درد سینه ، علل و نشانه‌ها

مشکل قلبی تنها علت درد قفسه سینه نیست

درد سینه چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. همانطور که می‌دانید، درد سینه می‌تواند نشانه مشکل قلبی باشد. به همین خاطر هر گاه دچار درد سینه شدید، بایستی به پزشک مراجعه کنید. تشخیص سریع آنژین (درد سینه که به دلیل جریان خون نامناسب به عضلات قلب ایجاد می‌شود) یا حتی یک حمله قلبی را جدی بگیرید و برای پیشگیری از آسیب قلبی دائمی اقدام کنید.

مشکل قلبی تنها علت درد قفسه سینه نیست. درد سینه یکی از علائم رایج بسیاری از مشکلات و بیماری‌هاست، حتی بسیاری از کسانی که دچار درد سینه می‌شوند، در تشخیص مشکل آنها هیچ نشانه‌ای از مشکل قلبی دیده نمی‌شود.

برخی از علل درد سینه که ناشی از قلب نیست، علائم خاموش دارد و نیازمند درمان سریع است اما برخی دیگر خوش‌خیم هستند و سرپایی درمان می‌شوند.

به هر صورت اگر دچار درد سینه شدید، چه مشکل قلبی باشد یا خیر، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. تنها با مراجعه به پزشک است که می‌توانید متوجه شوید این علائم دقیقا چه علتی دارد و درمان مناسب آن چیست.

درد سینه چیست؟

درد سینه آنطور که به نظر می‌رسد واضح و روشن نیست. درد سینه ممکن است توسط پزشک یا بیمار به علائمی که مشخصا در ناحیه سینه نیست، اشاره شود. ممکن است این درد در سینه، گردن، بالای شکم خود را نشان دهد یا با ناراحتی در ناحیه فک، سر یا بازوها مرتبط باشد.

این درد ممکن است آنقدرها هم دردناک نباشد! ممکن است این درد در واقع احساس فشار، خفگی، ضعف یا دیگر احساس ناراحتی باشد. بسته به علت آنها، این علائم می‌توانند از کمتر از چند دقیقه تا روزها و هفته ها ادامه یابد، مداوم باشد یا به ندرت اتفاق افتد، ممکن است گاه و بیگاه یا ناگهانی باشد یا تحت شرایط خاص و کاملا قابل پیش‌بینی رخ دهد.

علت آنکه درد سینه با طیف وسیعی از علائم همراه است، این است که می‌تواند به دلیل انواع مختلفی از بیماری‌ها باشد. از آنجا که درد سینه ناشی از طیف گسترده‌ای از بیماری‌های خفیف گرفته تا بیماری‌های جدی، به همین خاطر وقتی کسی این درد را تجربه می‌کند، مهم است که پزشک علت آن را در اسرع وقت تشخیص دهد تا متوجه شود آیا خوش‌خیم است یا آنقدر جدی و بدخیم است که به درمان اورژانسی نیاز دارد.

کدام بیماری‌ها موجب درد سینه می‌شوند؟

درد سینه می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی باشد که هریک از اندام‌های واقع در سینه یا بالای شکم شامل قلب، رگ‌های خونی، ریه‌ها، مجرای تنفسی، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، مری یا معده را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در زیر لیستی از علل رایج درد قفسه سینه ارائه می‌گردد:

  • آنژین ناشی از بیماری‌های عروق کرونری
  • سندرم حاد کرونری که می‌تواند شامل آنژین ناپایدار یا یک حمله قلبی ناگهانی باشد.
  • سوزش معده از علل رایج درد سینه است که اگر درمان نشود می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.
  • درد قفسه سینه (اسکلت سینه) بسیار رایج است و گرچه ممکن است از نقطه نظر پزشکی چندان مهم نیاشد اما می‌تواند اضطراب‌آور بوده و در واقع علامت هشدار باشد.
  • اختلال اضطراب یا ترس که معمولا با درد سینه همراه است
  • مشکلات ریوی (آسم، برونشیت، ذات الریه و پلورزی) اغلب موجب درد سینه می‌شوند.
  • افتادگی دریچه میترال اغلب موجب درد سینه می‌شود.
  • پریکاردیت موجب درد سینه می‌شود.
  • زخم دستگاه گوارشی اغلب موجب دردی می‌شود که بیشتر از ناحیه سینه احساس می‌شود.
  • آنژین ناشی از اسپاسم عروق کرونر
  • آنژین ناشی از بیماری مویرگ‌های عروق کرونر
  • تجزیه آئورت بیماری است که با درد شدید و ناگهانی سینه همراه است.

در صورت ابتلا به درد ناحیه سینه چه باید کرد؟

با توجه به این لیست بلندبالای علل درد سینه، بایستی هر گاه دچار این درد شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد. اما از کجا می‌شود فهمید که درد سینه خطرناک است یا نه؟ پزشکان برای آنکه متوجه شوند این درد به دلیل مشکل قلب است یا خیر، سوالات زیر را از بیمار می‌پرسند:

درد چطور شروع شد؟ آیا ناگهانی بود یا به مرور زمان درد گرفت؟ درد ناشی از حمله قلبی معمولا ناگهانی است اما درد ناشی از عفونت ریه، تدریجی است.

چه چیزی درد را برانگیخت؟ آیا با حرکت یا تنفس عمیق درد بیشتر می‌شود؟ آیا با فشار دادن قفسه سینه درد بیشتر می‌شود؟ آیا چیزی باعث بهتر شدن درد می‌شود؟ درد ناشی از عفونت ریه مانند التهاب ریه معمولا با تنفس عمیق یا سرفه کردن بیشتر می‌شود. درد عضلانی معمولا به حرکت، لمس و تنفس حساس است. درد ناشی از مشکل قلبی معمولا دائمی است و با حرکت یا تنفس تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد.

درد سینه شبیه چیست؟ تیز است یا کند؟ درد ناشی از التهاب ریه معمولا تیز یا شبیه سیخ زدن است. درد مربوط به قلب معمولا با احساس فشار همراه است (علل آب آوردن ریه چیست؟).

آیا درد به نقاط دیگر نیز منتقل می‌شود یا در یک نقطه باقی می‌ماند؟ درد ناشی از مشکل قلبی ممکن است به دیگر نقاط هم منتقل شود و یا ممکن است منتقل نشود اما معمولا به بالای گردن، فک یا بازوی چپ نیز سرایت می‌کند. درد قلب می‌تواند به بازوی راست یا کمر نیز منتقل شود.

شدت درد از یک تا ۱۰ چه عددی است؟ هیچ عدد حداقلی برای درد ناشی از قلب توصیف نمی‌شود. پزشکان و متخصصان از بیمار می‌خواهند که بگویند شدت درد چقدر است تا متوجه شوند درمان موجب بهتر شدن درد شده یا بدتر شدن آن.

چه مدت است که دچار این درد هستید؟ هر چه مدت زمان درد سینه بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد آسیب وارد شده به قلب دائمی بماند.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.