رازهای شگفت انگیز روغن آویشن

روغن آویشن خاصیت آنتی باکتریایی دارد.

تقریبا اکثر ما آویشن را می شناسیم و در منزل مان از آن به عنوان گیاه درمانی در هنگام سرماخوردگی استفاده می کنیم. اما امروزه، از آویشن فقط به عنوان یک دم کرده برای درمان و درون غذا استفاده نمی شود، بلکه خواص بسیار این گیاه باعث شده برای بسیاری موارد درمانی هم از آن استفاده شود.

آویشن را بشناسیم

آویشن از خانواده گیاه نعناع و دارای عطر و بوی زیادی است، که به شکل درختچه ای کوچک و پر از شاخه های علفی می باشد. آویشن گیاهی است که از خواص و مزایای زیاد آن در بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

آویشن انواع مختلفی دارد، در ایران ۱۴ گونه آویشن وجود دارد، که بهترین نوع آن شیرازی است که در استان فارس شیراز می روید. آویشن یک آنتی اکسیدان قوی برای حفظ چربی های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد است. امروزه اغلب از آویشن به صورت دمنوش و یا مصارف آشپزی استفاده می شود. اما به طور کلی، گیاه و دمنوش آویشن در مصارف آشپزی، مواد شوینده و مواد دارویی کاربرد زیادی دارد.

آویشن دارای تیمول و کارواکرول است که به ترتیب خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی دارند. آویشن گیاهی دارویی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی از آن استفاده می‌کنیم. آویشن طبع گرم و خشک دارد و در کنار بعضی از مواد غذایی مانند: پنیر، ماست، سیب زمینی و …. به عنوان مصلح به کار می‌رود.

روغن آویشن چیست

روغن آویشن

روغن آویشن از آویشن (Thymus vulgaris) به دست می آید، که یک گیاه چندساله متعلق به خانواده نعناییان است.

روغن آویشن از روغن های پر خاصیتی است که از تقطیر بخار برگ های تازه و گل های گیاه باستانی آویشن به دست آمده و در طب سنتی و آیورودا برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است.

از تقطیر، روغن آویشنی به رنگ قرمز قهوه ای یا نارنجی به دست می آید که بوی قوی و تندی دارد. با تقطیر بیشتر، روغن آویشنی به رنگ سفید یا زرد کمرنگ با عطر ملایم به دست می آید.

استفاده از روغن آویشن برای هدف هایی غیر از پخت و پز از مدیترانه آغاز می شود. روغن این گیاه برای افزایش قدرت ذهن، تسریع گردش خون، جوانسازی پوست و بهبود سلول های بدن بسیار مفید است. همچنین در درمان آکنه، کاهش فشار خون، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، کاهش موخوره، ریزش مو  و موارد دیگر مفید است.

این گیاه آنتی باکتریال دارای ویتامین K است که موجب افزایش کلسیم، آهن و بهبود پوکی استخوان می شود. روغن آویشن در دهان شویه ها و پمادها نیز استفاده می شود.

روغن آویشن چیزی بیشتر از یک روغن است که می تواند برای استفاده در غذا یا پوست و مو و داروها استفاده شود. امروزه فرانسه، مراکش و اسپانیا جزو اولین تولید کنندگان روغن آویشن هستند.

ترکیبات روغن آویشن

  • تیمول: به دلیل خاصیت ضد باکتری در از بین بردن عفونت ها تاثیر دارد.
  • کارواکرول: معطر است و اعصاب را آرام می کند. لینالول در تقویت عملکرد سلول های مغز اثر می گذارد.
  • بورنئول: به عنوان یک محرک قوی سیستم ایمنی شناخته می شود و از آن برای بهبود مشکلات مختلف تنفسی و گوارشی استفاده می شود.
  • کافور:به عنوان ضد عفونی کننده، دئودورانت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سینئول: برای درمان سرفه مفید است و همچنین در دهان شویه مورد استفاده قرار می گیرد.

دمنوش آویشن

فواید روغن آویشن

روغن آویشن برای پوست، مو و سلامت بسیار مفید است. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به پوستتان اهمیت می دهید، استفاده از روغن آویشن را در روتین زیبایی پوست خود قرار دهید. در اینجا بهتر است نگاهی به تمام خاصیت های که این روغن دارد با هم بیندازیم:

درمان آکنه

از مهم ترین خواص روغن آویشن، تاثیر آن بر روی پوست صورت است. روغن آویشن می تواند باکتری موجود در بدن به ویژه روی پوست را از بین ببرد.

روغن آویشن، زمانی با فندق جادوگر( Hamamelis virginiana ) که درختچه بومی ایالات متحده است و بومیان آمریکایی قرن ها به عنوان درمانی برای انواع بیماری های پوستی مربوط به تحریک و التهاب استفاده می کردند، ترکیب می شده، و در درمان آکنه و نجات پیدا کردن از شر اسکارها و جای آن روی پوست بسیار مفید بوده است.

همچنین یک درمان طبیعی برای بثورات پوستی و بیماری های پوستی دیگر مانند اگزما است.

کمک به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

استفاده از روغن آویشن به تنهایی یا وقتی با دیگر روغن ها ترکیب می شود، مو‌های شما را ضخیم و درخشان می کند. روغن آویشن برای ریزش مو هم استفاده می شود، در واقع این روغن درمان ریزش مو است.

اگر این اسانس را به روغن موهای معمولی خود اضافه کنید، خودتان متوجه خواص روغن آویشن برای مو خواهید شد.

بهترین ترکیب از روغن آویشن و روغن اسطوخودوس برای تقویت رشد مو به دست می آید. همچنین این روغن با توجه به خواص ضد باکتریایی، می‌تواند پوست سر را تمیز کند، و برای برطرف کردن شوره سر موثر است.

کاهش و تسکین سردرد

کارواکرول موجود در آویشن در تسکین سردرد موثر است. روغن آویشن به عنوان یک داروی ضد التهاب عمل می کند. چند قطره روغن آویشن را روی پیشانی خود بمالید و کمی ماساژ دهید، و بگذارید مدتی روی پیشانی شما بماند. این کار تمام استرس و سردرد شما را آرام می کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن ، از سلول‌های شما در برابر استرس و سموم محافظت می‌کنند. حتی سمومی که باعث ایجاد سردرد می شوند را از بین می برد و در نتیجه شما کمتر دچار سردرد می شوید. هم چنین، استنشاق روغن آویشن  باعث بهبود خلق و خو می شود.

همچنین روغن آویشن برای سینوزیت هم استفاده می شود. برای درمان سینوزیت با روغن آویشن، کافی است که شما  ۱ الی ۲ قطره از روغن آویشن را داخل سوراخ های بینی خودتان چکانده و ماساژ دهید.

روغن آویشن برای پوست

باعث درخشش پوست می شود

روغن آویشن سرشار از آنتی اکسیدان است و روند پیری را کند می کند. از خواص روغن آویشن برای پوست صورت این است که ظاهری نرم و درخشان به پوست شما می بخشد و یک مرطوب کننده خوب برای پوست شما می باشد.

همچنین باعث بهتر کار کردن سیستم گوارشی شما می شود. آویشن سرشار از روغن های فرّار است که کمک می کند گازهایی که در شکم شما جمع می شوند، کم شوند و شما را از شر گرفتگی روده خلاص  می کند.

درمان سرفه و مشکلات تنفسی

روغن آویشن یک عامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، که از زمان قدیم مردم به عنوان درمان سرفه از آن استفاده می کردند. روغن آویشن می تواند مشکلات مربوط به دهان را درمان کند، حتی التهابات گلو و دهان را به طور موثر خوب می کند.

روغن آویشن، دارای خواص محرک است که به بیرون کشیدن خلط و مخاط ناخواسته در ریه ها و سینوس ها به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

همه ما می دانیم که مشکلات تنفسی، اگر درمان نشود می تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی سیستم ایمنی بدن پایین می آید، باعث مشکلات تنفسی در بسیاری از افراد می شود که اگر مرتبا تحت درمان نباشند، می تواند برای افراد بیمار بسیار خطرناک باشد.

اسپاسم نیز می تواند بر عضلات تنفسی و سایر ارگان ها اثر بگذارد، و می تواند منجر به سرفه و همچنین گرفتگی شود.

مطالعات نشان می دهد که روغن آویشن برای درمان سرفه و سایر مشکلات تنفسی مفید است.  استنشاق بخار با روغن آویشن یا نوشیدن چای دم کرده آویشن برای درمان مشکلات تنفسی مفید است.  امروزه حتی از آویشن به عنوان ماده اصلی شربت برای درمان سرفه استفاده می شود.

درمان درد دوران قاعدگی

روغن آویشن به دلیل خاصیت  ضد التهابی که دارد، به تسکین گرفتگی های شکم کمک می کند. اگر در زمان قاعدگی دچار دل درد شدید می شوید،  مصرف روغن آویشن مانند مسکن عمل می کند و دل درد شما را تسکین می بخشد.

در بعضی از تحقیقات مشخص شده که روغن آویشن می تواند یائسگی را در بین خانم ها به عقب بیاندازد، و باعث حفظ سلامت و باروری زنان  می شود. علاوه بر آن، روغن آویشن می تواند تولید هورمون های استروژن را تقویت کند. پس برای سلامتی زنان مفید است.

درمان عفونت های زنانه

تقریبا اکثر خانم ها حداقل یک بار در طول زندگی خود از عفونت واژن رنج برده اند. اما بعضی از خانم ها  ممکن است چندین بار عفونت را تجربه کنند.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از ر وغن سیر و آویشن، یک ترکیب ضد عفونت است، و بسیار مؤثر است. این روغن معمولاً برای عفونت های مخمر مورد استفاده قرار می گیرد و برای جلوگیری از عفونت های قارچی مفید است.

برای کمک به تنظیم هورمون ها و جلوگیری از رشد عفونت های قارچی در بدن، مخلوطی از روغن آویشن و روغن های دیگر را روی شکم خود بمالید.

تقویت بینایی

آویشن و روغن آویشن سرشار از ویتامین A است. این نوع ویتامین برای بینایی مفید است. کمبود ویتامین A ممکن است باعث شب‌کوری در بعضی افراد شود.

حتی آویشن ممکن است از سایر بیماری های مربوط به چشم‌ها از جمله، بیماری آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد (شایعترین علت کوری در افراد مسن است) جلوگیری کند. یکی از بیماری های چشمی که با بالا رفتن سن در برخی از افراد بوجود می آید تباهی لکه زرد است. علل متفاوتی مانند وراثت، مصرف داروها وباعث بروز این بیماری می‌شوند. اگرچه تباهی لکه زرد درمان قطعی ندارد، اما می‌توان سرعت پیشرفت آن را کاهش داد.

بهبود سلامت دهان

روغن آویشن می‌تواند به بهبود عفونت‌های دهان و دندان کمک کند. بر اساس تحقیقات این روغن با باکتری های مقاوم با آنتی‌بیوتیک ‌‌ها مبارزه می‌کند. همچنین  از آویشن می توانید به‌عنوان شوینده‌ی دهان استفاده کنید و به حفظ سلامت دهان و دندان خود کمک کنید.

برای این کار فقط لازم است که یک قطره روغن آویشن را در یک فنجان آب گرم بریزید و آن را خوب هم بزنید. مخلوط را چند دقیقه غرغره کنید. سپس آن را از دهانتان خارج کنید.

در مطالعه‌ی دیگر نشان داده شد که روغن آویشن می‌تواند در برابر عوامل بیماری‌‌زای دهان و دندان به‌ عنوان یک ترکیب ضدعفونی‌کننده‌ موثر باشد.

بعضی دیگر از مشکلاتی که مربوط به دهان و دندان می شود از جمله:  پلاک، پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و التهاب لثه را هم می‌توانید با آویشن از بین ببرید.

آویشن دارای خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده‌ است. تیمول یکی دیگر از ترکیبات موجود در آویشن می باشد و از دندان‌ ها در برابر پوسیدگی‌ محافظت می‌کند.

تهیه روغن آویشن

طرز تهیه روغن آویشن

  • برای تهیه روغن آویشن یک مشت آویشن تازه را شسته و خشک کنید.
  • آویش های خشک را خرد کنید و به محض آن که روغن های طبیعی آن آزاد شدند، برگ ها را با ۱ فنجان روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کرده و داخل قابلمه بریزید.
  • قابلمه را به مدت ۵ دقیقه روی شعله متوسط حرارت دهید تا حباب هایی روی آن ظاهر شود، سپس از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن، داخل ظرف شیشه ای بریزید و در مکان خنک نگهداری کنید.

 چگونگی استفاده از روغن آویشن بر موها

آویشن زمانی که با گیاهان دیگر ترکیب می شود، به رشد مو کمک کند. می‌توانید روغن اسطوخودوس را با روغن آویشن مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی موهای خود بمالید. بعضی از مطالعات نشان می دهد که طی ۷ ماه رشد موها را افزایش می‌دهد. همچنین برای درمان شوره موهای خود، می توانید موهایتان را با دمنوش آویشن آبکشی کنید.

اگر قصد دارید در منزل درمان آروتراپی یا رایحه درمانی انجام دهید، برای انجام آن می توانید از روغن آویشن استفاده کنید. در اینجا ما یک راهنمای قدم به قدم به شما می گوییم.

  • ۵ قطره روغن آویشن را با ۳ قاشق غذا خوری روغن حامل که می تواند هر روغن گیاهی باشد، مخلوط کنید( روغن آویشن باید رقیق باشد).
  • اگر می خواهید تاثیر بیشتری داشته باشد، با چند روغن گیاهی مخلوط کنید.
  • روغن رزماری و اسطوخودوس از بهترین روغن های گیاهی برای مخلوط می باشند.
  • همه روغن ها را با هم مخلوط کنید، چند قطره روی پوست سرتان بریزید و خوب ماساژ دهید.
  • بهتر است این مخلوط روغن یک شب روی پوست سرتان بماند. اگر وقت کافی ندارید، بگذارید یک ساعت روی پوستتان بماند.
  • با استفاده از یک شامپو بدون سولفات موهای خود را بشویید و در آخر، یک نرم کننده ملایم به موهای تان بزنید.
  • برای نتیجه بهتر گرفتن از این روغن، بهتر است روزانه استفاده کنید.
  • قبل از انجام این کار، در ابتدا روغن را روی پوستتان تست کنید تا بفهمید که حساسیت ندارید.

عوارض جانبی آویشن

  • اگر به گیاهان کوهی یا دیگر گیاهان خانواده آویشن حساسیت دارید، از روغن آویشن استفاده نکنید.
  • آویشن ممکن است بر لخته شدن خون اثر بگذارد. اگر از قبل رقیق کننده خون مصرف می کنید، از آن استفاده نکنید.
  • آویشن ممکن است لخته شدن خون را کند کند، بنابراین ممکن است خطر خونریزی را در حین و بعد از عمل جراحی افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی، استفاده از آویشن را متوقف کنید.
  • آویشن ممکن است به روشی مشابه استروژن عمل کند. در صورت بروز شرایطی مانند سرطان های تخمدان، رحم، سرطان سینه یا ایجاد کیست ها از آن استفاده نکنید.
  • اگر آویشن مستقیماً بر روی پوست قرار بگیرد، ممکن است باعث التهاب شود. همیشه قبل از استفاده از آن بر روی بدن، آن را با آب یا روغن های دیگر، رقیق کنید.
  • روغن آویشن نباید به صورت داخلی نیز استفاده شود و ممکن است باعث تهوع، سرگیجه، استفراغ و مشکلات عضلانی شود.
  • روغن آویشن ممکن است بر قلب، ریه ها و دمای بدن تأثیر منفی گذاشته و غده تیروئیدرا تحریک کند، بنابراین افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، نباید از آن استفاده کنند.
  • زنان باردار باید از مصرف روغن آویشن خودداری کنند، زیرا جریان قاعدگی را تحریک می کند. اما مصرف خود  آویشن به مقدار متعادل مشکلی برای زنان باردار و شیرده ایجاد نمی‌کند. اما نمی‌دانیم اگر در مصرف آویشن زیاده‌روی کنند، چه اتفاقاتی میفتد. بنابراین بهتر است مقدار کمی آویشن را مصرف کنند.
  • مشخص نیست که مصرف موضعی یا خوراکی روغن آویشن برای کودکان بی‌خطر است یا نه. پس بهتر است به کودکان آویشن ندهید‌. استفاده از روغن آویشن برای نوزادان مضر است.

استفاده از روغن آویشن

آیا می توان روغن آویشن را خورد؟

در جواب شما باید بگوییم خیر. اگر به دنبال خوردن آویشن هستید، بهتر است از دم کرده آویشن استفاده کنید. روغن آویشن فقط برای استفاده خارجی است و همچنین می توانید به عنوان دهان شویه در صورت رقیق شدن با آب گرم استفاده کنید و هرگز آن را قورت ندهید.

آیا روغن آویشن می تواند باعث آسم شود؟

آسم یکی از عوارض جانبی شدید روغن آویشن است.  بعضی از افراد به گیاهانی از خانواده نعناع آلرژی دارند و مصرف آن موجب بروز حساسیت در این افراد می شود. پس این افراد در مصرف آن خودداری کنند.

سخن آخر

امروزه خیلی از افراد هستند که ترجیح می دهند از داروهای شیمیایی استفاده نکنند و بیشتر از گیاهانی که خاصیت دارویی دارند، استفاده کنند.

زمانی که پای سلامتی به میان می آید، آویشن مانند یک داروخانه مجهز، سلامت بدن را تامین می کند، اما همانطور که درباره عوارض آویشن توضیح دادیم، همین گیاه درمانی قوی برای برخی افراد مضر است. پس بهتر است قبل از مصرف آن از عوارض آن آگاه باشید و از مصرف بی رویه و زیاد آن خودداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. شهرزاد می گوید

    عالی
    ممنونم از توضیحات کامل شما❤️

  2. راضیه می گوید

    وای خیلی مطلب خوبی بود کلی کاربردی بود و ازش یاد گرفتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.