هرآنچه باید درباره طراحی اتاق کار بدانید

امروزه در اکثر خانه‌ها اتاقی به عنوان اتاق کار در نظر گرفته می‌شود.

امروزه در اکثر خانه‌ها اتاقی به عنوان اتاق کار در نظر گرفته می‌شود. چه این اتاق برای انجام کار در نظر گرفته شده باشد یا فقط یک اتاق اضافی در خانه باشد، طراحی مناسب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قرار است زمان زیادی از روز را در اتاق کار سپری کنید، سعی کنید این اتاق احساسی متفاوت از سایر قسمت‌های خانه القا کند و به تمرکز بیشتر شما کمک کند.

برای اینکه مشخص شود در این اتاق به چه چیزهایی نیاز دارید، ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه نوع کمد یا قفسه‌ای برای نگهداری وسایل نیاز دارید؟
  • چه ابزار و وسایلی برای پرینت و چاپ در اختیار دارید؟
  • آیا به کامپیوتر دسکتاپ نیاز دارید؟
  • آیا به یک دفتر اختصاصی نیاز دارید یا فضای چندمنظوره؟
  • چه مقدار از زمان شما صرف استفاده از تلفن می‌شود و آیا غیر از تلفن به ابزار و وسایل دیگری نیز نیاز دارید؟
  • آیا به فضایی آرام و ساکت نیاز دارید؟ جایی که برای جلوگیری از صدا خوب عایق‌بندی شده باشد؟
  • آیا باید به کتابخانه دسترسی داشته باشید؟
  • آیا شلخته هستید و لازم است به هم ریختگی اتاقتان از نگاه بقیه مخفی بماند؟

همه این فاکتورها به ایجاد شکل و فرم اتاق کار شما کمک می‌کنند. برای مثال شاید ترجیح می‌دهید تماس‌های تلفنی شما نزدیک اعضای خانواده انجام نشود بنابراین اتاقی که در گوشه خانه یا در حیاط قرار گرفته می‌تواند گزینه خوبی باشد.

شاید شما مادری هستید که در عین حال بیزنس کوچک خود را از خانه مدیریت می‌کنید بنابراین نیاز دارید فضای کار شما نزدیک آشپزخانه یا اتاق نشیمن باشد. بهترین راه‌حل برای شما کمدهایی است که در آن جای کامپیوتر تعبیه شده (چطور می توان به رغم شاغل بودن یک مادر تمام عیار بود؟).

اثاث اتاق کار
میز کار باید به اندازه‌ای باشد که جا برای کامپیوتر یا دسکتاپ داشته باشد در عین حال که بتوانید روی آن یادداشت بردارید و فایل‌های خود را قرار دهید.

طراحی فضای کار

لوازم و تجهیزات کاری هر کس متفاوت است و بستگی به کاری که انجام می‌دهد دارد. بسیاری از ما از کامپیوتر حداقل برای برخی کارهای اداری خود استفاده می‌کنیم اما علاوه بر آن ممکن است به فضایی برای طراحی، نقاشی یا کارهای دستی خود نیاز داشته باشید. پس از آنکه فضای کار مشخص شد، سوالات زیرا را پاسخ دهید:

  • چقدر فضا برای کامپیوتر دسکتاپ نیاز دارید؟
  • از کدام دست برای پاسخ دادن به تلفن استفاده می‌کنید؟ جالب است که بسیاری از افراد تلفن را در یک سمت میز قرار می‌دهند در حالی که با دست مخالف به تلفن جواب می‌دهند و مجبورند برای پاسخگویی به سمت دیگر میز بروند.
  • آیا لازم است به فایل‌ها دسترسی داشته باشید؟ برای شما راحتتر است که فایل‌ها در قفسه‌ها جا بگیرد یا در کشو؟
  • پنجره در کجا قرار گرفته و آیا محل قرارگیری میز کار طوری است که نور پنجره روی صفحه نمایش کامپیوتر اثر می‌گذارد؟
  • چه ابزار و وسایل الکتریکی دارید؟ آیا می‌توانید از ابزاری استفاده کنید که به هم ریختگی سیم های برق را به حداقل برساند؟

اثاث اتاق کار

تنوع برندها و مدل‌های میز و صندلی کار، قفسه و کتابخانه و … معمولا ما را در انتخاب گیج و سردرگم می‌کند.

انتخاب صندلی

صندلی راحت یکی از ملزومات اتاق کار است چه برای کسانی که به مدت کوتاه و چه کسانی که به مدت طولانی پشت میز می‌نشینند. صندلی‌های متنوع با قیمت‌های متفاوت در بازار موجود است بنابراین به راحتی می‌توانید مدلی که با دیگر وسایل اتاقتان هماهنگی دارد انتخاب کنید (مضرات نشستن طولانی مدت و راهکار جلوگیری از این مضرات).

میز کار

انتخاب میز کار مناسب به میزان زیادی بستگی به فضایی دارد که در اتاق در اختیار دارید. مسلما میز کار باید به اندازه‌ای باشد که جا برای کامپیوتر یا دسکتاپ داشته باشد در عین حال که بتوانید روی آن یادداشت بردارید و فایل‌های خود را قرار دهید.

بسیاری از افراد میز مخصوص کنج یا گوشه اتاق را انتخاب می‌کنند و یک سمت آن را به کامپیوتر و سمت دیگر را به نوشتن و کار با کاغذها اختصاص می‌دهند. کمد و قفسه‌های یکپارچه و پیش‌ساخته (که بسیار کاربردی هستند) جای نشستن شما را مشخص می‌کنند و این ممکن است در راحتی شما اثر بگذارد. برخی میزهای کار کانال‌هایی مخصوص سیم‌های برق دارند تا از به هم ر یختگی و شلوغی سیم‌ها جلوگیری کند. اگر میز کار شما چنین امکاناتی ندارد باید آن را نزدیک پریز برق قرار دهید تا ظاهر به هم ریخته سیم‌ها موجب شلوغی اتاق نگردد (ایده های خلاقانه برای مخفی کردن سیم های برق).

اثاث توکار

شاید ترجیح دهید به منظور استفاده حداکثری از فضا، اثاث اتاق را سفارش دهید تا متناسب اتاق برایتان بسازند. میزها و قفسه‌های توکار به این معناست که می‌توانید هر چیز را درست در جای خود قرار دهید و کاملا متناسب با ویژگی اتاق باشد. در صورتی که زیاد از اتاق کار استفاده می‌کنید، ارزش دارد که از اثاث سفارشی استفاده کنید. از اثاث توکار می‌توانید در فضاها و اتاق‌های چندمنظوره خانه مانند اتاق مهمان یا بخشی از آشپزخانه نیز استفاده کنید.

میز کار و اتاق کار
وسایلی چون دکوری‌های زیبا و قیمتی، کتاب، آثار هنری و … را جایی در معرض دید قرار دهید تا حال و هوای متفاوتی به اتاق بدهد.

فضای ذخیره‌سازی

این فضاها بستگی به آیتم‌هایی دارد که باید در آنها جای دهید. پیدا کردن فضای مناسب برای کاغذبازی‌ها معمولا زمانبر است. فضایی که در آن بتوانید هم کاغذهایی که دارید را مرتب جای دهید و هم فضای کافی برای کاغذهای بیشتری که اضافه می‌شود، داشته باشد. از طرف دیگر باید جای کافی برای وسایلی چون پرینتر، اسکنر و دستگاه خردکننده کاغذ داشته باشد. ببیید آیا می‌خواهید این دستگاه‌ها را در بسته‌بندی گذاشته و کناری بگذارید یا می‌خواهید در دسترس باشند.

ذخیره‌سازی وسایل خوب است اما نه همه آنها، وسایلی چون دکوری‌های زیبا و قیمتی، کتاب، آثار هنری و … را جایی در معرض دید قرار دهید تا حال و هوای متفاوتی به اتاق بدهد. بدین صورت اگر قرار باشد زمان زیادی را در اتاق کار سپری کنید، این وسایل هنری و دکوری‌ها احساس خوبی به شما می‌بخشد.

نور اتاق کار

در نورپردازی اتاق سعی کنید بیشترین استفاده را از نور طبیعی داشته باشید. کسانی که کاردستی درست می‌کنند باید میز کار خود را جایی قرار دهند که نور بیشتری دریافت کند. اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید، آن را جایی قرار دهید که اندکی از نور را دریافت کند در عین حال که انعکاس نور روی صفحه کامپیوتر ایجاد نشود.

روشنایی نه فقط در اتاق کار بلکه در هر اتاقی مهم است. می‌توانید با روشن کردن یک آباژور از نور ملایم آن استفاده کنید یا برای جلوگیری از ریخت و پاش و به هم ریختگی به جای لامپ رومیزی از لامپ سقفی استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق کار

گرچه این اتاق صرفا برای کار است، اما ظاهر و دکوراسیون آن بسیار حائز اهمیت است زیرا در عملکرد بهتر تاثیرگذار است. صرف نظر از انتخاب رنگی که در عملکرد بهتر تاثیرگذارند، باید از آیتم‌های تیره و شلوغ که بر کیفیت نور اتاق تاثیرگذارند، بپرهیزید.

کفپوش

کفپوش‌های چوبی یا ورقه‌ای نسبت به فرش و موکت گزینه‌های بهتری برای اتاق کار هستند. زیرا چرخ صندلی به سختی روی فرش جا به جا می‌شود. می‌توانید برای گرما دادن به اتاق قالیچه یا رانر استفاده کنید.

پنجره اتاق کار

پرده و پوشش پنجره به شما کمک می‌کند میزان نوری که در طول روز وارد اتاق می‌شود را کنترل کنید. اگر کامپیوتر را نزدیک پنجره جای می‌دهید، بهتر است از پرده روشن رنگی استفاده کنید که جلوی نعکاس نور در صفحه نمایش را می‌گیرد در عین حال که از نور طبیعی روز نیز استفاده می‌کنید.

منبع realhomes.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.