خانه سردار اسعد بختیاری کجاست؟

خانه سردار بختیاری و موزه کنونی بانک ملی

خانه سردار اسعد بختیاری یکی از زیباترین خانه‌های مسکونی تهران است که تنها بنای باقیمانده از باغ ایلخانی دوره ناصری در تهران می‌باشد. پیش از آنکه درباره این خانه سخن بگوییم، ابتدا شما را با صاحب بنا آشنا می‌کنیم:

سردار اسعد بختیاری که بود؟

خانه سردار اسعد بختیاری و جعفر قلی خان بختیاری

جعفر قلی خان بختیاری معروف به سردار بهادر، از سیاستمداران دوره قاجار و پهلوی اول بود. او از روسای ایل بختیاری و فرزند علیقلی خان سردار اسعد بود. او از جمله نیروهای بختیاری بود که در سال ۱۳۲۷ ه.ق تهران را فتح کردند. در دوران محمدعلی شاه نام وی در فهرست هیئت مدیره مشروطه جای گرفت. وظیفه این هیئت، اداره حکومت و کشور تا برگزاری انتخابات بود.

وی با سپاه ارشدالدوله و سالارالدوله که به تهران هجوم آورده بودند، جنگید. همچنین سردار اسعد حکومت کرمان و خراسان و همچنین نمایندگی دوره پنجم مجلس شورای ملی را در کارنامه خود دارد. رضاخان در دوران نخست‌وزیری خود جعفر قلی خان را به وزارت پست و تلگراف منصوب کرد. پس از آن در دوران رضا شاه وزارت جنگ را برعهده داشت.

سردار اسعد در سال ۱۳۱۲ ه.ش به اتهام توطئه علیه شاه راهی زندان قصر شد. پس از چند ماه در زندان مسموم و به قتل رسید.

خانه سردار اسعد بختیاری

ساختمان این بنا در سال ۱۲۹۱ توسط استاد محمد معمارباشی با ویژگی‌های معماری دوران قاجار و پهلوی ساخته شد. بنا در دو طبقه و با مصالح گچ و آجر ساخته شده است. پنجره‌های ارسی شکل با شیشه‌های رنگی جلوه زیبایی به فضا داده‌اند. در گچبری‌ها از هنر ایرانی الهام گرفته شده است و سرستون‌های داخل سبک اروپایی دارند.

فضای داخل خانه سردار اسعد بختیاری

داخل عمارت، کف، پله‌های چوبی و سقف‌های بلند یادآور معماری کلیساها و در واقع معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی دارد.

از سال ۱۳۰۷ این ساختمان به تملک بانک ملی درآمد. مرمت بنا توسط بانک به مدت ۵ سال طول کشید. اکنون این بنا موزه خصوصی بانک ملی است که امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد.

خانه سردار اسعد که در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۶۵ به ثبت ملی رسیده است، در ضلع شمال غربی میدام توپخانه در کوچه باغ ایلخانی واقع در خیابان فردوسی قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.