دلایل شکننده بودن ناخن‌ها چیست؟

با علل و راه‌حل‌های شکنندگی ناخن آشنا شوید

چیزهایی است که شما را پیرتر از آنچه هستید نشان می‌دهد، مانند پوست چروکیده، آفتاب سوختگی، سیاهی زیر چشم و مواردی از این قبیل. شاید برای از بین بردن این مشکلات از کرم و سرم استفاده کنید یا غذاهای مغذی بخورید، آب زیاد بنوشید و ورزش کنید تا آثار پیری را از بین ببرید. اما یکی از قسمت‌های بدن که معمولا نادیده گرفته می‌شود، دست‌هاست.

دست‌ها معمولا گویای وضعیت سلامتی بدن هستند به خصوص ناخن‌ها. ناخن نیز مانند پوست ممکن است رطوبت خود را از دست بدهد، شکننده ، ضعیف و خشک شود. بنابراین به ناخن‌های خود اهمیت زیادی بدهید، بافت زنده‌ای زیر کوتیکول‌های ناخن قرار دارد که به رشد ناخن کمک می‌کند و ریشه آن در انگشتان است.

بنابراین اگر ناخن‌های شما تازگی خود را از دست داده و شکننده شده است، بهتر است با عوامل و علل آن و همچنین روش‌های درمان آن آشنا شوید.

احتمالا به اندازه کافی آهن مصرف نمی‌کنید

اسفناج و شکنندگی ناخن

ناخن‌های مقعر یا فرورفته (مانند داخل قاشق) می‌تواند به دلیل کمبود آهن یا کم‌خونی باشد. آهن به شکل‌گیری هموگلوبین کمک می‌کند. هموگلوبین مولکولی است که سلول‌های قرمز خون را با اکسیژن تازه به سمت ناخن‌ها می‌فرستد.

راه‌حل:

اگر فرورفتگی در ناخن خود مشاهده می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون دهید و از غذاهای سرشار از آهن مانند اسفناج، لوبیا سفید، صدف و شکلات تلخ استفاده کنید.

به طور متوالی تایپ می‌کنید و مسیج می‌دهید

مسیج دادن و شکنندگی ناخن

آیا می‌دانستید وقتی در حال تایپ کردن هستید، ناخن‌های شما صدمه می‌بینند؟ اگر ناخن‌های شما مدام با کیبورد یا صفحه گوشی هوشمند در تماس است، همین سبب شکاف، شکستگی یا فرسوده شدن ناخن‌ها می‌شود.

راه‌حل:

ناخن‌ها را طوری کوتاه کرده و سوهان بکشید که تنها قسمت کوچکی از سفیدی بالای ناخن بماند.

تنها صبح‌ها از لوسیون دست استفاده می‌کنید

استفاده از لوسیون و شکنندگی ناخن

باید هر گاه دست‌های خود را می‌شویید، از لوسیون دست استفاده کنید. آب پوست دست را خشک می‌کند و اگر پوست یا کوتیکول زیر ناخن خشک باشد، ناخن نیز خشک می‌شود و این یعنی ناخن مستعد شکستگی و خراش می‌شود.

راه‌حل:

لوسیون‌هایی که جذب سریعی دارند، استفاده کنید و در طول روز به دست‌ها بزنید به خصوص اطراف ناخن از بالای ناخن تا بند دوم انگشت.

به مدت طولانی لاک روی ناخن‌ها می‌ماند

استفاده از لاک ناخن و شکنندگی ناخن

همه لاک‌ها حاوی مواد خشک‌کننده‌ای هستند که رطوبت سطح ناخن را می‌گیرند و آن را ضعیف می‌کنند و این اثر خشک‌کنندگی تنها مربوط به زمانی که لاک به ناخن زده می‌شود، نیست.

راه‌حل:

پیشنهاد می‌شود پس از پنج روز لاک ناخن را پاک کنید و قبل از استفاده از لاک جدید به ناخن‌های خود چند روز استراحت بدهید.

از لاک پوشاننده پایه استفاده می‌کنید

لاک پایه و شکنندگی ناخن

حتما گمان می‌کنید باید پیش از استفاده از لاک، لاک پایه به ناخن‌ها بزنید. برخلاف نام آن، این لاک نباید در ابتدا به ناخن زده شود. اگر لاک پایه را مستقیما به ناخن‌ها بزنید، مواد شیمیایی موجود در آن (مانند حلال اتیل استات یا بوتیل استات) می‌توانند سطح ناخن را از بین ببرند، ناخن را ضعیف کرده و موجب شکنندگی شوند.

راه‌حل:

این برخلاف کاری است که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود اما راه‌حل خوبی است. قبل از لاک زدن کمی لوسیون به ناخن‌های خود بزنید. لوسیون فواصل کوچکی که در سطح ناخن وجود دارد را پر می‌کند و ناخن را مرطوب می‌سازد بنابراین ناخن را مستعد آسیب نمی‌سازد. بگذارید پوست خشک شود، اضافه لوسیون را پاک کنید و سپس به شیوه عادی لاک بزنید.

کوتیکول ناخن را از بین می‌برید

از بین بردن کوتیکول و شکنندگی ناخن

از قیچی‌هایی که کوتیکول یا پوست دور ناخن را می‌چینند، بپرهیزید. این لایه نازک پوست در واقع محافظ بین پوست و ناخن است و از ناخن در برابر آب، باکتری و هرچه لمس می‌کنید، محافظت می‌کند.

از بین بردن کوتیکول به مثابه از بین بردن این لایه محافظ است بنابراین چیزی باقی نمی‌ماند که از ناخن در برابر آب و مواد عفونت‌زا محافظت کند.

راه‌حل:

به منظور چیدن کوتیکول، پس از حمام با لیف پوست دور ناخن را به عقب برگردانید طوری که بریده نشود.

دچار کمبود برخی انواع ویتامین B هستید

داروی بیوتین و شکنندگی ناخن

در قرص‌های مکملی که برای زیبایی مصرف می‌کنید، بیوتین و ویتامین B موجود است که به تقویت ناخن و مو کمک می‌کنند. مطالعه‌ای که در مجله Cosmetic Dermatology به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد استفاده ۲.۵ میلی گرم ویتامین B در روز، ناخن‌ها را تقویت می‌کند و شکنندگی ناخن را پس از ۶ تا ۹ ماه کاهش می‌دهد. گرچه به ندرت کمبود پروتئین اتفاق می‌افتد اما اگر نوک ناخن شما شکسته می‌شود یا برآمدگی‌های طولی روی ناخن پیدا می‌شود (هر دو نشانه شکنندگی ناخن هستند)، بیوتین می‌تواند کمک‌کننده باشد (هرآنچه باید درباره ویتامین B12 بدانید).

راه‌حل:

اگر رژیم غذایی شما فاقد غذاهای بیوتین‌دار مانند تخم‌مرغ، سالمون، گوشت قرمز، سیب‌زمینی وبادام است، پیشنهاد می‌شود روزی یکبار ۲.۵ میلی‌گرم بیوتین استفاده کنید تا شکنندگی ناخن‌ها کم شود. باید چندین ماه آن را استفاده کنید تا به نتیجه برسد و حتما قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

از لاک پاک‌کن‌های قدیمی استفاده می‌کنید

لاک پاک کن و شکنندگی ناخن

از آنجا که لاک پاک‌کن‌ها حاوی الکل هستند، بنابراین برای سلامتی ناخن مضر هستند. استون یا همان لاک پاک‌کن‌های قدیمی روغن طبیعی که در سطح ناخن وجود دارد را از بین می‌برند و موجب شکنندگی ناخن می‌شوند. حتی محلول‌های فاقد استون نیز می‌توانند موجب خشکی ناخن شوند.

راه‌حل:

لاک پاک‌کن‌های فاقد استون استفاده کنید که رطوبت ناخن را نیز حفظ می‌کنند.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.