راهنمای انتخاب رنگ اتاق کودک

رنگ‌های مختلف اثرات مختلفی بر ذهن و جسم دارند

انتخاب رنگ برای اتاق کودک می‌تواند اندکی دشوار باشد. گاهی والدین برای اینکه رنگ آبی و صورتی معمول و رایج را برای اتاق کودک انتخاب نکنند، دست به انتخاب تصادفی از میان سایر رنگ‌ها می‌زنند.

مطالعات روانشناسانه که ابتدا توسط شرکت‌های تبلیغاتی انجام شد، نشان داده‌اند که رنگ‌ها می‌توانند بر روی خلق و خو و رفتار تاثیر بگذارند، ذهن و جسم را تحریک کنند و حتی بر روی سلامت کودک شما اثرگذار باشند. کارشناسان بازاریابی از این یافته‌ها مدتهاست که سود می‌برند. دکوراسیون باشگاه، استخر و حتی رستوران موردعلاقه شما طوری طراحی شده‌است که بر روی همه چیز از نگرش شما گرفته تا اشتها تاثیر می‌گذارد. روانشناسی رنگ‌ها به شما می‌گوید حتی استفاده از رنگ خاصی می‌تواند عادات خواب را بهبود بخشد، حافظه را تقویت کرده و عملکرد تحصیلی را بالا ببرد. به طور کلی فواید بسیاری برای رشد ذهنی و جسمی دارد.

چه برای دکوراسیون اتاق نوزاد خود و چه برای تغییر دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان می‌توانید از روانشناسی رنگ استفاده کنید. قبل از آنکه درب قوطی رنگ را باز کنید، ابتدا ببینید اثرات روانشناسانه رنگ انتخابی شما چه است؟

رنگ‌های مختلف اثرات مختلفی بر ذهن و جسم دارند. در این مطلب به طور خلاصه به مزایا و معایب بالقوه هر یک از گروه‌های رنگ اشاره می‌کنیم.

رنگ‌های گرم:

به طور کلی رنگ‌های گرم، آرامش و شادی ایجاد می‌کنند و فضای گرم و راحتی را برای روابط صمیمانه ایجاد می‌کنند. قرمز، نارنجی و زرد پررنگ می‌توانند ذهن را تحریک کرده و به بدن انرژی ببخشند. گرچه این رنگ‌ها برای رشد فرزندان خوب هستند اما برای خواب شبانه کودک نوپای پرانرژی شما چندان مناسب نیستند. پس بهتر است در استفاده از رنگ‌های گرم زیاده‌روی نکنید.

به جای آنکه کل اتاق را به رنگ قرمز پررنگ یا زرد کم رنگ درآورید، سعی کنید تنها یک دیوار تاکیدی را رنگ کنید و از مقداری وسایل جانبی و دکوری استفاده کنید (چگونه دیوار تاکیدی را رنگ کنیم؟). شاید بخواهید رنگ‌های گرم را با رنگ‌های سردتر ترکیب کنید تا تعادل ایجاد شود و اثرات منفی آن تعدیل شود.

قرمز

رنگ قرمز در اتاق کودک

قرمز رنگ قوی و هیجان‌برانگیزی است، تحریک‌کننده است و به بدن انرژی می‌بخشد. ضربان قلب، فشار خون و تنفس را بالا می‌برد.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که تاثیرات فیزیکی مرتبط با رنگ قرمز، توانایی‌های ورزشی را بالا می‌برد. اما در هر صورت قرمز حالت تهاجمی ایجاد می‌کند، مانع از تمرکز می‌شود و حتی سردرد ایجاد می‌کند. حتی برخی مطالعات نشان داده‌اند که رنگ قرمز می‌تواند به عملکرد تحصیلی کودک آسیب برساند.

صورتی

رنگ صورتی در اتاق کودک

در همه جای دنیا این رنگ محبوب دختربچه‌هاست. رنگ صورتی احساس همدلی و زنانگی را برمی‌انگیزد و فضای آرامی ایجاد می‌کند. اما با وجود اینکه در ابتدا اثر آرامش‌دهنده دارد اما به مرور زمان می‌تواند آزاردهنده باشد و پریشانی و اضطراب ایجاد کند. گرچه دختر کوچولوی شما ممکن است الان عاشق این رنگ باشد اما آمادگی آن را داشته باشید که در آینده ممکن است آن را رد کند.

زرد

رنگ زرد در اتاق کودک

رنگ زرد ملایم، شادی و انگیزه می‌آفریند. رنگ زرد ملایم می تواند تمرکز را بهبود بخشد و سایه های روشن تر زرد می توانند حافظه را تقویت کرده و متابولیسم را بالا ببرند. اما استفاده زیاد از رنگ زرد می‌تواند احساس خشم و سرخوردگی را برانگیزد و در نهایت موجب شود فرزند شما همیشه زودرنج و عصبانی باشد.

نارنجی

رنگ نارنجی در اتاق کودک

رنگ گرم و صمیمانه نارنجی بسیاری از ویژگی‌های مثبت والدین خود (گروه رنگی های اصلی) را گرفته. نارنجی ماهیتی اجتماعی دارد، ارتباطات بین فردی را تسهیل می‌کند و موجب می‌شود افراد با یکدیگر راحت باشند. مانند رنگ زرد، استفاده زیاد از رنگ نارنجی نیز خسته‌کننده است بنابراین سعی کنید در استفاده از رنگ نارنجی پررنگ صرفه‌جویی کنید.

رنگ‌های سرد:

رنگ‌های سرد اثر آرامش‌بخش بر روی جسم دارند و کمک می‌کنند اتاق نوزاد بزرگ و آرام به نظر برسد، همچون آسمان بی انتها و امواج دریا. اما رنگ‌های تیره گروه رنگ‌های سرد نیز می‌توانند هیجانات را تحریک کرده و طوفان به پا کنند، بنابراین در استفاده از آنها میانه‌روی کنید.

با وجود طبیعت آرام این رنگ‌ها، اما چندان احساس صمیمیت ایجاد نمی‌کنند و موجب سردی بین افراد و کم حرف شدن آنها می‌شود. برای تعدیل این اثر می‌توانید رنگ‌های سرد را با رنگ‌های خنثی به کار ببرید و فضا را با پارچه‌های لطیف و دکوری‌ها و لوازم جانبی بپوشانید.

آبی

رنگ آبی در اتاق کودک

رنگ مخالف قرمز در چرخه رنگ، آبی است. آبی ذهن و جسم را آرام می‌کند، فشار خون، تپش قلب و تنفس را پایین می‌آورد و احساس اضطراب و خشم را کاهش می‌دهد. کودکانی که مشکل خواب دارند یا مستعد بدخلقی یا دیگر مشکلات رفتاری‌اند، ممکن است از بودن در فضایی به رنگ آبی سود بجویند. تاثیرات فیزیکی رنگ آبی نیز عبارت است از: خنک کردن بدن و ایجاد طراوت در مکان‌های گرم و مرطوب.

بنفش

رنگ بنفش در اتاق کودک

بنفش ترکیبی از ثبات آبی و انرژی قرمز را در خود دارد اما اینکه ویژگی‌های کدامیک را بیشتر نشان دهد بستگی به میزان سایه رنگ آنها در بنفش دارد. بنفش می‌تواند با احساس ثروت و تجمل نیز در ارتباط باشد.

سبز

رنگ سبز در اتاق کودک

سبز نماد طبیعت است و فضای آرام و ساکتی را ایجاد می‌کند. در رابطه با تاثیر آن بر سلامتی، سبز تاثیر آرامش‌دهنده بر جسم و ذهن دارد، اضطراب را کاهش داده و موجب تقویت تمرکز می‌شود (عدم توانایی در تمرکز به چه دلایلی است؟). استفاده از رنگ سبز توانایی مطالعه را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌است با قرار دادن یک برگه سبز شفاف بالای متن، سرعت مطالعه و درک مطلب دانش‌آموزان می‌تواند بهبود یابد.

به غریزه خود اعتماد کنید

گرچه علم به شما قواعد کلی را می‌گوید اما به خاطر داشته باشید که واکنش‌های روانشناختی عمیقا شخصی است. ممکن است با توجه به اولویت‌های شخصی و فرهنگی خود احساسات متفاوتی راجع به یک رنگ داشته باشید و این اصلا بد نیست. اگر پسربچه شما عاشق رنگ قرمز است، نگران تاثیرات منفی آن نباشید. ذهن طوری طراحی شده‌است که تشخیص می‌دهد چه چیزی نیاز دارد و چه چیزی دوست دارد و ما را به مسیر درست رهنمون می‌کند. به عبارت دیگر اگر کودک شما شاد است، ذهن او نیز شاد است.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.