چطور با دیگران رابطه صمیمی برقرار کنیم؟

افراد می‌توانند رابطه صمیمانه‌ای با طیف وسیعی از افراد داشته باشند

برای بسیاری از ما کیفیت رابطه صمیمی با دیگران نشان‌دهنده آن است که چقدر درخصوص خود و در کل زندگی احساس خوبی داریم. گرچه بسیاری از ما صمیمیت را با رابطه نزدیک داشتن مترادف می‌دانیم، اما باید بدانیم این دو تمایز مهمی با هم دارند. شما می‌توانید با همکار خود “صمیمی” باشید اما لزوما رابطه خیلی نزدیکی نداشته باشید.

در رابطه صمیمی بین شما و همسرتان یک به هم پیوستگی احساسی قوی وجود دارد، یکدیگر را خوب می‌شناسید و احساس اتصال به هم دارید. نوع وابستگی متقابل، تعیین‌کننده صمیمیت رابطه است. رابطه نزدیک داشتن یعنی داشتن صمیمیت و تعهد که اغلب با پیوند فیزیکی یا جنسی همراه است.

با چنین تعریفی، افراد می‌توانند رابطه صمیمانه‌ای با طیف وسیعی از افراد داشته باشند بدون آنکه لزوما با آنها نزدیکی داشته باشند. دوستان، والدین، فرزندان، همکاران و … می‌توانند مصادیق این وابستگی متقابل باشند. محققان در دانشگاه هاوایی مقیاسی برای اندازه‌گیری کیفیت رابطه صمیمی تعیین کرده‌اند.

وابستگی متقابل در روابط صمیمانه می‌تواند از سه بعد بررسی شود: شناختی، احساسی و رفتاری. صمیمیت احساسی و شناختی به آنچه درباره شخص مقابل می‌اندیشید، دلالت دارد. از لحاظ احساسی وقتی از طرف مقابل دور هستید، دلتنگ او می‌شوید. از لحاظ رفتاری، شما به دنبال راهی هستید تا بیشتر با طرف مقابل باشید و رابطه خود را با او در اولویت قرار می‌دهید.

گرچه معیارهای دیگری نیز برای اندازه‌گیری کیفیت روابط وجود دارد، اما آنچه در این مطالعه جدید است، این است که در ۱۲ آیتم کوتاه بررسی می‌شود و تمرکز آن به طور خاص بر نوع احساسی است که پاسخ‌دهنده به رابطه خود دارد. دیگر معیارها اینگونه توجه به شخص اول را مدنظر ندارند، سوالات بلندتر است و تاریخ انقضا دارند و یا تنها بر روابط رمانتیک تاکید دارند و نه دیگر انواع روابط. این محققان معیارهای خود را بر روی همکلاسی‌ها سنجیده‌اند. امتیاز این تحقیق این است که به ورای روابط رمانتیک توجه شده است و از افراد خواسته شده به سوالاتی درباره بهترین دوستان خود، دوستانی با مزایای بیشتر، اعضای خانواده یا هم‌محلی‌ها پاسخ دهند. حتی صمیمیت زیاد پاسخگویان با تحویل دادن همزمان پرسشنامه‌ها نیز تایید شد. در مقایسه با دیگر مطالعاتی که بر روی همکلاسی‌ها انجام شده است، تنها ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان این مطالعه سفیدپوستان بوده‌اند، میزانی کمتر از مطالعات روانشناسی معمول.

نگاهی می‌اندازیم به سنجش عملی این تحقیق. اگر می‌خواهید این پرسش‌ها را پاسخ دهید، برای هر آیتم نمره‌ای بین ۱ تا ۷ بدهید (۱= کاملا مخالف تا ۷= کاملا موافق). برای تمام سوالات تنها به یک نفر فکر کنید.

  • ارتباط من با ……… صمیمانه است.
  • وقتی از هم دور می‌شویم، من برای …………. بسیار دلتنگ می‌شوم.
  • من و ………… حقایق مهمی را برای هم افشا می‌کنیم.
  • من و ………. رابطه محکمی با هم داریم.
  • من و ……….. می‌خواهیم زمان بیشتری را با هم بگذرانیم.
  • به رابطه خودم با ………… مطمئنم.
  • …………. اولویت من در زندگی است.
  • من و ………. کارهای زیادی را با هم انجام می‌دهیم.
  • مواقعی که وقت خالی دارم، انتخاب می‌کنم که وقت خود را تنها با ……. بگذرانم.
  • من به …….. زیاد فکر می‌کنم.
  • رابطه من با ………… در زندگی‌ام بسیار اهمیت دارد.
  • من در تصمیم‌گیری‌های مهم خود ………. را مدنظر قرار می‌دهم.

حال امتیازات خود را جمع بسته و آن را با نتایج یافته‌های زیر مقایسه کنید. مجموع امتیازات (اعداد داخل پرانتز نشان‌دهنده امتیازی است که حدودا به هر آیتم داده‌اید) نوع رابطه شما را مشخص می‌کنند:

  • ۸۴ (۶.۷۵): همسر
  • ۷۲ (۶-۶.۱۵): نامزد، دوست صمیمی و زوجین با رابطه جدی
  • ۵۰-۶۶ (۴.۲-۵.۵): اعضای خانواده (اعضای خانم خانواده امتیاز بیشتر از مردان دارند)
  • ۶۰-۶۴ (۵-۵.۳): دوستان نزدیک از یک جنس، دوستان جدید
  • ۴۰-۵۰ (۳.۸-۴.۳): دوستان معمولی
  • ۷-۸ (۱.۱۸): غریبه‌ها

مسلما بین این امتیازات همپوشانی‌هایی وجود دارد. به طور قابل توجهی پدران و برادران امتیاز کمی در روابط صمیمی دریافت کرده‌اند در مقایسه با مادران و خواهران. جالب است که برخی به روابط خود با غریبه‌ها امتیازی بیش از ۱ داده‌اند. این نشان می‌دهد حتی در یک رابطه کوتاه نیز افراد می‌توانند یک وابستگی متقابل جزئی حتی با کسانی که اصلا نمی‌شناسند، تجربه کنند. در بیشتر موارد، رابطه صمیمی‌تر، رضایت و مشارکت بیشتری در رابطه را نشان داده است.

حال که به صمیمی‌ترین رابطه خود امتیاز داده‌اید، ببینید در لیست بالا کجا قرار گرفته است. اگر رابطه شما با کسی که باید بیش از همه صمیمی باشد (همسر یا رابطه جدی) این مقیاس ممکن است نشان دهد برخی عناصر احساسی، رفتاری یا فکری شما در این رابطه کم است.

اگر امتیازی کمتر از طبقه مخصوص آن فرد داده‌اید، باید به آیتم‌های مربوطه نگاهی بیندازید و ببینید رابطه شما چطور می‌تواند بهبود یابد تا کیفیت کلی آن بالا رود. این به خصوص در مورد روابطی که برای شما اهمیت بیشتری دارد، صادق است.

محققان این تحقیق بیان می‌کنند امتیاز روابط صمیمی لزوما در طول زمان ثابت نمی‌ماند. این بیانگر این حقیقت است که موقعیت‌های رمانتیک، دوستانه و خانوادگی می‌تواند به دلایل مختلف طی روزها، ماه‌ها یا سال‌ها تغییر کند و همین اتفاق در خصوص احساس نزدیکی ما نیز می‌افتد. بنابراین با تغییر یافتن عواملی در روابط که سبب شده کمترین امتیاز را دریافت کنید، می‌توانید امتیازات خود را تغییر دهید.

رابطه صمیمی زن و مرد
امتیاز صمیمیت به راحتی با تلاش برای دلتنگ شدن برای شخص یا اجبار به ارتباط بیشتر از سوی یکی از طرفین بالا نمی‌رود.

در مورد صمیمیت عاطفی یا نوع حس شما به طرف مقابل، امتیاز صمیمیت به راحتی با تلاش برای دلتنگ شدن برای شخص یا اجبار به ارتباط بیشتر از سوی یکی از طرفین بالا نمی‌رود. برعکس در مورد آیتم‌های رفتاری احتمال بیشتری وجود دارد که تلاش‌های آگاهانه تاثیرگذار باشد. برای مثال می‌توانید بفهمید به اندازه کافی وقت برای یکدیگر نگذاشته‌اید، به خصوص وقتی انتخاب کرده‌اید که زمانی را با هم سپری کنید.

همچنین می‌توانید بر روی اولویت قرار دادن رابطه‌تان در زندگی کار کنید. در نظر گرفتن طرف مقابل در تصمیم‌گیری‌ها یا تنها ارزش قائل شدن برای رابطه، می‌تواند متوسط امتیاز صمیمیت شما را بالا ببرد. هیچوقت نمی‌توانید برای هر آیتم امتیاز ۷ داشته باشید اما با تلاش بر روی این آیتم‌های رفتاری، می‌توانید امتیاز خود را یک امتیاز یا بیشتر افزایش دهید. این تست تنها یک بعد داشت (صمیمیت کلی). اما هرگونه افزایشی در هر یک از آیتم‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی امتیاز صمیمیت شما را بالا ببرد. هرچه صمیمیت شما بیشتر شود، رضایت شما بیشتر خواهد شد.

این مطالعه به ما نشان می‌دهد ارتباط با دوستان و خانواده نیز به همان اندازه ارتباط ما با همسر یا نامزد در رضایتمندی ما اهمیت دارد. اگر احساس خوبی در رابطه خود دارید، می‌توانید محدوده آن را به فراتر از گستره باریک روابط رمانتیک گسترش دهید.

برای حفظ روابط صمیمی و ایجاد صمیمیت بیشتر، تنها به اندکی تلاش نیاز است. با استفاده از ۱۲ آیتم بالا و راهنمای آن، می‌توانید رابطه خود را به صمیمی‌تر و ارزشمندتر شدن سوق دهید.

منبع psychologytoday.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.