خوراکی هایی که باعث چربی سوزی می شوند

نگران چربی های زیر پوست تان نباشید

اگر از چربی هایی که زیر پوستتان جا خوش کرده اند خسته شده اید و دلتان می خواهد ظریف تر و خوش هیکل تر شوید باید بدانید چاره ی کار در نخوردن و سختی کشیدن نیست.  بسیاری برای سوزاندن چربی‌های شکم به رژیم‌های غذایی چربی‌ سوزی روی می‌آورند، اما این کار به تنهایی کارامد نیست. شما باید به فکر تغذیه ی سالم و داشتن تحرک بدنی باشید. البته باید بدانید هیچ ماده ی غذایی یا روش معجزه گری وجود ندارد که یک شبه شما را تبدیل به مانکن بکند. در این مقاله برخی از موا غذایی که باعث چربی سوزی می شود را آورده ایم:

لبنیات

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که کلسیم یک تأثیر اساسی روی سلامت بدن دارد. اگر می خواهید لاغر شوید باید حواستان به میزان کلسیم بدنتان باشد وگرنه هر کاری هم که بکنید به وزن ایده آلتان نمی رسید. وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند. لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند.  اگر چه با خوردن مثلاً یک پیاله لبنیات در روز ۴۵ کیلو وزن کم نخواهید کرد اما اگر حواستان به میزان کالری های دریافتی تان باشد و همزمان لبنیات کم چرب هم در برنامه ی غذایی تان بگنجانید می توانید تا حدود ۷ کیلو وزن کم کنید.

جودو سر و جو

اگر می خواهید از شر چربی های دور شکمتان خلاص شوید توصیه می کنیم جو را وارد برنامه ی غذایی کرده و مصرف برنج سفید را کاهش دهید. این را ما نمی گوییم نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد. در این پژوهش شرکت کننده ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول از مصرف غلات کامل منع شدند و گروه دوم فقط غلات کامل مانند نان سبوس دار، جو دو سر، جو و برنج کامل مصرف کردند. این پژوهش دو هفته طول کشید. بعد از این مدت هر دو گروه به یک اندازه وزن کم کردند اما چربی سوزی در ناحیه ی شکم گروه دوم بیشتر از بقیه شرکت کننده ها بوده است. توصیه می کنیم روزانه غلات کامل را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید.

ماهی

خوردن چربی وقتی که به فکر کاهش وزن و چربی سوزی هستید شاید کار اشتباهی به نظر برسد، اما دریافت اسیدهای چرب اُمگا۳ از ماهی‌های چربی مثل سالمون می‌تواند یکی از تجویزهای متخصصان تغذیه باشد. مکانیزم اُمگا۳ در بدن دقیقا مشخص نیست، اما این اسید‌های چرب باعث کاهش چربی بدن می‌شوند. تحقیقات نشان داده است، اسیدهای چرب اّمگا۳ باعث گرسنگی کمتر شما می‌شود و تا دو ساعت بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید داشت. خوردن حداقل هفته‌ای ۲ بار ماهی سالمون، سایر ماهی‌های چرب و کنسرو ماهی تن را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

تخم مرغ

برای لاغری باید میزان کالری های دریافتی تان را کاهش دهید اما به پروتئین نیاز مبرم دارید. تخم مرغ هم یکی از منابع طبیعی پروتئین است. تخم‌مرغ حاوی ویتامین B12 است که بدن برای سوزاندن چربی به آن نیاز دارد. محققان دانشگاه ایالتی لوییزیانا دریافته‌اند افرادی که هر روز در وعده‌ی صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، نسبت به افرادی که شیرینی می‌خورند وزن بیشتری کم می‌کنند. اگر کسترول خون‌تان بالاست برای خوردن تخم‌مرغ با پزشک مشورت کنید.

آیس تی

چای، به‌ویژه چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به متابولیسم بدن شتاب می‌دهند. بر اساس نتایج تحقیقی در سوییس، مشخص شد کسانی که چای می‌نوشند نسبت به دیگران، کالری بیشتری می‌سوزانند. اگر هدف شما از صرف چای، چربی‌سوزی ‌است آیس‌ تی‌ِ آماده نخرید، زیرا طی فرایند تهیه‌ی این نوع از چای‌ها مواد مغذی لاغرکننده‌ی آن از بین می‌رود. به جای آن، یک چای کیسه‌ای را برای ۲ دقیقه در آب گرم بگذارید، سپس ۲ حبه یخ در آن بیندازید و آن را بنوشید.  اگر هم چای سبز بنوشید و هم پیاده روی روزانه داشته باشید مطمئن باشید زودتر از آنچه فکرش را می کنید چربی هایتان آب می شود.

آجیل

گردو، بادام و کلا میوه های صدفی یا پوسته دار باعث آب شدن چربی های دور شکم می شوند. متخصصان حوزه تغذیه معتقدند که مغزها و کلا میوه های پوسته دار تأثیر مثبتی روی تناسب اندام دارند. این مواد با پر نگه داشتن شکم باعث کم‌اشتهایی و در نتیجه لاغری می‌شوند. نتایح یک تحقیق در دانشگاه پوردو نشان داده است، افرادی که آجیل می‌خورند نسبت به کسانی که کیک برنج می‌خورند، مدت بیشتری احساس سیری می‌کنند. با خوردن روزانه ۲۴ بادام، بدون جذب حجم زیادی کالری گرسنگی خود را رفع کنید. از آجیل‌های شور دوری کنید، چون سدیم فراوان این آجیل‌ها فشار خون را بالا می‌برد.

سیب

سیب یکی دیگر از مواد غذایی چربی سوزی است. سیب دارای فیبر خوراکی، فلاونوئید، فیتواسترول و بتاکاروتن است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. بر اساس یک تحقیق در برزیل، زنانی که روزانه ۳ سیب یا بیشتر می‌خورند کاهش وزن بیشتری نسبت به زنانی دارند که سیب نمی‌خورند. ترکیبات طبیعی موجود در سیب که به نام پکتین اسید شناخته می‌شوند به کاهش وزن کمک می‌کنند. میوه‌هایی که سرشار از پکتین هستند معمولا باید بیشتر جویده شوند و وقتی پکتین در معده حل می‌شود، ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که چربی و کلسترول خوراکی را تسخیر می‌کند.

آناناس

این میوه‌ی استوایی حاوی آنزیم بروملین است که خاصیت ضدالتهاب دارد. این آنزیم پروتئین را می‌سوزاند و به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. در تحقیقی در دانشگاه مریلند مشخص شد خاصیت آنتی‌باکتریال بروملین با باکتری‌های عامل اسهال مبارزه می‌کند و برای درمان اختلالات روده مفید است. بهبود شرایط معده می‌تواند منجر به نفخ کمتر شکم و داشتن کمری لاغر شود. علاوه بر این، آناناس حاوی ویتامین B6 و C، منیزیم، تیامین، مس و فیبر است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارند.

روغن زیتون

بدن همه‌ی ما به مقداری چربی برای کنترل گرسنگی نیاز دارد. به چربی‌های غیر‌اشباعی مثل روغن کانولا یا روغن زیتون روی بیاورید. آنها به پایین نگه داشتن کلسترول و اشتها کمک می‌کنند. اصلا به طرف روغن سبزیجات هیدروژنه نروید، چرا که این روغن‌ها پر از اسیدهای ترانس ناسالم هستند.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.