتاق ناظم احضار شده، کودک باید بداند نباید درباره این موضوعات صحبت کند (افت تحصیلی دانش آموزان چه علتی دارد؟).

ترویج دوستی

به کودک خود بگویید اینکه پشت سر همکلاسی‌اش حرف بزند او را مشهور نمی‌کند. این در حالی است که مطالعات علمی نشان داده است در این سن چنین چیزی صادق است. کودکانی که بیشتر خبرچینی و شایعه‌سازی می‌کنند، می‌خواهند جلب توجه کنند و روابط دوستی خود را صمیمی‌تر کنند. اما آنها باید درباره عواقب خبرچینی خود مطلع باشند. به آنها بگویید: هر چه بیشتر خبرچینی دوستانت را بکنی، آنها هم درباره تو خبرچینی می‌کنند. در عوض به او یاد بدهید روش‌های دیگری غیر از خبرچینی برای ایجاد صمیمیت با دوستان وجود دارد و به جای پچ پچ کردن می‌توانند کارهای هیجان‌انگیز و جالبی با دوستان خود انجام دهند. به آنها پیشنهاد دهید دور هم جمع شوند و کاردستی درست کنند، ورزش کنند و … . با تشویق کودکان به انجام کارهای سرگرم‌کننده می‌توانید آنها را از خبرچینی دور کنید (دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟).

جلوی انتشار شایعات را بگیرید

گرچه ممکن است بسیاری از افراد شروع‌کننده شایعه‌سازی نباشند، اما اغلب برای آنها دشوار است که جلوی شنیدن و انتشار آن را بگیرند. به کودک خود بگویید وقتی حرفی از یکی به دیگری منتقل می‌شود، واقعیت دستکاری می‌شود و دیگر تشخیص درست بودن آن دشوار می‌شود و این در واقع همان شایعه‌سازی است. به کودک خود بگویید بار دیگر که در معرض این خبرچینی‌ها قرار گرفت، جلوی شایعه‌سازی را بگیرد مثلا بگوید: به من ربطی ندارد.

به کودک خود بگویید گاهی لازم است این خبرها را به گوش معلم خود برساند و این مشکلی ندارد. “اگر این خبرچینی‌ها موجب آسیب فیزیکی و روحی کسی می‌شود یا یک عمل نادرست است مانند تقلب کردن در امتحان، باید به معلم خبر دهید”.  اگر کودک شما بابت گفتن این حرف‌ها به معلمش خجالت می‌کشد، به او بگویید حرف‌هایش را روی کاغذ بنویسد و به معلم بدهد.

منبع parents.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.