۴ روش برای ذخیره کردن صفحات وب در اندروید و iOS

چگونه یک مقاله را در وب مجددا مطالعه کنیم؟

احتمالا برای شما پیش آمده زمانی که در حال خواندن مطلب هستید و قصد مطالعه مجدد آن را دارید. ذخیره کردن صفحات وب بهترین روش برای مراجعات بعدی است. بنابراین به ذخیره آن نه تنها به صورت نشانه‌گذاری بلکه بر روی حافظه گوشی دستگاه اندروید، iOS یا بر روی درایوهای ابری نیاز خواهید داشت.

چندین روش برای ذخیره صفحات وب در قالب PDF وجود دارد، که می توان آن را در حافظه گوشی سرویس‌های ابری، مانند Dropbox یا Google Drive ذخیره کرد. می توان مقالات طولانی را در یک نرم‌افزار مطالعه به صورت آفلاین ذخیره کرد یا اینکه تمام صفحه را در قالب ایمیل ارسال کرد.

در اینجا چند روش برای ذخیره صفحات وب معرفی خواهیم کرد.

اضافه کردن صفحه وب به لیست مطالعه  ( iOS)

نشانه‌گذاری (Bookmark)یک صفحه وب در مرورگرهای سافاری (Safari) آیفون یا آیپد، دیگر سازگار نیست، گر چه آدرس را ذخیره می‌کند اما در نبود اینترنت امکان دسترسی به محتوا وجود ندارد و آدرس را به صورت تو در تو ذخیره می‌کند. حتی اگر صفحه وب را به صورت نشانه‌گذاری نگه دارید، هنگام اتصال اینترنت با پیغام خطا روبه رو خواهید شد.

لیست مطالعه و ذخیره کردن صفحات وب

اولین قابلیت دخیره‌سازی صفحات وب در مرورگر سافاری آیفون Reading List می‌باشد، با قابلیت Read List در iOS می‌توان تصاویری از هر صفحه وب را داشته و در حافظه گوشی یا سرویس‌های ابری ذخیره کرد تا بعدها به صورت آفلاین مطالعه شود.

برای ذخیره صفحات وب در  Reading List، کافیست یک صفحه وب در مرورگر سافاری باز کرده و روی دکمه Action در پایین صفحه کلیک کنید (مانند آیکون مربع یا فلش)، سپس روی Add to Reading Listضربه بزنید.

برای باز کردن Reading List، روی دکمه Bookmarks، کلیک کنید (آیکون کتاب باز)، سپس روی برگه Reading List ضربه بزنید (آیکون عینک مطالعه).

نکته: زمانی که یک صفحه وب را در Reading List ذخیره می‌کنید Reading List سعی می‌کند آخرین نسخه صفحات شما را به صورت آفلاین ذخیره کند. به محض وصل شدن به اینترنت می‌توان آن صفحات را مطالعه کرد، تغییرات پیش آمده در صفحات وب، در Reading List نیز تاثیر می‌گذارد. در صورت به وجود آمدن مشکل در صفحه اینترنت با پیغام خطا در Reading List مواجه خواهید شد.

ذخیره صفحات وب در کروم (Android)

در مرورگر کروم (سیستم عامل اندروید) به راحتی می‌توان صفحات وب را به صورت آفلاین دانلود کرد.

ذخیره کردن صفخات وب در اندروید

برای انجام این کار روی آیکون دانلود کلیک کنید (آیکون پیکان).

بر خلاف ویژگی Reading List در iOS، کروم صفحات وب دانلود شده را بر گوشی اندروید همگام سازی نخواهد کرد. اما iOS صفحات ذخیره شده  در Reading List را به روز رسانی می‌کند، حتی اگر صفحات با مشکلی مواجه شوند خطای ۴۰۴ را نمایش می‌دهد. اما کروم صفحات وب را در فایل PDF نگه می‌دارد، می‌توان صفحات آفلاین و به روز شده را با هم مقایسه کرد.

برای ذخیره یک صفحه وب در Chrome، دکمه منو سه نقطه را در گوشه سمت راست بالای صفحه لمس و روی آیکون دانلود کلیک کنید.

برای حذف یا Share کردن آن کافیست روی صفحه ضربه زده و نگه دارید.

ذخیره صفحات وب در iOS  و Android در قالب یک فایل PDF

صفحات وب ذخیره شده در Reading List گوشی آیفون و صفحات وب دانلود شده در کروم اندروید با نسخه اصلی وب یکسان می‌باشد. گر چه فایل PDF ممکن است از لحاظ ظاهر با نسخه اصلی تفاوت‌هایی داشته و یا ناقص باشد ولی عملکرد آن مانند چاپ دیجیتالی است. می توان آن را نگه داشت، در این صورت نسخه اصلی اهمیتی نخواهد داشت.

می توان یک نسخه PDF از هر صفحه وب را در دستگاه اندروید یا iOS  ایجاد کرد، اما اجرای این کار بر روی هر دو سیستم عامل متفاوت است.

در اندروید

برای باز کردن صفحه ذخیره شده در کروم، دکمه منو در گوشه سمت راست بالای صفحه را لمس کرده، سپس روی “Share” ضربه و گزینه Print  را انتخاب کنید.

ذخیره کردن صفحات وب در اندروید و گوشی

اندروید یک پیش نمایش از صفحات وب که قصد ذخیره کردن آن را دارید نشان می دهد، برای ذخیره کردن آن گزینه Save AS pdf را لمس کنید. برای پیدا کردن فایل ذخیره شده به قسمت مدیریت فایل Doucuments بروید.

در iOS

گزینه “Save as PDF” در منوی Print وجود ندارد، اما برنامه‌های مرتبط با قابلیت ذخیره به عنوان فایل PDF در بخش Action وجود دارد.

برای انجام این کار مرورگر سافاری را باز کرده، دکمه Action گزینه “Save PDF to Books” را در ردیف بالایی انتخاب (در صورت عدم، دکمه Save PDF iBooks) را پیدا کنید.

ذخیره کردن صفحات وب در ios

در صورتی که از کاربران  Dropbox هستید، می‌توانید گزینه Save to Dropbox را انتخاب کرده تا صفحات وب به عنوان فایل PDF در حساب ابری شما ذخیره شود.

صفحات وب را در قالب ایمیل ارسال کنید (فقط در iOS)

اگر می‌خواهید صفحات وب را با دوستان به اشتراک بگذارید، می‌توانید آن را در قالب یک ایمیل به عنوان پیام ارسال کنید، انجام این کار با سیستم عامل iOS آسان است، به جای ارسال لینک می‌توان تمام متن را ارسال کرد. برای انجام این کار  از قابلیت Viewer Reader مرورگر سافاری استفاده کنید. این گزینه در سمت راست نوار به شکل سه خط وجود دارد.

در ادامه دکمه Action را کلیک کنید (دکمه مربع یا پیکان در پایین صفحه)، سپس روی ایمیل ضربه بزنید.

ذخیره کردن صفحات وب به صورت ایمیل

مرورگر سافاری تمام نسخه صفحه وب را همراه با لینک به ایمیل شما ارسال خواهد کرد.

ذخیره  نسخه “declittered” (محتوای اصلی صفحه وب) در اندروید و iOS

گاهی اوقات، می‌خواهید محتوای اصلی صفحه وب را بدون مزاحمت تبلیغات، پنجره‌ها و یا هر چیز دیگر ذخیره کنید. Reader Viewدر مرورگر سافاری آیفون محتوای اصلی متن را جدا می‌کند، اما متن صفحه را به صورت دائم ذخیره نمی‌کند، همانطور که در قبل اشاره کردیم می‌توانید متن را در یک ایمیل بگذارید.

ذخیره کردن صفحات وب به صورت نسخه اصلی

راه بهتری برای انجام این کار وجود دارد که می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای آفلاین بدون هیچ مزاحمتی محتوای اصلی را ذخیره و نگه داشت. از نمونه‌های این نرم‌افزار می‌توان Pocket،Instapaper ،Readability  را نام برد که برای اندروید و  iOSوجود دارد.

در صورت تغییر کردن نسخه اصلی  وب در نرم‌افزارهای مورد استفاده شما تغییری ایجاد نخواهد شد.

منبع pcworld.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.