خون دماغ را به روش های خانگی درمان کنیم

خون دماغ را جدی بگیرید

خون دماغ می تواند محدوده ای از یک چکه خون خیلی کم تا یک جریان خون زیاد را در بر داشته باشد. اما با این که افراد غالبا  در اثر مشاهده خونریزی بینی دچار اضطراب و نگرانی می گردند ، معمولا جاری هیچ نگرانی وجود ندارد. درمان های  خانگی زیادی برای خون دماغ وجود دارد. در اکثر موارد خون دماغ بدون ضرر می باشد. در حالی که به نظر می آید که خون زیادی در اثر خون دماغ از دست می رود، معمولا حجم این خون ناچیز است. بینی داخلی یکی از حساس ترین قسمت های بدن می باشد و با هزاران رگ خونی پوشیده شده است که نزدیک به سطح قرار دارند، با این حال  سوراخ های بینی به راحتی مورد فشار قرار نگرفته و با محرکهای کم دچار خونریزی نخواهند شد.محرکها می توانند از منابع متعددی باشند. موارد زیر  دلایل اصلی خون دماغ هستند:

  • آسیب، نظیر ضربه، سقوط یا یک جراحت ورزشی
  • هوای خشک
  • ارتفاع زیاد از سطح زمین
  • انگشت کردن داخل بینی
  • عطسه کردن
  • فین کردن
  • مالیدن بینی
  • آلرژی
  • عفونت مجاری تنفسی فوقانی
  • سن( افراد مسن بیشتر به خونریزی بینی دچار می شوند، چون در آنها بافتهای بدن چروکیده و خیلی خشک شده اند.)

 درمانهای خانگی

 سرکه:

 یک تکه پارچه یا یک تکه پنبه را با سرکه سفید مرطوب کرده و آن را داخل سوراخ بینی که در حال خونریزی است قرار دهید. در این حال سرتان را بالا نگه دارید. سرکه به مهر و موم کردن دیواره رگهای خونی کمک می کند

نان گندم سبوس دار:

 زینک روی یکی از مواد مغذی شناخته شده است که به حفظ و نگهداری رگهای خونی بدن کمک می کند. پس حتما نان گندم سبوس دار و برنج قهوه ای مصرف کنید، این دو غنی از روی هستند. یا به عنوان اسنک، روزانه مقداری ذرت بوداده که آن هم حاوی روی می باشد را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

یخ:

 یخ برای متوقف کردن خونریزی، انقباض رگهای خونی و کاهش التهاب (اگر بینی آسیب دیده باشد) بسیار خوب است. مقداری یخ خرد شده را داخل یک کیسه پلاستیکی ریخته و آن را با یک حوله بپوشانید. این کمپرس یخ را روی بینی قرار داده و نگه دارید تا وقتی خونریزی متوقف شود.

سبزیجات پربرگ سبز رنگ تیره:

 این سبزیجات غنی از ویتامین K می باشند که برای لخته شدن مناسب خون ضروریست.

پرتقال و آب پرتقال:

حفظ و نگهداری از رگهای خونی به بهترین وجه ممکن یکی از روشهایی ست که می توان از شکستگی سریع آنها جلوگیری کرد.ویتامین C برای تشکیل کلاژن ضروری ست  که به ایجاد پوشش مرطوب در داخل بینی کمک می کند. بنابراین مواد غذایی غنی از ویتامین C را حتما مصرف کنید تا خونریزی بینی را از خودتان دور کنید.

 آب:

هوای خشک زمستان و آب و هوای کوهستانی می توانند بینی را به سرعت خشک کنند. آبرسانی مناسب به بدن می تواند در این شرایط کمک کننده باشد. همیشه و هر روز ۸ لیوان آب بنوشید ولی به یاد داشته باشید که در فصول خشک سال و در مکانهای با آب و هوای خشک کمی بیش از این مقدار آب مصرف کنید.

 نمک:

شستشوی بینی معمولا توسط افرادی که از آلرژی رنج می برند مورد استفاده قرار می گیرد تا ترشحات موکوسی بینی، گرد و خاک و دیگر مواد کثیف و چرب را از بینی خارج کنند، و همچنین این شستشو به التیام و مرطوب شدن غشاهای آسیب دیده بینی کمک می کند. برای این کار شما به ۱ تا یک و نیم فنجان آب ولرم(از آب تصفیه شده استفاده نکنید)، یک سرنگ، یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری نمک و یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری جوش شیرین نیاز دارید. نمک و جوش شیرین را در آب با هم مخلوط کرده و دمای آب را چک کنید. سپس با استفاده از سرنگ، محلول نمکی را کشیده و در حالی که یکی از سوراخ های بینی را با دستتان نگه داشته اید، سرنگ را داخل سوراخ بینی دیگر خالی کنید. سرتان را داخل سینک گرفته و به آرامی و با فین کردن آب را خارج کنید. این کار را برای دیگر سوراخ بینی نیز تکرار کنید.

بخار:

از هر فرصتی که می توانید برای تنفس بخار استفاده کنید، حتی اگر این بخار از چای صبحانه یا یک حمام بخار باشد. برای این کار، نصف قوری آب را به جوش آورده و آن را روی یک سطح محکم قرار دهید. حوله ای را روی سر خود انداخته و به جلو خم شوید و به آرامی نفس بکشید. خیلی هم داخل ظرف خم نشوید. و سعی کنید یک حمام با بخار کم را حداقل یک بار در روز داشته باشید.

ویتامین:

با به کار بردن چندین بار در روز ویتامین E غشاهای بینی را می توان مرطوب نگه داشت. یک کپسول ویتامین E را از وسط شکسته و با استفاده از یک تکه پنبه یا گوش پاک کن ژل داخل آن را به آرامی به  داخل بینی بمالید. بهتر است این کار را شبها قبل از خواب انجام دهید.

بایدها و نبایدها:

  • با بینی خود مهربان باشید! بعد از خونریزی بینی از فین کردن و لمس آن خودداری کنید.
  • تمیز کردن بینی با انگشتان باعث آسیب رساندن به بینی می شوند. برای این کار از یک دستمال کاغذی نرم استفاده کنید یا از محلول های شستشوی بینی استفاده کنید.
  • به آرامی فین کنید. ابتدا یکی از سوراخ های بینی و سپس اگر لازم بود دیگری.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن مسیرهای هوایی بینی را خشک و آسیب پذیر می کند. از محیط هایی که پر دود هستند به دور باشید.
  • آلرژی خود را درمان کنید. عطسه کردن و فین کردن همیشگی می تواند برای غشاهای ظریف  بینی آسیب زننده باشد. پس حتما برای درمان آلرژی خود به پزشک مراجعه کنید.
منبع پارسی ونوس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.