دوربین های هوشمند برای دیدن نقاط کور

اشیاء پنهان شده را ببینید

در رمان های جاسوسی و فیلم های قهرمانی، قابلیت مشاهده از پشت دیوار امری دم دستی و رایج است. اما امروز  این تکنولوژی برای مردم در زندگی واقعی شان، با استفاده از دوربین های گوشی های هوشمند قابل دسترس است، که می تواند به شناسایی اشیاء در حال حرکت کمک نماید، حتی اگر این اشیاء در زوایای پنهان شده باشند. براساس پژوهش های محققان این تکنولوژی آینده نگر می تواند به وسایل نقلیه در حال حرکت کمک نماید تا زاویه های پنهانی که قابل مشاهده نمی باشد و در واقع نقاط کور نامیده می شوند، قابل رویت شود.

ما در نهایت می توانیم از این ایده برای هشدار دادن رانندگان به عابرین پیاده یا سایر خودروهایی استفاده کنیم که می خواهند با سرعت زیاد از خیابان هایی با ساختمان های بلند که دارای دید نمی باشند، وارد مسیر اصلی شوند. کاترین بومان، نویسنده اصلی این پژوهش ها  و یکی از دانشمندان علم تصویربرداری در موسسه فناوری اطلاعات و آزمایشگاه هوش مصنوعی ماساچوست، بیان می کند که شاید چند ثانیه اطلاع رسانی و هشدار زودتر بتواند زندگی های زیادی را نجات دهد. طبق بیانیه بومان، یافتن و حفظ امنیت و یا کمک نمودن به فهم اینکه چه چیزی در حال خروج از پشت دیوار و در وضعیت مخاطره قرار دارد نیز از قابلیت ها و کاربردهای بالقوه آن می باشد.

دوربین پشت دیوار و دوربین های هوشمند
دوربین های هوشمند می توانند اشیا پشت دیوار را تشخیص دهند

محققین رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کرده اند تا مشاهده زوایای پنهان به حقیقت بپیوندد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، محققین نمایش دادند که می توانند از لیزر ها برای دیدن اجزاء و اشیا در زوایای پنهان استفاده کنند. این کار بوسیله شلیک پالس های نور در سطوحی نزدیک به اجرام صورت می گیرد. این سطوح می توانند مانند آینه عمل نموده و پالس های لیزر را برروی هر جسم پنهانی منعکس کنند. با آنالیز نوری که از اشیا و دیگر سطوج پشتی به اسکنر منعکس می شود، محققان می توانند شکل اشیای پنهان شده را تشخیص دهند.

بومان به خبرگزاری لایو ساینس گفت: اگر چه استراژی های زیادی هستند که برای دیدن زوایای پنهان مناسب هستند و ایده های عالی به نظر می آیند اما آنها معمولا نیاز به مدل سازی پیچیده یا سخت افزار تخصصی داشته و یا از نظر محاسباتی گران می باشند. بطور مثال، تکنیک های مطالعاتی سال ۲۰۱۵، نیازمند هر دو مورد استفاده از لیزرهای سریع و دوربین های فوق العاده حساس بودند.

اما روش بومن و همکارانش برای مشاهده و دیدن زوایای پنهانی، به سادگی توسط یک گوشی هوشمند است. بومان اضافه نمود که: ما در صحنه  از نور طبیعی استفاده می کنیم و مجبور نیستیم از نورهای ساختگی برای بررسی عرصه های مخفی استفاده نماییم. این مسأله به ما این اجازه را می دهد تا برای مشاهده  زوایای پنهانی از دوربین های معمولی موجود در بازار استفاده نماییم و هیچ نیازی به استفاده از تجهیزات تخصصی نمی باشد. این سیستم جدید، که با نام دوربین های زاویه ای شناخته می شود، نوری را که از جسم های پنهان شده در گوشه ها منعکس می شود و بر روی زمین که در معرض دید دوربین است، می تابد آنالیز می کند. به این نور “نیم سایه” گفته می شود.

شی پشت دیوار و دوربین های هوشمند
دوربین با استفاده از انعکاس نور می تواند سرعت و جهت حرکت شی را آنالیز کند

این سیستم در عرض چند ثانیه این نیم سایه ها را آنالیز می کند و تصوایر مختلف را به هم می چسباند. این اطلاعات به سیستم کمک می کند که سرعت و خط سیر اشیاء را در زوایای پنهان، در لحظه اندازه گیری کند. بر اساس این مطالعه، این سیستم، سایه روشن را در عرض چند ثانیه و از طریق کنارهم قراردادن و ترکیب تصویرهای مختلف و متمایز از هم تجزیه و تحلیل می نماید. این اطلاعات به سیستم کمک می کند تا سرعت و مسیر حرکت اشیاء را در زوایای اطراف را در زمان واقعی را اندازه گیری نماید. (هیچ جزئیات خاصی در مورد جزییات اشیاء و جسم ها قابل شناسایی نیست – فقط این واقعیت وجود دارد که آنها در حال حرکت هستند.)

بومان بیان نمود که: “من فکر می کنم بزرگترین شگفتی این بود که این سیستم در شرایطی که من انتظار نداشتم، به خوبی کار کرد. “به عنوان مثال، یک بار در طول یک فیلمبرداری، باران شروع شد و این مسأله باعث شد که قطعات باران بزرگی بر روی زمین ظاهر شوند و رنگ کف بتنی را تغییر دهند.”

بومان می گوید : از آنجا که دوربین های زاویه ای سعی دارند سیگنال های نور را که فقط ۰.۱ درصد از روشنایی کلی کف زمین هستند را تجزیه و تحلیل نمایند، من فکر می کردم که این قطرات باران، هر گونه سیگنالی را که داشتیم از بین خواهد برد.  با این حال، دوربین های زاویه ای اطلاعات یک صحنه را در تصویرهای زیادی تجزیه و تحلیل می کند، بنابراین قطره های باران اثر چندانی نتوانسته است بگذارد.

یکی از محدودیت های فعلی موجود در دوربین های زاویه ای این است که نیاز به یک دوربین ثابت دارد که بی حرکت باشد. بومان بیان نمود که : “در بسیاری از موقعیت ها، مانند سیستم اجتناب از  تصادف در ماشین، شما یک دوربین ثابت و لوکس ندارید.” او گفت که اکنون محققان در تلاش هستند تا این سیستم را برای اولین بار برروی یک صندلی چرخدار و در نهایت در یک ماشین در حال حرکت نصب کنند.

تحقیقات در آینده نیز به دنبال ایجاد دوربین های زاویه ای می باشد که در شرایط و موقعیت های مختلف نورپردازی و یا زمانی که شرایط نورپردازی در حال تغییر می باشد، مانند زمانی که ابرها دائما در مقابل خورشید حرکت می کنند، کار کنند. بومان بیان نمود که : اجرایی شدن این ایده امکان آن را می دهد که افراد این سیستم را در گوشی های هوشمند خود در دسترس داشته باشند.

بومان و همکارانش یافته های خود را در ۲۵ اکتبر در کنفرانس بین المللی چشم انداز کامپیوتر در ونیز ایتالیا به نمایش خواهند گذارد.

منبع livescience.com
1 نظر
  1. علی می گوید

    خوب بود،از این دوربین ها ایران هم پیدا میشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.