خواندن پیام در شبکه های اجتماعی بدون آنکه فرستنده متوجه شود

به طور مخفیانه پیام های خود را بخوانید

ممکن است شما پیامی را دریافت کنید و به دلایلی قصد پاسخ دادن به آن شخص را نداشته باشید، از طرفی اگر با مخاطب دیگر در حال چت کردن باشید ممکن است متوجه آنلاین بودن شما شود و این اتفاق ناخوشایندی است در حالی که در دسترس هستید پاسخی نداده اید. در بعضی از شبکه های اجتماعی تنظیماتی  وجود دارد که با استفاده از آن می توان آخرین وضعیت صفحه کاربر را غیر فعال کرد. در اینصورت نمی توان وضعیت دسترسی کاربران را متوجه شد. در این پست این سوال را بررسی می کنیم: “چگونه متوجه شویم مخاطب پیام را خوانده است یا نه!”.

همچنین روش مخفی کردن آخرین وضعیت را نیز بررسی می کنیم: از شبکه اجتماعی واتساپ شروع می کنیم.

WhatsApp

بیشترین کاربرد واتساپ، تبادل پیام های متنی است. هنگامی که شما یک پیام متنی را در واتساپ ارسال می کنید سه حالت مختلف برای آن پیام رخ می دهد. حالت اول دارای یک تیک تیره رنگ در کنار پیام ارسال شده می باشد: این حالت نشان دهنده این است که پیام شما با موفقیت ارسال شده است. حالت دو تیک آبی رنگ به این معناست که پیام شما توسط گیرنده خوانده شده است. به طور پیشفرض زمانی که شما با مخاطب خود چت می کنید می توانید وضعیت آخرین بازدید مخاطب خود را چک کنید.

در سیستم عامل اندروید برای غیر فعال کردن تیک آبی رنگ به منوی تنظیمات بروید گزینه Account<Privacy را انتخاب و سپس گزینه Read receipts را غیر فعال کنید. در سیستم عامل  iOS نیز به همین صورت است فقط منوی تنظیمات در گوشه پایین سمت راست وجود دارد.

در صفحه شخصی می توانید تعیین کنید چه افرادی به زمان آخرین بازدید شما دسترسی داشته باشند. سه گزینه متفاوت وجود دارد، گزینه ای فقط برای مخاطبین، گزینه ای برای اینکه هیچ کس به آخرین بازدید شما دسترسی نداشته باشد و گزینه ای هم وجود دارد که آخرین بازدید برای هیچ فردی مخفی نشود، در پایین آن گزینه Read receipts وجود دارد، می توانید هر دو این گزینه ها را خاموش کنید ولی در این صورت شما نیز نمی توانید آخرین بازدید سایر افراد را مشاهده کنید.

برای پاسخ به برخی از سوال های متداول، بین چند مدل متفاوت آیفون۶ با سیستم عامل  ios10، گوشی گلکسیS6 اندروید ۶ و گوشی مدل OnePlus 3T با آندروید ۷.۱.۱ در واتساپ پیام ارسال کردیم. در همه گوشی ها گزینه های “آخرین بازدید” و “تاییدیه پیام” فعال بود. پس از ارسال چند پیام، یک تیک کنار پیام ها زده شد و زمانی که گوشی به اینترنت وصل می شد، مخاطب پیام را دریافت می کرد.

واتساپ و شبکه های اجتماعی

تا اینجا خواندن آن پیام ها فقط از طریق اعلان اطلاع رسانی(notification) واتساپ، گیرنده پیام را خوانده است؛ در دستگاه، فرستنده تنظیمات تیک آبی رنگ و آخرین وضعیت را تغییر نداده است. پس از باز کردن برنامه، وضعیت گیرنده تلفن به “آنلاین” تغییر کرد، اما پیام ها هنوز هم آبی رنگ نبودند. آنها انتظار داشتند تنها زمانی که مکالمه خاصی باز شد، آبی روشن شود.

در  notification WhatsApp  اندروید ۶ و پایین تر یک میانبر برای پاسخ دادن به پیام وجود دارد. به آن ضربه بزنید یک پنجره باز می شود و می توان به پیام پاسخ داد. اما اگر برای پاسخ دادن، برنامه را باز کنیم، تلفن فرستنده وضعیت شما را آنلاین نشان داده و حتی نشان می دهد که شما در حال تایپ کردن هستید.

سیستم عامل iOS 9 و Android 7.0 Nugat، هر دو دارای ویژگی پاسخ سریع محلی هستند که با اپلیکیشن هایی مانند WhatsApp کار می کند. در آیفون می توان اعلان واتس آپ را به سرعت لمس کرد (اگر شما یک آیفون با ۳D لمسی دارید)، در سمت راست اعلان بر روی view کلیک کرد، یا با کشیدن اعلان اطلاع رسانی به سمت پایین در اندروید ۷ و بالاتر به سادگی دکمه پاسخ را فشار داد.

در این آزمایش، با استفاده از ویژگی پاسخ سریع می توان پیام دیگران را پاسخ داد  بدون اینکه مخاطب متوجه شود که شما آنلاین هستید.

تلگرام

در تلگرام مسنجر می توان کنترل بیشتری بر صفحه شخصی داشت. برای مخفی کردن آخرین بازدید صفحه به مسیر setting رفته و سپس گزینهSecurity Privacy and را انتخاب کنید. در اینجا همانند برنامه واتساپ سه گزینه وجود دارد تا افرادی که دوست دارید آخرین بازدید شما را ببینند مشخص کنید. در آخرین ورژن تلگرام علاوه بر این سه گزینه، یک گزینه دیگر هم وجود دارد تا افرادی را که دوست ندارید آخرین بازدید برای آنها مخفی شود را اضافه کنید حتی اگر از قبل گزینه همه را انتخاب کرده باشید.

تلگرام و شبکه های اجتماعی

همچنین دارای ویژگی نحوه خوانده شدن پیام های متنی نیز می باشد. نمایان شدن یک تیک در کنار پیام ارسال شده به این معناست که پیام ارسال شده است. و نمایان شدن دو تیک این منظور را می رساند که گیرنده پیام شما را خوانده است. ویژگی های پیام های ارسالی در تلگرام شبیه به عملکرد واتساپ می باشد.

هنگام استفاده از پنجره پاسخ سریع گوشی اندروید ۶، متوجه یک تفاوت با واتس آپ می شویم: در تلگرام فقط پیامی که پاسخ دادیم آبی رنگ می شود در صورتی که در واتس آپ تمام پیام ها با علامت آبی دوگانه (یعنی : خواندن) نشان داده می شوند حتی اگر فقط به یکی از آنها پاسخ داده باشیم.

متاسفانه در گوشی های iOS و Android که از ویژگی پاسخ سریع بومی پشتیبانی می کنند، Telegram مانند WhatsApp کار نمی کرد، به همین دلیل امکانات ارسال پاسخ سریع  و آخرین وضعیت دیده شده برای دیگر مخاطبین را به روز کرد.

فیس بوک مسنجر

برای غیر فعال کردن آخرین بازدید در مسنجر فیس بوک به جای رفتن به قسمت تنظیمات  باید روی تب “People” کلیک کنید (نماد آن در سیستم عامل اندروید در پایین سمت راست قرار دارد) و سپس به برگه “Active” بروید. در اینجا شما می توانید گزینه هایی را مشاهده کرده و این ویژگی را غیرفعال نمایید.

فیسبوک و شبکه های اجتماعی

به نظر می رسد که ویژگی پاسخ سریع برای WhatsApp استثنا است، زمانی که پاسخ سریع را در فیس بوک مسنجر تست کردیم “آخرین وضعیت مشاهده” نشان داده شد.

iMessage

گر چه این شبکه بر روی دستگاه های آیفون قابل اجرا است ولی به دلیل محبوبیت گوشی آیفون آن را توضیح می دهیم. کاربرد iMessage این است که مردم به آی فون خود ویژگی خاصی اضافه کنند.  هیچ کس نمی خواهد به جای یک حباب آبی (iMessage) یک حباب سبز ( SMS معمولی) ظاهر شود. iMessage اخیرا به دلیل استفاده از برچسب ها، پیام های دست نوشته و جلوه های ویژه و برنامه های پیشرفته مربوط سیستم عامل ios10 پیشرفت قابل توجهی داشته است.

اگر شما در گوشی آیفون پیام ها را لمس کرده و به مسیر تنظیمات بروید، در اینجا می توانید تاییدیه خوانده شدن پیام را فعال یا غیر فعال نمایید. شما همچنین می توانید امکان خواندن  هر مکالمه بصورت جداگانه را  از منوی دکمه “I” خاموش کنید. ویژگی “last seen” در iMessage وجود ندارد.

i message و شبکه های اجتماعی

هنگام ارسال iMessage از مک به آی فون، لحظه رسیدن پیام به مخاطب، در زیر هر پیام گزینه “تحویل” نوشته می شود. توضیح و درک این گزینه از “یک تیک و دو تیک” ساده تر است.

پاسخ سریع در iMassage و به روز شدن وضعیت خواندن نسبت به سایر برنامه ها متفاوت است. در سایر برنامه ها وضعیت خواندن پس از ارسال پاسخ سریع، به روز می شود.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.