چگونه مشکل داغ شدن لپ تاپ را حل کنیم؟

عملکرد و عمر کامپیوتر خود را بهبود بخشید

روز به روز بر قدرت لپ تاپ ها افزوده می ­شود. افزایش تراکم عملکرد CPU توسط تراشه ­ها که با ترانزیستورهای پر تراکم تر ترکیب شده اند موجب اضافه شدن تعداد پردازنده­ ها می­شود، کارت­ های گرافیکی بالا صفحه نمایش لپ تاپ را با وضوح بهتری نمایش می­ دهد. نتیجه این تحولات “داغ شدن” بیش از حد سیستم است!

یکی از بزرگترین خطرهای مربوط به لپ تاپ گرمای بیش از حد می ­باشد که می­ تواند به سخت افزار آن نیز آسیب برساند، چند روش برای رفع این مشکل وجود دارد که با به کار بردن آن می­ توانید عملکرد و عمر کامپیوتر خود را بهبود بخشید.

مبانی گرم شدن لپ تاپ

چگونه متوجه شوید لپ تاپ شما بیش از حد گرم است؟

تنها گرم شدن لپ تاپ به معنای گرم شدن بیش از حد آن نیست.

اگر فن با سرعت و صدای بیشتری نسبت به گذشته کار کند می­ توان به این نتیجه رسید که سیستم بیش از حد گرم شده است. همزمان با گرم شدن، عملکرد آن نیز کاهش می­ یابد زیرا  CPU برای جلوگیری از فشار گرما، سرعتش را پایین می­ آورد. علاوه بر این، سیستم ممکن است به طور ناگهانی خاموش شود تا از آسیب ­ها سخت ­افزار جلوگیری به عمل آورد.

داغ شدن لپ تاپ

اگر می­ خواهید مقدار واقعی گرمای داخل لپ تاپ خود را اندازه گیری کنید، می­ توانید از یک ابزار مانند       HWMonitor  استفاده کنید.

چه عواملی باعث گرمای بیش از حد می ­شود؟

دلایلی مانند گرد و خاک و مسدود شدن جریان هوا یا گرمای حرارتی ایجاد شده بینCPU می­تواند موجب گرمای بیش از حد شود. شما می­ توانید تمام این موارد را خودتان تعمیر کنید.

اگر شما نیاز فوری به تعمیر سریع و مهارت های دستی ندارید در مورد تعمیر لپ تاپ مطالعاتی داشته باشید.

چگونه می ­توان از گرم شدن بیش از حد لپ تاپ جلوگیری به عمل آورد و یا آن را تعمیر کرد؟

با چند روش سخت افزاری می­ توان گرم شدن بیش از حد لپ تاپ را تعمیر کرد.

۱. تمیز کردن قطعات و فن سیستم

زمانی که لپ تاپ بیش از حد گرم می ­شود اولین و مهم ترین کار تمیز کردن فن است که موجب خنک شدن CPU و کارت گرافیک می­شود. با گذشت زمان، لایه هایی از گرد و غبار و خاک بر روی فن ایجاد می ­شود که جریان هوا را مسدود می ­کند. برای باز و تمیز کردن قطعات لپ تاپ باید نکاتی را در نظر بگیرید.

قبل از تمیزکاری مراحل زیر را انجام دهید:

  • رایانه را خاموش کنید.
  • باتری را از آن جدا کنید.
  • لپ تاپ را از برق جدا کنید.
  • آن  را روی زمین بگذارید.

پنبه را با مقدار کمی الکل آغشته کرده و فن را با دقت تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که الکل قبل از اتصال لپ تاپ به برق به طور کامل از بین رفته است. برای از بین بردن گرد و غبار می­ توان از جاروبرقی نیز استفاده کرد. برای جلوگیری از آسیب دیدن فن، مواظب باشید آن را در جهت اشتباه نچرخانید. اگر بخواهید از هوا برای تمیز کردن فن استفاده کنید، با نگه داشتن آن، فن را متوقف کنید.

داغ شدن و فن لپ تاپ

سپس، شما می ­توانید پورت اگزوز را با مکش هوا با یک جارو برقی تمیز کنید. پورت اگزوز وظیفه تهویه هوا را بر عهده دارد.

محفظه ­های ورودی، دهانه های کوچکی هستند که از این طریق هوا توسط فن به داخل لپ تاپ وارد می ­شود و موجب نشستن گرد و غبار می ­شود. برای پاک کردن این محفظه ها می­ توان از تهویه هوا استفاده کرد.

در نهایت شما می ­توانید از روغن برای تمیز کردن CPU استفاده کنید.

۲. لپ تاپ را روی سطح سخت و تخت نگه دارید

لپ تاپ اکثر اوقات با به کار بردن عادت های بدی مانند قرار دادن آن بر روی رخت خواب داغ می­ شود و مانع ورود جریان هوا به لپ تاپ می ­شود. در نتیجه، خنک کننده دچار اختلال شده و گرمای تولید شده سطح آن را گرم می­ کند، دمای آن بالا رفته و در نتیجه بیش از حد گرم می شود.

از نگه داشتن لپ تاپ بر سطح صاف اجتناب کنید. می ­توانید از یک میز مخصوص استفاده کنید. میزهایی برای نگه داری لپ تاپ وجود دارد که می ­توانید از فروشگاه­ ها خریداری کنید.

۳. از یک خنک کننده اضافی استفاده کنید

خنک کننده های لپ تاپ به معنای خنک سازی اضافی هستند. با این حال، یک خنک کننده اشتباه می­ تواند مشکل را بدتر کند. قبل از خرید خنک کننده باید از هوای داخل و خارج لپ تاپ اطلاع کسب کنید.

داغ شدن و خنک کننده لپ تاپ

همانطور که در بالا ذکر شد، در اکثر لپ تاپ ها هوا از سمت پایین برای خنک شدن وارد می ­شود و هوای گرم به سمت بالا هدایت می ­شود. با این حال، یک خنک کننده که در زیر لپ تاپ قرار می­ گیرد و هوای اطراف را به داخل می ­کشد، به خنک کننده لپ تاپ کمک نمی­کند و باعث بروز بیش از حد گرما می ­شود.

اگر لپ تاپ شما دارای دهانه های ورودی در قسمت پایین آن می ­باشد، یک خنک کننده جانبی خریداری کنید که هوای درون آن را خنک کند. شما همچنین می ­توانید یک خنک کننده غیرفعال که انرژی مصرف نمی­ کند و صرفا گرما را جذب می­ کند، استفاده کنید.

رفع مشکلات نرم افزاری چیست؟

اگر هیچ یک از اصلاحات سخت افزاری منجر به خنک شدن آن نشد، می ­توانید کارایی نرم افزار سیستم را به نفع سخت افزار کاهش دهید.

شما می ­توانید روشنایی صفحه نمایش یا سرعت CPU را کاهش دهید و می ­توانید از طریق ابزارهای نرم افزاری نیز گرم شدن آن را کنترل کنید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.