دلایل پیر شدن دست و نحوه درمان آن

دست‌های خود را جوان نگه دارید

روش‌های درمان و داروهای بسیاری برای پیری صورت وجود دارد از جمله کرم‌های ضدآفتاب محافظ دربرابر UV، کرم‌های آبرسان، سرم‌های کاهش‌دهنده چین و چروک. اما درباره دست‌ها، اگر کاری برای جوان نگه داشتن دست‌ها انجام ندهید، ناخن‌ها و پوست دست را محافظت نکنید، موجب پیر شدن دست می‌شود و سن شما را بیشتر نشان خواهد داد.

در ادامه به مواردی که سبب می‌شود دست‌ها پیرتر به نظر برسند، خواهیم پرداخت و روش برطرف کردن این مشکل را نیز بیان خواهیم کرد:

پیر شدن دست و کرم زدن
اگر پوست پشت دست شما شروع به چروکیده شدن کرد، از کرم‌های رتینوئید استفاده کنید

لکه‌های پیری

چیز جالب درباره این لکه‌ها این است که در واقع هیچ ارتباطی با سن ندارند. لکه‌های پیری ناشی از تابش مستقیم نور خورشید هستند. هر چه بیشتر در معرض نور خورشید باشید، بیشتر شاهد این لکه‌ها خواهید بود، صرف نظر از اینکه چه سنی دارید. حتی اگر در معرض کمترین میزان نور خورشید هستید، سعی کنید دستکش دست کنید و کرم ضدآفتاب با SPF30 استفاده کنید و پس از هر بار شستشوی دست یا هر دو ساعت یکبار، کرم ضدافتاب را تمدید کنید. حتما دستورالعمل کرم‌های ضدآفتاب را حتی اگر دوز پایینی دارند، به طور دقیق رعایت کنید، چرا که مواد سفیدکننده این کرم‌ها در صورتی که درست استفاده نشود، می‌تواند نتیجه معکوس ایجاد کند. برای لکه‌های تیره‌تر، ۳درصد کرم کافی است اما آن را بر اساس تجویز پزشک استفاده کنید (ماسک لک صورت برای درمان تیرگی و لک پوست).

پوست چروکیده

اگر پوست پشت دست شما شروع به چروکیده شدن کرد، از کرم‌های رتینوئید استفاده کنید تا بافت پوست را بهبود بخشد و به رشد مجدد کلاژن‌ها کمک کند. از داروهایی که متخصص پوست تجویز می‌کند، استفاده کنید و زمان و نحوه استفاده را بپرسید، بدین صورت از عوارض ناشی از رتینوئید شامل سوزش پوست جلوگیری می‌شود (ورزش صورت برای از بین بردن چین و چروک).

برجستگی رگ

تنها راه خلاص شدن از شر رگ‌های برجسته این است که با عمل جراحی رگ‌های برجسته را از روی پوست حذف کنید. روش کمتر تهاجمی دیگر این است که از کانسیلرهای سنگین استفاده کنید که می‌تواند رگ‌های تیره را بپوشاند. پس از هر بار شستشوی دست، باید دوباره کانسیلر بزنید.

پیر شدن دست و مراقبت از پوست دست
از لایه‌بردار و سپس کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید و بگذارید یک شب بماند.

پوست فلس‌دار

برای نرم و صاف کردن پوست خشک و فلس مانند، ابتدا با استفاده از یک اسکراب ملایم، پوست مرده و خشن دست را از بین ببرید و سپس کرم دست روغنی و گلیسیرین‌دار را مانند ماسک روی دست زده و بگذارید یک شب بماند، سپس دست‌ها را با یک کیسه پلاستیکی و دستکش پنبه‌ای بپوشانید.

ناخن لکه‌دار

ابتدا باید بفهمید چرا ناخن‌های شما زرد یا قهوه‌ای شده است، اگر تغییر رنگ ناخن همراه با درد باشد، احتمال دارد عفونت قارچی باشد که باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. اگر به پزشک مراجعه کردید و متوجه شدید مشکل قارچی نیست، ممکن است ناشی از عوارض جانبی بی‌خطر مواردی چون داروهای پسوریازیس یا استفاده از لاک‌های تیره باشد. کافی است یک لیمو را مانند زمانی که می‌خواهید لاک بزنید، روی ناخن‌ها بزنید، اسید طبیعی این میوه سطح ناخن را روشن خواهد کرد یا به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در شوینده دندان مصنوعی بگذارید تا لکه‌های آن از بین برود. حتما قبل از لاک زدن، لاک پایه به ناخن‌ها بزنید (شناسایی وضعیت سلامتی از روی ناخن).

ناخن‌های شکننده

آب یا مواد شیمیایی، تغییرات آب و هوایی و حتی ژنتیک می‌تواند موجب نرم و شکنندگی ناخن‌ها شود. اما استفاده از مکمل درست می‌تواند مشکل شما را حل کند. ۲.۵ میلی‌گرم بیوتین ویتامین B ناخن‌ها را تقویت کرده و شکنندگی ناخن‌ها را پس از شش تا نه ماه کم می‌کند (دلایل شکننده بودن ناخن‌ها چیست؟).

مانیکور قدیمی

مدل ناخن و لاک ناخن‌های مد روز مدام تغییر می‌کند و مانیکور کردن ناخن‌ها یکی از روش‌های ساده‌ای است که دست‌ها را جوان‌تر نشان دهد. امروزه ناخن‌های کوتاه مد هستند. قد ناخن‌ها بیشتر از ۶.۵ میلیمتر بالاتر از انگشت نباشد. اگر می‌خواهید توجه افراد را از چروک و لکه‌های دست خود پرت کنید، لاک ناخن پررنگ استفاده کنید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.