راهنمای انتخاب رنگ قالیچه

انتخاب رنگ معمولا سخت‌‎ترین تصمیم است

فرش و قالیچه می‌توانند یکی از سخت‌ترین اجزای دکوراسیون خانه باشد زیرا گزینه‌های بسیاری برای انتخاب وجود دارد: سبک قالیچه، نوع پارچه، الگو، کیفیت و در نهایت رنگ. انتخاب رنگ معمولا سخت‌‎ترین تصمیم است. تصور قالیچه در مکانی بزرگ سخت‌تر از فضاهای کوچک است. تغییر رنگ قالیچه می‌تواند تاثیر زیادی بر فضا دارد. گرچه گاهی اعمال تغییری کوچک با ریسک همراه است.

اگر نمی‌دانید برای انتخاب رنگ قالیچه از کجا شروع کنید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

ابتدا رنگ کدامیک را انتخاب کنیم؟ قالیچه، مبلمان، روتختی یا رنگ دیوار؟

ابتدا کدام قسمت از دکوراسیون اتاق را انتخاب می‌کنید؟ برای اصلی‌ترین قسمت خانه مانند اتاق نشیمن، ابتدا رنگ کاناپه را انتخاب کنید. دلیل آن این است که انتخاب رنگ پارچه برای کاناپه محدودیت بیشتری دارد تا قالیچه یا رنگ دیوار. بسیاری از مدل‌های کاناپه‌ها تنها ۴ یا ۵ رنگ دارند مگر اینکه کاناپه سفارشی باشد. اگر ابتدا کاناپه را انتخاب نکنید، انتخاب کاناپه‌ای که با طرح و سبک قالیچه شما همخوانی داشته باشد دشوار می‌شود.

وقتی کاناپه را انتخاب کردید، سپس به سراغ انتخاب قالیچه بروید و در مرحله آخر رنگ دیوار. این هم به این دلیل است که گزینه‌های رنگ دیوار محدودیت کمتری دارند.

از عناصری شروع کنید که در آن انتخاب‌های محدودی دارید و عناصری که طیف وسیع انتخاب دارند را آخر قرار دهید.

در خصوص دیگر اتاق‌ها از جمله اتاق خواب نیز از همین منطق تبعیت کنید. در مورد اتاق خواب، گزینه‌ها در مورد روتختی متنوع‌ترند، بنابراین ابتدا رنگ قالیچه را انتخاب کنید. از آنجا که هزینه روتختی کمتر است و راحت‌تر قابل تعویض است، ممکن است ترجیح دهید پیش از خرید روتختی ابتدا رنگ دیوار را انتخاب کنید.

رنگ‌های خنثی برای قالیچه

رنگ خنثی قالیچه

دلیلی وجود دارد که قالیچه‌های رنگ خنثی پرفروش‌ترین قالیچه‌ها هستند. قالیچه اثر زیادی بر دکوراسیون اتاق دارد و رنگ روشن در مقیاس زیاد می‌تواند بر اتاق غلبه داشته باشد. از سویی تعویض قالیچه هزینه‌بر است. مگر اینکه پول کافی داشته باشید تا هر چند سال یکبار که مد عوض می‌شود، قالیچه را عوض کنید در غیر این صورت بهتر است قالیچه‌ای با رنگ خنثی استفاده کنید. از رنگ‌های روشن‌تر یا پررنگ‌تر برای دیگر عناصر اتاق که ارزان‌تر هستند استفاده کنید: مانند رنگ دیوار (تعویض رنگ آن هزینه کمتری می‌برد و آسانتر است نسبت به قالیچه)، کوسن‌های کاناپه، روتختی و عناصر کوچکی مانند لامپ و قاب عکس.

رنگ‌های خنثی که امروزه بیشتر مد هستند بیشتر به سمت رنگ‌های زمینی می‌روند، از جمله خاکستری گرم و بژ همیشه محبوب. رنگ‌های خنثی هیچوقت خسته‌کننده نمی‌شوند. اگر می‌خواهید قالیچه شما که رنگ آن خنثی است شکل و هویت مشخصی داشته باشد، قالیچه‌ای انتخاب کنید که طرحدار است. قالیچه‌های حاشیه‌دار یا آنهایی که طرح خطی یا حلقه‌ای دارند، عمق و هویت به قالیچه می‌دهند در عین حال که از تبدیل شدن آن به نقطه کانونی اتاق نیز جلوگیری می‌کنند.

خال خالی

قالیچه پرزدار

یکی دیگر از روش‌ها برای شخصیت‌بخشی به قالیچه، انتخاب رنگ‌های خال خالی به جای رنگ ساده است. معمولا این نوع قالیچه‌ها به رنگ خنثی هستند و خال خال یا گره‌های آن تیره‌تر است. از سوی دیگر اینگونه قالیچه‌ها بسیار کاربردی هستند زیرا می‌توانند تمام کثیفی و پرز روی قالیچه را پنهان کنند.

سبک زندگی

قالیچه سبز

سبک زندگی شما و نحوه استفاده شما از اتاقی که قالیچه دارد نقش بسزایی در انتخاب رنگ قالیچه دارد. یک خانم شاغل که چند کودک خردسال نیز دارد هیچوقت با خرید قالیچه رنگ روشن خود را به دردسر نمی‌اندازد زیرا کوچکترین کثیفی را نشان می‌دهد.

به خاطر داشته باشید رنگ‌های خیلی تیره یا خیلی روشن بیشتر از طیف رنگ‌های معمولی کثیفی را در خود نشان می‌دهند.

گرچه رنگ‌های تیره بهتر می‌توانند لکه‌ها را پنهان کنند اما پرز و گرد و خاک را بیشتر از دیگر رنگ‌ها نشان می‌دهند. رنگ‌هایی که نه خیلی تیره و نه خیلی روشن باشند در کل از این منظر بهتر هستد.

انتخاب درست انجام دهید

رنگ قالیچه می‌تواند حس و حال کل اتاق را تغییر دهد بنابراین حتما رنگ قالیچه را با دقت و موشکافانه انتخاب کنید. به این بیندیشید که رنگی که هم اکنون مد است پس از سال‌ها از مد می‌افتد و رنگی که هم اکنون دوست دارید ممکن است بعد از مدتی دیگر رنگ دلخواه شما نباشد. بهتر است پیش از خرید ابتدا یک نمونه کوچکی از آن را امتحان کنید.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.