خانه سلطان بیگم یا خانه فرهنگ بازار

خانه‌ای زیبا با قدمت 200 ساله

از در که به داخل خانه می‌روید، از ۱۳ پله پایین می‌روید تا قدم به حیاط می‌گذارید. حیاطی با یک حوض مستطیلی در وسط و ساختمان‌هایی با نمای آجری در سه طرف. ساختمان روبرو یک طبقه است که ورود به آن با پله‌هایی که در دو طرف ساختمان قرار گرفته امکان‌پذیر است. ساختمان غربی و شرقی دو طبقه و دارای زیرزمین است. اینجا خانه سلطان بیگم است که گفته می‌شود عمه ناصرالدین شاه بوده. قدمت بنا متعلق به زمان قاجار است و در سال ۱۳۲۶ به خانواده نیرنما فروخته شده و تغییراتی در آن ایجاد شده است.

این خانه با مساحت ۸۰۰ متر مربع ویژگی‌های منحصر به فردی دارد از جمله تالار آئینه (که در ساختمان غربی واقع است) و پنجره ارسی آن که قدمت ۱۵۰ ساله دارد. در دو سمت تالار آئینه در ساختمان غربی نیز دو بادگیر قرار دارد. از تزئینات به کار رفته در این خانه می‌توان به آئینه‌کاری، نقاشی روی آئینه و گچ، آجرکاری و مقرنس کاری اشاره کرد.

خانه سلطان بیگم، خانه فرهنگ بازار

در حال حاضر این خانه در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و نام “خانه فرهنگ و کتابخانه بازار” گرفته است. تالار آئینه خانه سلطان بیگم حال کتابخانه‌ای است با حدود ۶۰۰۰ جلد کتاب و زیبایی این کتابخانه سبب شده فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (IFLA) آن را در لیست ۱۰۰۱ کتابخانه جهان که باید پیش از مرگ دید، قرار دهد.

آدرس: خیابان ناظم الاطبا جنوبی، کوچه شهید حشمتی، کوچه شهید کمالی، خانه شهید نیرنما (خانه فرهنگ بازار)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.