آموزش حذف نرم‌افزارهای مخرب از کامپیوتر (بخش دوم)

ابتدا وجود نرم‌افزارهاي مخرب را بررسی کنید

در صورت آلوده شدن کامپیوتر به نرم‌افزارهای مخرب ، با به کارگیری چند ترفند ساده کامپیوتر خود را از وجود این نرم‌افزارهای مخرب پاک سازید.

با چند نشانه همانند عملکرد کند سیستم، وجود تعداد زیاد پاپ آپ و یک سری مسائل عجیب می‌­توان به وجود بدافزارهای رایانه‌ای و ویروس پی برد، حتی اگر یک برنامه آنتی‌ویروس نصب شده بر روی سیستم داشته باشید احتمال این اتفاق وجود دارد. البته مسائل سخت‌افزاری نیز می‌­تواند این نشانه‌ها را داشته باشد، اما بهتر است ابتدا وجود نرم‌افزارهای مخرب را بررسی کنید. در ادامه مطلب یک راهنمای گام به گام در اختیار کاربران قرار می‌­دهیم تا به راحتی این کار را انجام دهند.

مرحله ۴: اسکن را با نرم‌افزار Malwarebytes اجرا کنید

در اینجا نحوه استفاده از نرم‌افزار Malwarebytes بر اساس تقاضا را شرح خواهیم داد. اگر کامپیوتر خود را از اینترنت قطع کردهاید ابتدا آن را وصل کرده و این نرم‌افزار را دانلود نمایید، پس از دانلود آن را نصب کرده و آپدیت کنید. قبل از شروع، مجددا اتصال را از اینترنت جدا کنید. اگر از طریق کامپیوتر آلوده، به اینترنت دسترسی ندارید دانلود را توسط کامپیوتر دیگری انجام دهید و فایل دانلود شده را از طریق فلش USB  به کامپیوتر آلوده منتقل نمایید.

بعد از دانلود و نصب نرم‌افزار  Malwarebytes، ویزارد برنامه را دنبال کنید. هنگامی که برنامه باز می‌­شود، برای اجرای اسکن، تبDashboard را به تب Scan تغییر دهید. گزینه پیش فرض اسکن (“Threat Scan “) را انتخاب کرده و بر روی دکمه Start Scan کلیک کنید البته قبل از اجرای اسکن به روزرسانی‌ها را بررسی کنید.

نرم‌افزار Malwarebytes برای از بین بردن نرم‌افزارهای مخرب
با انتخاب گزینه Threat Scan یک تجزیه و تحلیل اساسی از رایج‌ترین فایل‌های کامپیوتر انجام می‌­شود.

هر چند این نرم‌افزار گزینه‌های سفارشی اسکن را ارائه می‌­دهد. اما نرم‌افزار Malwarebytes  توصیه می­‌کند ابتدا Threat Scan را انجام دهید، زیرا این گزینه تمام بدافزارها را شناسایی می­‌کند. بسته به رایانه شما، اسکن سریع می­‌تواند در محدوده ۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد، در حالی که اسکن سفارشی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه یا حتی بیشتر نیاز به زمان دارد. زمانی که نرم‌افزار Malwarebytes اسکن را انجام می‌دهد، می­توانید بسیاری از فایل‌ها که اسکن شده‌اند را مشاهده کنید و حتی فایل­‌هایی که به عنوان بدافزارهای آلوده شناخته شده را ببینید.

اگر در حین اسکن نرم‌افزار Malwarebytes قابل مشاهده نبود، احتمالا یک rootkit یا یک بدافزار عمیق وجود دارد که به طور خودکار اسکنرها را از بین می‌­برد تا از حذف شدن آنها توسط اسکنرها جلوگیری کند. اگر چه می‌­توانید با به کارگیری برخی از ترفندها این روش را سرکوب کنید، اما بهتر است که بعد از نصب مجدد ویندوز و پشتیبان‌گیری از فایل‌ها به نصب ویندوز بپردازید تا نرم‌افزارهای مخرب را از بین ببرد.

پس از اتمام اسکن، نرم‌افزار Malwarebytes نتایج کار را به شما نشان می­‌دهد. اگر نرم‌افزار نام برده سیستم شما را اسکن کرده ولی همچنان نرم‌افزارهای مخرب را احساس می‌­کنید گزینه Custom Scan را اجرا کنید یا از سایر اسکنرهایی که معرفی شد استفاده نمایید. اگر نرم‌افزار Malwarebytes بدافزارها را شناسایی کند، پس از تمام شدن اسکن آن را به شما نشان می­‌دهد. برای خلاص شدن از نرم‌افزارهای مخرب مشخص شده، در سمت چپ پایین بر روی دکمه Remove Selected کلیک کنید. همچنین ممکن است این نرم‌افزار برای اتمام اسکن، سیستم شما را ری‌استارت کند.

اسکن نرم‌افزار   Malwarebytes برای حذف نرم‌افزارهای مخرب
Malwarebytes نتایج اسکن را ارائه می­‌دهد و امکان حذف کردن بدافزارها با یک کلیک را می­‌دهد.

اگر پس از اسکن همچنان وجود نرم‌افزارهای مخرب را احساس کردید، ابتدا از گزینه Full Scan یا از دیگر اسکنرهای مبتنی بر تقاضا استفاده کنید. درصورت از بین رفتن نرم‌افزارهای مخرب، Full Scan همراه با برنامه آنتی‌ویروس در زمان واقعی را اجرا کنید تا منجر به تایید نهایی شود.

مرحله ۵: مرورگر وب خود را رفع کنید

یکی از ویژگی‌های رایج این گونه بدافزارها این است که می­‌تواند فایل‌های سیستم و دیگر تنظیمات را خراب کند؛ homepage را تغییر می­‌دهد تا مجددا کامپیوتر خود را فعال کنید، سرعت مرورگر پایین آمده و شما را آزرده خاطر خواهد کرد.

قبل از نصب مرورگر، Home Page و تنظیمات اتصال اینترنت را بررسی کنید. برای نصب Internet Explorer بر روی دکمه Start ویندوز ۱۰ کلیک راست کرده و در کنترل پنل، گزینه Internet Options را انتخاب کنید. تنظیمات Home Page را در تب General پیدا کنید آن را تنظیم کنید. برای کروم، فایرفاکس یا Edge ، به راحتی در پنجره مرورگر وارد شده و تنظیمات homepage خود را بررسی کنید.

مرورگر وب و حذف نرم‌افزارهای مخرب
قبل از شروع اینترنت اکسپلورر از درستی تنظیمات homepage مطمئن شوید.

مرحله ۶: در صورت آلوده شدن ویندوز فایل‌های خود را بازیابی کنید

در صورتی که هیچ ترفندی برای از بین بردن نرم‌افزارهای مخرب وجود نداشته باشد یا اینکه ویندوز به درستی کار نکند، به ناچار بایستی ویندوز را مجددا نصب کنید. اما قبل از بازیابی هارد دیسک، تمام فایل‌های خود را در USB ذخیره کنید. اگر ایمیل خود را با یک برنامه سرویس‌گیرنده (مانند Outlook یا Windows Mail) چک کنید، مطمئن شوید که تنظیمات مربوطه برای شما ارسال می­‌شود. همچنین باید درایور دستگاه خود را با یک ابزار مانند دو درایور پشتیبان گیری کنید، به یاد داشته باشید در صورتی که درایورها را ندارید یا نمی‌خواهید همه آنها را دوباره دانلود کنید، نمی‌­توانید برنامه‌های نصب شده را ذخیره کنید. در عوض، باید این برنامه‌ها مجددا از طریق دیسک‌ها نصب شوند یا آنها را دانلود کنید.

اگر ویندوز شروع به کار نکرد تا از آن طریق برای فایل‌های خود پشتیبان تهیه کنید، می‌­توانید برای دسترسی به فایل‌هایتان از CD Live CD مانند Hiren’s BootCD (HBCD) استفاده کنید.

پس از اتمام پشتیبان‌گیری، ویندوز را از دیسک که با کامپیوتر شما همراه است نصب کنید، با دانلود تصویر نصب از مایکروسافت یا با استفاده از گزینه factory restore کامپیوتر، این فرآیند را انجام دهید. برای factory restore در طول فرآیند بوت باید یک کلید خاص در صفحه کلید فشار دهید تا روند بازنشانی برای مقداردهی اولیه انجام شود و کامپیوتر شما چند ثانیه پس از روشن شدن آن کلید را فشار می‌­دهد.

جمع بندی

همیشه سعی کنید که یک برنامه آنتی‌ویروس در زمان واقعی بر روی کامپیوتر خود داشته باشید و از به روز بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر نمی­‌خواهید هزینه‌های اشتراکی سالانه را پرداخت کنید، می‌­توانید یکی از برنامه‌های رایگان از جمله Avira Antivirus Free Edition و Bitdefender Antivirus Free Edition را استفاده کنید. اگر شما یک برنامه AV قوی‌تر را ترجیح می‌­دهید، به شما برنامه Norton Security Premium را پیشنهاد می‌­دهیم.

زمانی که احساس می­‌کنید کامپیوتر خود را از نرم‌افزارهای مخرب رها کرده‌اید، حساب‌های آنلاین از جمله بانک، ایمیل و سایت‌های شبکه اجتماعی خود را بررسی کنید و پسوردهایتان را تغییر دهید زیرا ممکن است برخی از نرم‌افزارهای مخرب به پسوردهای شما دسترسی داشته باشند.

ویندوز و دیگر نرم‌افزار مایکروسافت و محصولات Adobe را به روز نگه دارید. از فعال بودن و به روز رسانی ویندوز اطمینان حاصل کنید تا به صورت خودکار دانلود و نصب شود.

منبع pcworld.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.