چطور چروک صورت را از بین ببریم؟

سبک زندگی سالم داشته باشید و درمان مناسب انتخاب کنید

گرچه از بین بردن کامل چین و چروک صورت به خصوص چروک‌های عمیق غیرممکن است، اما می‌توانید آنها را کم کرده و از عمقشان بکاهید. با دنبال کردن سبک زندگی سالم و درمان‌های مناسب برای چین و چروک، می‌توانید کاری کنید که چین و چروک‌های صورت کمتر دیده شوند.

عادت‌های مناسب مراقبت از پوست

مراقبت از پوست و چروک صورت

ضدآفتاب بزنید:

مطالعات نشان داده‌اند که اشعه آفتاب رتبه اول را در ایجاد چین و چروک دارد. کرم ضدآفتاب طیف وسیع (UVA  و UVB) با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. نیازی نیست بیشتر از SPF 50 استفاده کنید.

حتی در روزهایی که آفتابی نیست، ضدآفتاب بزنید. اگر پوست برنزه‌ای دارید، به این معنی نیست که در مقابل آفتاب محافظت شده‌اید. در هر صورت از ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب نه تنها از ایجاد چروک پیشگیری می‌کند، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.

حداقل هر دو ساعت یکبار، کرم ضدآفتاب خود را تمدید کنید.

هر روز صورتتان را بشویید:

پزشکان توصیه می‌کنند دو بار در روز (نه بیشتر) صورتتان را بشویید. شستشوی زیاد پوست سبب از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی پوست می‌شود و ایجاد چین و چروک می‌کند و چروک‌های موجود را عمیق‌تر می‌کند.

حتی اگر پوست چربی دارید، بیشتر از دوبار در روز صورت را نشویید، زیرا پوست را ملتهب کرده و جوش و آکنه را بدتر می‌کند.

افراد بالای ۴۰ سال می‌توانند تنها شب‌ها صورت را با شوینده شسته و صبح با آب سرد آب بکشند.

پس از شستن صورت، از تونر استفاده کنید:

استفاده از تونر پس از شستن صورت می‌تواند PH پوست را تنظیم کرده و کمک کند که پوست سالم‌تر به نظر برسد. تونر نباید حاوی الکل باشد، زیرا پوست را خشک می‌کند.

چروک صورت و استفاده از کرم

از مرطوب‌کننده باکیفیت استفاده کنید:

بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها حاوی موادی هستند که از چروک‌ها جلوگیری کرده و با آنها مبارزه می‌کنند. دو بار در روز به صورت خود مرطوب‌کننده بزنید: یکی صبح‌ها پس از شستن صورت و دیگری عصر پس از شستن صورت.

برخی مواد موجود در مرطوب‌کننده‌ها ممکن است توسط تابش خورشید بی‌اثر شوند. برای مثال، رتینول که در از بین بردن چروک بسیار موثر است با تابش خورشید غیرفعال می‌شود.

کرم چشم مناسب استفاده کنید:

پوست اطراف چشم با پوست دیگر قسمت‌های صورت متفاوت است، نازک‌تر و لطیف‌تر است و سریع‌تر چروک می‌شود. به همین خاطر لازم است در کنار مرطوب‌کننده صورت، از کرم چشم نیز استفاده کنید.

از کرم چشم حاوی کلاژن، ویتامین C، پپتیدها و یا رتینول استفاده کنید.

چروک صورت و کرم چشم

داروی ضدچروک مناسب انتخاب کنید

ضدچروک حاوی رتینوئید استفاده کنید:

برخی متخصصان معتقدند رتینوئید بهترین روش برای کاهش چروک و دیگر علائم پیری است. داروهای حاوی رتینوئید در ابتدا ممکن است سبب قرمزی و پوسته شدن شود، اما پس از آنکه پوسته شدن متوقف شود، چروک‌ها بهبود می‌یابند.

بسیاری از مراکز فروش محصولات مراقبت از پوست، کرم‌های حاوی رتینول پیشنهاد می‌دهند که التهاب کمتری نسبت به نوع اسیدی رتینوئید ایجاد می‌کند. این محصولات نیازی به نسخه پزشک ندارند. این محصولات در کیفیت‌های مختلفی عرضه می‌شود، بنابراین باید نوع باکیفیت آن را خریداری کنید.

رتینول در معرض نور و هوا از بین می‌رود، بنابراین کرمی خریداری کنید که درب آن خوب بسته شود. داروهای رتینول در کپسول‌های تک دوزی، بطری شیشه‌ای با درب پلمپ شده یا ظروف آلومینیومی خریداری کنید.

محصولات حاوی ایدبنون (idebenone) استفاده کنید:

ایدبنون یک آنتی‌اکسیدان قوی است. مطالعات نشان داده است با ۶ هفته استفاده موضعی، ایدبنون می‌تواند چروک‌ها را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

محصولات حاوی اسید آلفا هیدروکسی استفاده کنید:

اسید آلفا هیدروکسی مانند رتینوئیدها پوست را ملتهب نمی‌کند اما اثرگذاری آن به اندازه رتینوئیدها نیست.

محصولات پوستی حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید:

محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین‌های A، C و E و همچنین بتاکارتون می‌توانند تا حدودی چروک‌ها را بهبود دهند.

چروک صورت و استفاده از ماسک

لایه‌بردار استفاده کنید:

انواع لایه‌بردار وجود دارد که برخی بدون نسخه و برخی با تجویز پزشک داده می‌شود. هرچه این لایه‌بردارها قوی‌تر باشند، بیشتر پوست را ملتهب می‌کنند. لایه‌بردارها می‌توانند اسکار ایجاد کرده و رنگ پوست را تغییر دهند.

لایه‌بردارهای اسید گلیکولیک سطحی هستند و می‌توانند عمق چروک‌ها را کم کنند:

لایه‌بردارهای حاوی اسید سالیسیک و اسید تریکولوروستیک عمیق‌تر از لایه‌بردارهای اسید گلیکولیک هستند. بنابراین در از بین بردن چروک‌ها موثرترند.

پیش از مصرف لایه‌بردارها از پزشک در خصوص نحوه استفاده از آن سوال کنید. برخی لایه‌بردارها نیاز به مراقبت‌های پس از استفاده دارند. مثلا تا چند روز پس از استفاده از آنها نباید در معرض آفتاب قرار بگیرید.

از لیزر استفاده کنید:

لیزر تولید کلاژن را تحریک می‌کند و پوست را شفاف می‌سازد. اگر چروک‌های عمیقی دارید و هیچ روش دیگری اثربخش نبوده است، با پزشک در خصوص استفاده از روش لیزر مشورت کنید.

از برخی درمان‌های پزشکی استفاده کنید:

اگر روش‌های دیگر در از بین بردن چروک بی‌فایده بوده است، به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و در خصوص روش‌های جراحی، تزریق، دارودرمانی و … مشورت کنید.

تزریق و چروک پوست

در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید

از قرار گرفتن مقابل نور خورشید بپرهیزید:

نور خورشید یکی از عوامل موثر در ایجاد چین و چروک است. اگر مجبور هستید در معرض آفتاب قرار بگیرید، از عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید. تا حد امکان بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر که اشعه آفتاب بسیار قوی است، بیرون نروید.

سیگار نکشید:

مطالعات نشان داده‌اند که استعمال سیگار، پوست را پیر می‌کند. سیگار کشیدن سبب آزادسازی آنزیم‌هایی می‌شود که کلاژن و الاستین که در جوان نگه داشتن پوست موثرند را از بین می‌برد.

سیگار کشیدن و چروک صورت

مشروبات الکلی ننوشید:

مصرف زیاد الکل به رگ‌های خونی پوست آسیب می‌رساند. همچنین به کبد آسیب می‌رساند که درنهایت ایجاد چروک می‌کند.

به اندازه کافی آب بنوشید:

کمبود آب در بدن، سبب ایجاد چروک می‌شود.

یک خانم ۶۸ کیلوگرمی باید روزانه ۲ لیتر آب بنوشد.

اگر ورزش می‌کنید یا در هوای گرم زندگی می‌کنید (زیاد تعریق دارید)، باید آب بیشتری بنوشید.

یکی از روش‌های تشخیص اینکه به اندازه کافی آب می‌نوشید، توجه به ادرار است. اگر زرد روشن است یا بوی زیادی دارد، احتمالا به میزان کافی آب ننوشیده‌اید.

غذاهای سالم و ضدالتهابی بخورید:

غذاهای التهاب‌آور، مشکلات پوستی و بیماری‌هایی چون سرطان و بیماری قلبی ایجاد می‌کند. رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، آجیل، حبوبات و پروتئین کم‌چرب داشته باشید. از غذاهای حاوی شکر و غذاهای فرآوری‌شده بپرهیزید.

آنتی‌اکسیدان کافی دریافت کنید:

آنتی‌اکسیدان‌ها شامل ویتامین E، C و A و B برای سلامت پوست ضروری هستند. برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی از این ویتامین‌ها دریافت کرده‌اید، روزانه ۵ تا ۷ وعده میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

گوجه‌فرنگی، مرکبات، سبزیجات سبز و هویج بخورید.

علاوه بر مصرف غذاهای حاوی ویتامین C، ویتامین C را به صورت موضعی نیز استفاده کنید، زیرا به کمتر شدن چروک‌ها کمک می‌کند. اسید L-ascorbic ماده موجود در ویتامین C برای استفاده موضعی است. این نام را در کرم‌های صورت جستجو کنید.

ویتامین K کافی دریافت کنید:

مطالعات ارتباط بین ویتامین K و قابلیت ارتجاعی پوست را نشان داده‌اند. با مصرف سبزیجاتی چون کلم، اسفناج و بروکلی ویتامین K دریافت کنید.

خوابیدن و چروک صورت

خواب کافی داشته باشید:

وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابیم، بدن ما کورتیزول اضافی تولید می‌کند که سلول‌های پوستی را از بین می‌برد. وقتی خواب کافی داشته باشید، بدن شما هورمون رشد (HGH) بیشتری تولید می‌کند که پوست را ضخیم‌تر و ارتجاعی‌تر می‌کند.

بزرگسالان به طور متوسط نیاز دارند هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند. نوجوانان باید هر شب ۸.۵ تا ۹.۵ ساعت بخوابند.

تا حد امکان به پشت بخوابید. اگر به طرفین می‌خوابید، ممکن است چروک در چانه و گونه پیدا کنید و اگر به شکم می‌خوابید، ممکن است دچار چروک پیشانی شوید، بدین علت خوابیدن به پشت مانع از ایجاد چروک در این قسمت‌ها می‌شود.

استرس را کاهش دهید:

کورتیزول که سلول‌های پوستی را از بین می‌برد و چروک ایجاد می‌کند، اصلی‌ترین هورمون استرس است. از طرفی بروز فیزیکی استرس می‌تواند چروک‌های عمیق (خطوطی دور لب و پیشانی و چروک بین ابروها) ایجاد کند. برای کم کردن استرس موارد زیر را انجام دهید:

روزانه چند دقیقه مدیتیشن کنید. صاف روی صندلی بنشینید یا به صورت چهارزانو روی زمین بنشینید. چشم‌ها را ببندید و تمرکز خود را بر یک جمله مثبت معطوف کنید، برای مثال “من آرامم”، “با هر نفس عشق را به درون و ترس را بیرون می‌کشم”. یک دست را روی شکم قرار دهید و به خود یادآوری کنید که نفس عمیق بکشید.

بنشینید، چشم‌ها را ببندید و دست را روی شکم بگذارید. دم را به آرامی با بینی انجام دهید، تصور کنید که بک بادکنک را در شکم خود باد می‌کنید. سپس به آرامی با دهان بازدم انجام دهید. به بدن خود زمانی که تنفس را بیرون می‌دهد، تمرکز کنید.

یک کار خوب برای خود انجام دهید. چند شمع روشن کنید و دوش آب گرم با روغن لاوندر (کاهش‌دهنده استرس) بگیرید. پیاده‌روی آرام داشته باشید. ۱۰ دقیقه فیلم حیوانات بامزه یا هر چیزی که دوست دارید، تماشا کنید.

معرفی یک ماسک برای بهبود چروک‌های عمیق

ماسک برای چروک صورت

برای کم کردن چروک‌های پوستی، ماسک زیر را تهیه کنید:

مواد لازم:

  • یک عدد تخم‌مرغ
  • یک تا یک و نیم قاشق آب پیاز
  • نصف قاشق عسل
  • یک قاشق جو دوسر

روش تهیه:

  • سفیده تخم‌مرغ را جدا کنید.
  • سپس یک تا یک و نیم قاشق آب پیاز را به آن بیفزایید.
  • نصف قاشق عسل را اضافه کنید.
  • سپس یک قاشق جو دوسر را بیفزایید.
  • همه مواد را خوب میکس کنید تا ماسک شما تهیه شود.

نحوه استفاده:

صورت را بشویید، ماسک را روی صورت قرار داده و بگذارید خشک شود. وقتی ماسک سفت شد، با آب بشویید و در نهایت از نتیجه آن شگفت‌زده شوید. این ماسک را هر روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز استفاده کنید.

این درمان خانگی برای چروک‌های پوستی بسیار موثر است زیرا همه موادی که در آن استفاده شده است، خاصیت سفت‌کنندگی طبیعی پوست دارند. پس اگر پوستی پر از چین و چروک دارید، می‌توانید این روش خانگی را امتحان کنید.

منبع wikihow.com lifecaretip.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.