چرا انقدر راحت چاق می‌شوم؟

آیا شما هم با یک لیوان آب خوردن چاق می شوید؟

آیا احساس می‌کنید تنها با نگاه کردن به غذا چاق می‌شوید؟ شما تنها نیستید. بسیاری از افراد با این مشکل مواجه هستند و مدام از متخصصان تغذیه می‌پرسند “چرا انقدر راحت چاق می‌شوم؟” یا “چرا مدام در حال چاق شدن هستم؟”. ممکن است گمان کنید رژیم غذایی و ورزش خود را به درستی اجرا می‌کنید اما هنوز وزنتان رو به افزایش است.

اول باید بدانید این تنها شما نیستید که چنین مشکلی دارد. بسیاری از کسانی که رژیم می‌گیرند با این معضل مواجه می‌شوند. سپس از خود سوالاتی در خصوص برنامه لاغری‌تان بپرسید.

احتمالا مشکل از شما نیست. مشکل شاید این باشد که رژیم غذایی که انتخاب کرده‌اید مناسب نیست یا کالری‌های شما باید تنظیم شود یا در حال پیشرفت هستید اما خودتان حس نمی‌کنید.

این اتفاق نادری نیست که دوستانی داشته باشید که هر چقدر هم غذا می‌خورند باز هم هنوز لاغرند. تقریبا همه کسانی که مشکل وزن دارند چنین افرادی را در دور و ور خود می‌شناسند یعنی کسانی که مقدار زیادی غذا می‌خورند اما همچنان سایزشان تغییر نمی‌کند و وزن اضافه نمی‌کنند. این موضوع آزاردهنده است و بسیار سخت است که چنین شخصی همه غذایی که شما عاشقش هستید را بخورد در حالی که شما می‌دانید که نباید آن را بخورید.

چاق شدن و غذا خوردن

در چنین مواقعی بیشتر ما احساس بدی خواهیم داشت و تمایل داریم تقصیر را گردن دیگران بگذاریم. اگر شما هم در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید، برای آنکه احساس بهتری پیدا کنید چه چیزی به خود می‌گویید؟ وقتی احساسات بد به شما رو می‌آورند، چه کاری می‌کنید؟ بسیاری از ما در چنین شرایطی به خوردن روی می‌آوریم و همین ریشه بسیاری از مشکلات است.

اگر با کم کردن وزن مشکل دارید، خودتان را سرزنش نکنید و آزار ندهید. این بدترین کاری است که می‌توان انجام داد. بسیاری از ما وقتی افسرده می‌شویم، شروع به خوردن می‌کنیم و مسلما کسی که احساس بدی نسبت به خود دارد، اشتیاقی به ورزش کردن ندارد (درباره غذا خوردن عصبی بیشتر بدانید). واقعیت این است که هر کسی معضلی دارد و معضل شما نیز کاهش وزن است. ممکن است معضل دوست لاغر شما نیز مسائل مالی، سازمانی یا موفقیت‌های تحصیلی باشد (چیزهایی که شاید شما در آنها خوب باشید).

به خاطر انجام کارهای خوب به خودتان جایزه بدهید و بدین صورت اعتماد به نفس خود را برای مواجهه با چالش‌های کاهش وزن افزایش دهید.

شناسایی اینکه دقیقا افراد به چه دلایلی به راحتی اضافه وزن پیدا می‌کنند، دشوار است. برای بسیاری از افراد افزایش وزن و کاهش وزن مستقیما به عادت‌های ورزش و تغذیه آنها مربوط می‌شود. پس به عنوان راهکار باید مجددا کالری دریافتی (انتخاب‌های غذایی) و کالری‌سوزی (از طریق ورزش و فعالیت‌های بدنی) چک کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:

آخرین باری که موازنه انرژی خود را چک کرده بودم، چه زمانی بوده‌است؟ از محاسبه‌گرهای آنلاین استفاده کنید و تعداد کالری‌هایی که باید روزانه مصرف کنید را چک کنید. تعداد کالری‌هایی که باید برای یک هفته مصرف کنید نیز در نظر داشته باشید و یا مطمئن شوید بیشتر از حد نیاز کالری مصرف نمی‌کنید.

آیا به میزان مناسب از غذاهای سالم مصرف می‌کنم؟ گاهی راحت است که در مصرف غذاهایی که گفته می‌شود سالم هستند، زیاده‌روی کنیم. برای مثال آجیل و آووکادو چربی‌های سالم به بدن می‌رسانند. اما باید در خصوص میزان مصرف آنها محتاط باشید زیرا اینها خوراکی‌هایی هستند که سرشار از کالری‌اند.

پس از ورزش چه باید بکنم؟ اگر ورزش سخت انجام می‌دهید (که بسیار خوب است)، آیا برای مابقی روز روی کاناپه دراز می‌کشید و استراحت می‌کنید؟ یا سریع به سراغ یخچال می‌روید؟ بسیاری از ما این کار را انجام می‌دهیم. مواظب باشید این خطاها را پس از انجام ورزش مرتکب نشوید زیرا کاهش وزن شما را دچار خلل می‌کند.

چاق و اضافه وزن

آیا از مکمل‌هایی استفاده می‌کنم که موجب افزایش وزن می‌شود؟ بسیاری از کسانی که می‌خواهند لاغر شوند از مکمل‌های پروتئینی یا دیگر کمک‌های ارگونومیکی استفاده می‌کنند که معمولا ورزشکاران برای ماهیچه‌سازی مصرف می‌کنند. نتیجه آن افزایش وزن خواهد بود. بسیاری از ما برای کاهش وزن یا ماهیچه‌سازی نیازی به مکمل نداریم. با پزشک خود مشورت کنید که اگر لازم است برای سلامتی بیشتر خود ویتامین، مواد معدنی و مکمل استفاده کنید.

آیا بدن من کوچکتر شده‌است؟ در برخی موارد ممکن است شاخص وزن عدد رو به افزایش را نشان دهد اما در واقع بدن در حال کوچکتر شدن و باریک‌تر شدن باشد. در چنین مواقعی باید سطح فعالیت‌های تناسب اندام خود را بالا ببرید و بر روی ماهیچه‌ها تمرکز کنید. برای محاسبه روند پیشرفت خود می‌توانید از یک لباس تنگ یا متر استفاده کنید (آیا اندازه دور کمر شما نرمال است؟). همچنین می‌توانید از مقیاس چربی بدن استفاده کنید تا ببینید آیا بهبودی ایجاد شده بدون اینکه تغییر ی در وزن صورت گیرد.

به خاطر داشته باشید که متابولیسم تاثیر بسزایی در تمایل فرد به سمت لاغر شدن یا چاق شدن دارد. تغییر در متابولیسم سخت‌تر از تغییر در عادات غذایی و ورزش است. شما می‌توانید عادت‌های ورزشی و غذایی خود را مشابه افراد لاغر و استخوانی سازید اما نمی‌توانید سطح متابولیسم بدن آنها را از آن خود کنید.

برخی فاکتورها در افزایش وزن موثرند که ما نمی‌توانیم کنترل زیادی بر آنها داشته باشیم. اما برخی دیگر از فاکتورها را می‌توانیم تغییر دهیم. هورمون‌هایی هستند که بر احساس گرسنگی و متابولیسم موثرند. ما نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم اما می‌توانیم تا حد ممکن انتخاب‌های سالم‌تری برای تغذیه خود داشته باشیم. می‌توانید ورزش را برای پیدا کردن احساس بهتر راجع به بدن خود انجام دهید نه صرفا برای لاغر شدن. با این حال اگر باز هم وزن شما در حال افزایش بود می‌دانید که نهایت تلاش خود را برای سلامتی و بهبودی خود انجام داده‌اید (چطور وزن مناسب خود را پیدا کنیم؟).

تغییر در دیدگاه شما ممکن است لزوما به تغییر وزن شما نینجامد اما احساس بهتری را نسبت به بدن و وزن و سایزتان ایجاد خواهد کرد.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.