خانه امیربهادر کجاست؟

خانه وزیر جنگی که دوستدار ادبیات ایران بوده است

اگر دوست دارید خاانه وزیر جنگ مظفرالدین شاه را ببینید، سری به خانه امیربهادر در منیریه بزنید. خانه‌ای که هنوز پابرجاست و خاطرات بسیاری را در خود حفظ کرده است. در این مطلب شما را با خانه امیربهادر که یکی از قطب‌های گردشگری منطقه ۱۱ تهران است، بیشتر آشنا می‌کنیم.

امیربهادر که بود؟

حسین پاشا خان از زمان ولیعهدی مظفرالدین شاه، پیشکار ولیعهد بود تا اینکه در سال ۱۳۱۰ ناصرالدین شاه به وی لقب “امیربهادر” داد. در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه نیز رئیس کشیک‌خانه دربار شد.

امیربهادر از مخالفان مشروطه و از حامیان مشروعه بود. پس از به توپ بستن مجلس و ظهور استبداد صغیر، لقب “سپهسالار اعظم” گرفت. در خروج محمدعلی شاه از کشور همراه او بود. معروف است که وی آنقدر نشان‌های دولتی و درباری ایران و اعطایی از سران ممالک دیگر دریافت کرده بود که در میهمانی‌ها تا پای دامن لباس رسمی او نیز پر از نشان‌های داخلی و خارجی می‌شده است.

امیربهادر مردی ادب‌پرور بود. وی شاهنامه فردوسی را در تعداد زیاد به چاپ رساند و در اختیار عموم قرار داد. از این رو این شاهنامه به “شاهنامه امیربهادری” شهرت یافت.

امیربهادر پس از مدتی اقامت در اروپا به ایران بازگشت و در سال ۱۳۳۶ در تهران درگذشت.

خانه امیربهادر

وارد این خانه ۳۰۰۰ متر مربعی که می‌شوید، تابلوی سنگی بزرگی می‌بینید که با خط نستعلیق اهدای این خانه به انحمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال ۱۳۰۴ شمسی را اعلام کرده است. در حیاط خانه، می‌توانید مجسمه کمال الملک، نقاش ناصرالدین شاه و حکیم کمال خجندی، عارف و شاعر قرن هشتم و مجسمه ایستاده علی اکبر دهخدا را ببینید. در راهروهای عریض و طویل خانه، تصاویر، نسخ، اسناد و دست نویس‌های مشاهیری چون میرزا حسن رشدیه، جبار باغچه‌بان، زین‌العابدین موتمن، محسن هشترودی، عباس سحاب، یدالله سحابی، پرویز شهریاری، احمد آرام، هوشنگ اعلم، احمد بیرشک و … قابل رویت است.

این خانه ۲۰۰ ساله بخش‌های مختلفی چون تالار بزرگ آینه‌کاری شده، زیرزمین آینه‌کاری شده، تالار بزرگ بالا، حوضخانه با تزئینات کاشی‌کاری و اتاق‌های متعدد برای برگزاری جلسات و سخنرانی و قرائت‌خانه عمومی و اتاق‌های دیگر دارد.

داخل خانه امیربهادر

این بنا در اصل حسینیه امیربهادر بوده است که شرکت پخش سیگار ایران آن را خریداری کرده بود و در نهایت توسط انجمن آثار ملی از شرکت پخش سیگار خریداری شد و تعمیراتی در آن انجام گرفته است.

جالب است بدانید علاوه بر امیربهادر تعدادی از سران فرهنگ و سیاست نیز به این خانه علاقه داشته‌اند. علی اصغر حکمت، وزیر معارف در عصر رضا شاه میهمانی‌های خود را برای اعزام محصلان به فرنگ، در حیاط این خانه برگزار می‌کرد. رضازاده شفق جلسات ادبی خود را در طبقه دوم و تالار عمومی این بنا برگزار می‌کرد. سید حسن تقی‌زاده نیز برخی جلسات غیررسمی خود را با سفرا  و وابسته‌های خارجی در این ساختمان برگزار می‌کرد.

خانه امیربهادر در تهران، خیابان ولیعصر، جنوب میدان منیریه واقع است. این خانه در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۴۱۱ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.