درد کولیک نوزاد را چگونه کاهش دهیم؟

کولیک باعث بی قراری در نوزاد می شود

گریه‌های بی‌توقف، بی‌قراری و دل‌درد شدید نوزاد از نشانه‌های ابتدایی کولیک هستند که از شایع‌ترین علت بی‌قراری دوران نوزادی و شیرخوارگی به‌ویژه در چهار ماه اول دوران شیرخوارگی به شمار می‌رود. به همین دلیل ما نکاتی را درباره کاهش درد کولیک و درمان آن فهرست کرده‌ایم که در این گزارش می‌خوانید. کولیک چه زمانی بروز می‌کند؟ کولیک در ساعات مشخصی از شبانه‌روز باعث درد و بی‌قراری کودک و دفع دردناک در شیرخوار می‌شود. این بیماری در نوزادان از هفته دوم آغاز می‌شود و معمولا تا ۳ ماهگی ادامه پیدا می‌کند. ناتوانی روده در هضم کامل شیر به علت عدم وجود باکتری‌های مفید در سطح روده کودک و روش‌های نادرست شیردهی مانند شیردهی طولانی مدت از پستان، استفاده از پستانک، شیشه شیر و شیرخشک جهت تغذیه شیرخوار است.

چگونه درد کولیک را کاهش دهیم؟

  1. برای شیردهی نوزاد از روش‌های درست استفاده کنید.
  2. آروغ کودک را به خوبی بگیرید.
  3. مادران نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند. با رعایت دستورات غذائی مانند پرهیز از مصرف غذاهائی که نفخ نوزاد را تشدید می‌کنند مانند لبنیات، حبوبات، غذا‌های دارای ادویه فراوان، شکلات، کاکائو ، سبزیجات خام و سالاد تا حد زیادی از شدت بی‌قراری نوزاد کاسته می‌شود.

 

روش‌هایی برای درمان کولیک:

  • زمانی که نوزاد گریه‌های خود را شروع می‌کند پدر و مادر‌باید قبل از آرام کردن بچه و انجام هر کاری، خودشان آرامش‌شان را حفظ کنند. چون آرامش آنها بیشترین تأثیر را در تسکین درد نوزاد دارد.
  • کولیک معمولا تا ۳ ماهگی خود به خود درمان می‌شود و هنوز درمانی قطعی برای آن پیدا نشده است. در حال حاضر بهترین روش درمان کولیک، مراقبتی است.
  • تغییر وضعیت نوزاد بیشترین کمک را به بهبود او می‌کند. بنابر‌این والدین باید بچه‌ها را در حالتی نگه دارند که گاز معده را رفع کند.
  • والدین باید نوزاد را به صورتی بغل کنند که وضعیتش ایستاده و عمودی باشد و در این حالت با تکان دادن جزئی او دردش را تسکین دهند. در پی این کار، گازی که در دستگاه گوارش نوزاد وجود دارد، مقداری از طریق آروغ زدن و مقداری دیگر از طریق گاز معده رفع می‌شود. – – ماساژ دادن آرام شکم نوزاد با آب گرم نیز بسیار موثر است چرا که علاوه بر حالت درمانی، برای نوزاد لذت‌بخش است و باعث کم شدن گریه‌‌ها و بی‌قراری او می‌شود. پدر و مادر‌ها باید بدانند که آرامش آنها اثر تسکینی بیشتری بر فرزندشان دارد ونباید از وضعیت پیش آمده نگران باشند و هول کنند.
  • استفاده از دارو‌های ضد نفخ و پروبیوتیک‌ها برای درمان این بیماری موثرند. پروبیوتیک‌ها موادی هستند که تعادل طبیعی باکتری‌های مفید را در دستگاه گوارش حفظ می‌کنند.
منبع نی نی سایت
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.