درمان ریزش مو از دید طب سنتی

ریزش مو یک مشکل همه گیر و زجر آور است

زنان و مردان بسیاری از ریزش مو رنج می برند

زنان و مردان بسیاری از ریزش مو رنج می برند و به عقیده ی درست آنها این مسئله یکی از تخریب کننده های زیبایی و جوانی است. ریزش مو یک مشکل همه گیر و زجر آور است. بله این کلمه زجر آور حرف دل آنهایی است که هر روز بر روی لباس ها، بالشت، شانه و همه جا موهای از دست رفته خود را می بینند و توانایی مقابله با آن و کنترل و درمان ریزش مو را در خود نمی بینند. در آینه که نگاه می کنید مدام حسرت زمانی را می خورید که موهایتان هنوز پرپشت بود و نریخته بود اما افسوس هیچ سودی نخواهد داشت. هرکسی در طول روز چند تار مو را از دست می دهد و در عوض چند تار مو بر روی سرش رشد می کند این سیکل طبیعی مو به حساب می آید و هیچ نگرانی را ایجاد نمی کند تا زمانی که این ریزش ها بیشتر شوند و حد و اندازه حجم موها کم شوند. برای رشد مجدد موهای ریخته شده بهتر است خودتان دست به کار شوید. مثل همیشه استفاده از راه و روش گیاهی و طب سنتی بهترین گزینه ی پیشنهادی است. با ما همراه باشید.

جوشانده هایی برای درمان ریزش مو:

  • دم کردن گزنه: مقدار ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید. از شب تا صبح روی موهایتان باشد .
  • تنطور گزنه: یک قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الکل ۵۰ درجه طبی مخلوط کرده و در داخل شیشه در بسته بریزید و بمدت ۱۵ روز هر روز آن را تکان دهید بعد از این مدت آن را صاف کرده و در شیشه دربسته نگهداری کنید. مقدار مصرف آن ۱۵-۱۰ قطره سه بار در روز می باشد .

درمان ریزش مو با مواد آشپزخانه:

  • تقویت موهای ریخته شده با سرکه ی سیب: سرکه سیب به غیر از بازگرداندن PH طبیعی پوست سر، فولیکول های مو را تحریک خواهد کرد، رشد مو را افزایش می دهد و تجمع مواد را روی هر تار مو از بین می برد. برای استفاده از سرکه ی سیب، قسمت های مساوی آب و سرکه ی سیب را در یک کاسه ی تمیز بریزید. بعد از شستن موهایتان با شامپو، با این مخلوط موها را آبکشی کنید. اگر بوی آن برایتان ناخوشایند است، می توانید برای پنهان کردن بوی آن، اسانس مورد علاقه تان را اضافه کنید. بعد از اینکار، دیگر موها را آبکشی نکنید.
  • رشد سریع موهای ریخته شده با ماسک موی عصاره ی پیاز قرمز: پیاز، حاوی سولفور است، ترکیبی که تولید بافت های کلاژن را افزایش می دهد. کلاژن، یک ماده ی ضروری برای رشد مو است. اما با بالا رفتن سن، سطح کلاژن به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. عصاره ی پیاز، کلاژن را به بدن باز می گرداند و به رشد مجدد موها کمک می کند. یک مزیت دیگرعصاره ی پیاز، موها را هم براق می کند. به منظور استفاده از پیاز قرمز برای رشد مو، ۲ یا ۴ عدد پیاز بردارید. پیازها را پوست بکنید و رنده کنید تا آب بیفتند. پیازهای رنده شده را در یک پارچه ی کتان قرار دهید و دو طرف آنرا گره بزنید. حالا این عصاره را روی پوست سرتان مالش دهید. روی جاهای بدون مو تمرکز کنید و سپس بگذارید حداقل بمدت ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند.

باور داشته باشید که اصلی ترین عوامل در رشد و تقویت موها و همینطور در مورد از دست دادن و ریزش موها تغذیه است.

  1. سالمون بخورید: ماهی غنی ترین منبع امگا ۳ است که امگا ۳ ماده ای بسیار بسیار مقوی و مهم برای تقویت و استحکام موها به شمار می رود که در میان ماهی سالمون بهترین گزینه برای تقویت موها است.
  2. گردو را در میان آجیل برای خودتان جدا کنید: دانه های روغنی و آجیل ها خاصیتی انکار نا پذیر دارند که مربوط به تاثیر مثبت آنها در تمام اعضای بدن می شود . در میان آجیل و مغزها هرگز از کنار گردو ساده رد نشوید چرا که نگاه موهایتان به گردو متفاوت با دیگر مغزها از جمله پسته و.. است.
  3. سیب زمینی شیرین بخورید: منظور از سیب زمینی شیرین مزه شیرین آن نیست بلکه برخی این عنوان را به سیب زمینی های زرد و بدون هیچ لکه سبز و کبودی می دهند که سالم است. سیب زمینی دارای آنتی اکسیدانی است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود که برای سلامت موها الزامی است.
  4. میگو: برخلاف شکل ظاهری و دوست نداشتنی میگو خواصی بسیار دوست داشتنی برای سلامت موها و قلب دارد که نباید آنها را نادیده بگیریم.

گیاهان مفید برای درمان ریزش مو:

  • سبوس برنج: سبوس برنج غنی از پروتئین ها و مواد معدنی نظیر فسفر، پتاسیم، منیزیم وسیلیس است. همچنین انباشته از ویتامین های گروه B و ویتامین E ، آلانتوئین  و گامااوریزانول می باشد. در سبوس برنج نوعی لیپاز فعال وجود دارد که باعث می گردد مقدار  درصد اسیدهای چرب آزاد را در آن افزایش دهد. یکی از مهمترین و شناخته شده ترین این مواد ویتامین E است. سبوس برنج حاوی ویتامین های B و E می باشد که باعث تقویت موی  سر می گردد و رطوبت پوست و موی سر را حفظ می کند. همچنین دارای مواد آنتی اکسیدان مانند توکوفرول ۲ است. ویتامین های گروه B و به خصوص B5 است چرا که این ویتامین خاصیت شگرفی در تحریک سوخت و ساز سلول های زنده و فعال پیاز مو دارد، یعنی همان چیزی که یک موی فعال برای زیستن و رشد کردن به آن نیاز دارد.
  • رزماری: رزماری باعث افزایش گردش خون در سطح بدن می شود. برای درمان ریزش مو و درمان کم مویی مصرف می شود. مکانیسم عمل رزماری جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن است به طوری که ترپن ها و ترپنوئیدهای موجود در رزماری باعث اتساع عروق، بهبود گردش خون محیطی و تغذیه بهتر فولیکول مو می شود.
  • سیر: سیر دارای خواص ضد ریزش مو، افزایش خونرسانی و کاهش دهنده چربی مو است. ترکیبات سولفور شامل آلیسین، ظاهرا ترکیبات فعال آنتی اکسیدانی در ریشه ی  گیاه سیر هستند. مواد معدنی موجود در سیر  اصولا موجب رشد مو، تقویت و استحکام مو می شود. منیزیم به همراه کلسیم موجود در سیر  (  ماده ضروری رشد و سلامت مو ) کمک به بهبود رشد موها می نماید. پتاسیم موجود در سیر موجب تنظیم گردش خون می گردد. سلنیم موجود درسیرموجب افزایش نرمی و خاصیت کشسانی پوست و مو گردیده  از شکنندگی مو جلوگیری و باعث درخشندگی بیشتر موها می گردد. سیلسیم و آهن موجود  در سیر نیز موجب تقویت ، استحکام و کاهش ریزش مو می گردد. روی و ویتامین A موجود در سیر با یکدیگر اثر مطلوب بر خشکی مو و چربی پوست سر دارند.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.