ده روش برای سرعت بخشیدن به مک

از برنامه­‌هایی که ادعای افزایش سرعت مک را می­‌دهند، خودداری کنید

در صورتی که تصور می­‌کنید سرعت مک کندتر از حالت معمول است، با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب با ده ترفند نحوه سرعت بخشیدن به مک را آموزش دهیم.

از برنامه­‌هایی که ادعای افزایش سرعت مک را می­‌دهند، خودداری کنید. همچنین برنامه­‌هایی که وظیفه پاکسازی سیستم را داشته و فضای بیشتری آزاد می­‌کنند نیز بر روی عمکلرد سیستم تاثیر چندانی نخواهد داشت.

جستجوی برنامه­‌هایی که فضای زیادی در برمی‌­گیرند

برای مشاهده برنامه‌­های در حال اجرا از بخشActivity Monitor   که همانند Task Manager ویندوز می­‌ماند، استفاده کنید. برای اجرای آن، روی کلید Command + Space بزنید تا کادر جستجویSpotlight باز شود، سپس عبارت  Activity Monitor را تایپ کرده و اینتر بزنید.

بر روی عنوان”%CPU  ” کلیک کنید تا برنامه­‌های در حال اجرا و فضای در برگرفته شده CPU را مشاهده کنید.  ممکن است یک برنامه ۹۹ درصد از فضای CPU را پر کرده باشد و قصد دارید به اجرای آن خاتمه دهید. برای این کار، روی آن کلیک کرده و در نوار ابزار دکمه X را انتخاب نمایید.

در صورتی که این روش اجرا نشود، در بخش منو روی View کلیک کنید و All Processes را انتخاب کنید تا همه فرآیندهای موجود در مک ظاهر شود.

سرعت بخشیدن به مک و برنامه‌های سیستم

علاوه بر این می­‌توانید بر روی بخش حافظه کلیک کنید تا برنامه­‌هایی که موجب پر شدن فضای حافظه و کند شدن سرعت مک شده را مشاهده کنید. همچنین، بخش Disk را بررسی کنید، چرا که اجرای برنامه‌­ها در این بخش به شدت روی عملکرد مک تاثیر خواهد داشت.

بستن برنامه‌­ها

در  مک، برنامه‌­ها در حال اجرا هستند و حتی با بستن دکمه قرمز “X”، برنامه‌­ها بسته نمی­‌شوند و در پس زمینه در حال اجرا خواهد بود. البته این مورد مشکل بزرگی نیست، اما در صورتی که سرعت مک کند شده بهتر است برخی از برنامه­‌ها را ببندید.

سرعت بخشیدن به مک و بستن برنامه ها

برنامه­‌هایی که با یک نقطه کنار آیکون آنها نشانه‌گذاری شده‌­اند را بیابید و روی آن کلیک راست کرده و  Quit را انتخاب کنید.

استارت‌آپ­‌های بی‌استفاده را متوقف کنید

در صورتی که پس از ورود به سیستم کند بودن مک را احساس می­‌کنید، بهتر است برخی از استارت‌آپ­‌ها را متوقف کنید.

برای این کار، از طریق آیکون اپل، وارد پنجره System Preferences شده و سپس روی آیکون Users & groups کلیک کرده و Login Items را انتخاب کنید. اکنون تیک هر برنامه­‌ای را که می­‌خواهید متوقف شود بردارید. در صورتی که تمایل دارید یکی از برنامه‌­ها هنگام ورود به مک آغاز شود، آن را به درون لیست بکشید و یا اینکه در پایین لیست روی دکمه “+” بزنید تا به لیست اضافه شود.

سرعت بخشیدن به مک و استارتاپ

برنامه‌­های در حال اجرا را اصلاح کنید

یکی از ویژگی­‌های مخفی در مک این است که می­‌تواند برنامه‌­های در حال اجرا را پاک کند، این برنامه‌­ها، جهت کمک به سیستم هستند که به صورت مخفی در پس زمینه اجرا می‌­شوند و بدون اطلاع، نرم‌افزارهای دیگری نیز اجرا می­‌کنند. این ویژگی باعث می­‌شود که به طور مداوم نرم‌افزارهای زیادی در پس‌زمینه اجرا شود.

برنامه  CleanMyMac 3را دانلود و اجرا کنید، در مسیر Extensions > Launch agents نرم‌افزارهای مورد نظر را متوقف کنید.

سرعت بخشیدن به مک و برنامه های در حال اجرا

کاهش شفافیت و پویانمایی

در سیستم‌­های قدیمی شفافیت و پویانمایی، سخت‌افزار گرافیکی در مک را درگیر خواهد کرد که با کاهش این دو مورد می­‌توان سرعت سیستم را تا حدی افزایش داد.

برای انجام این کار پنجره تنظیمات سیستم را باز کنید. روی نماد Accessibility کلیک کنید و برای کاهش شفافیت گزینه  Reduce transparency را انتخاب کنید. گزینه  OS X Yosemite، می­‌تواند به طور چشمگیری سرعت مک را افزایش دهد.

همچنین می‌­توانید بر روی نماد تنظیمات Dock کلیک کنید و Effect Scale را به جای Effect Genie انتخاب کنید، تا استفاده از انیمیشن­‌ها را به حداقل برساند.

سرعت بخشیدن به مک و کاهش شفافیت

مرورگر وب را سبک‌تر کنید

سعی کنید تعداد افزونه­‌هایی که برای مرورگر استفاده می­‌کنید را به حداقل برسانید و در یک زمان تب­‌های کمتری باز کنید تا حافظه بیشتر ذخیره شود.

سرعت بخشیدن به مک و مرورگر

رمزگذاری FileVault Disk را غیرفعال کنید

رمزگذاری دیسک FileVault به طور پیش‌فرض روی مک فعال می­‌شود. از طریق رمزگذاری دسترسی غیرمجاز به فایل‌ها از بین می­‌رود. همچنین مانع از تغییر دادن پسورد و ورود بدون اجازه شما می­‌شود.

اما این امر در برخی از مک­‌ها باعث می­‌شود ورود به سیستم کند شود. برای غیرفعال کردن آن می‌­توانید به پنجره تنظیمات سیستم بروید، روی نماد Security & Privacy کلیک کنید، بر روی عنوان FileVault کلیک کرده و رمزگذاری FileVault Disk را غیرفعال کنید.

سرعت بخشیدن به مک و رمزگذاری

سرعت بخشیدن به Finder

زمانی که پنجره Finder را باز می­‌کنید تا فایل‌­های خود را مشاهده کنید، به طور پیش‌فرض All My Files باز می­‌شود. اگر فایل‌­های زیادی روی هارد داشته باشید، لود شدن فایل‌ها کند و این اتفاق برای هر بار مشاهده تکرار خواهد شد.

می‌­توانید با کلیک کردن بر روی منوی Finder و انتخاب Preferences از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید. پوشه مورد نظر خود را در قسمت New Finder Windows Show انتخاب کنید. برای مثال، می­‌توانید تمام پنجره یاب را به طور خودکار در پوشه Downloads باز کنید. بنابراین Finder سایر فایل­‌ها را لود نخواهد کرد.

سرعت بخشیدن به مک و فایندر

آزاد کردن فضای دیسک

با آزاد کردن فضای دیسک می­‌توان سرعت سیستم را بهبود بخشید. برای بررسی، روی منوی Apple کلیک کنید وAbout This Mac را انتخاب کنید و قسمت Storage  را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که فضای کافی وجود نداشته باشد، می­‌توانید فضای ذخیره‌سازی داخلی مک را آزاد کنید.

سرعت بخشیدن به مک و آزاد کردن فضا

تنظیم مجدد SMC  

برای رفع همه مشکلات SMC را تنظیم کنید. با این ترفند مشکلاتی اعم از کند بودن و دیر لود شدن سیستم و حتی مشکلات سخت‌افزاری Wi-Fi حل خواهد شد. این روش هیچ گونه اطلاعاتی را پاک نمی­‌کند، در واقع سیستم را در سطحی پایین­تر تنظیم می­‌کند.

سرعت بخشیدن به مک و تنظیم SMC

Mac OS X را دوباره نصب کنید

زمانی که روش‌­های ذکر شده در رفع مشکل مؤثر واقع نشد، می‌­توانید نصب سیستم عامل را امتحان کنید. این ترفند بهترین روش برای هر نوع دستگاهی است.

پس از بکاپ‌گیری اطلاعات، Mac OS X را مجددا روی مک نصب کنید. نصب آن بسیار ساده‌­تر از ویندوز می­‌باشد. برای شروع به حالت ریکاوری بروید تا مک موارد مورد نیاز را از اپل دانلود کند.

منبع howtogeek.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.