راهنمای شستشوی فرش و موکت

فرش را چطور باید شست؟

تفاوتی نمی‌کند ایام خانه تکانی باشد یا دیگر ایام سال، برای همه ما تا به حال پیش آمده که بخواهیم فرش‌ها یا موکت‌های خانه را خود تمیز کنیم. برخی افراد فرش‌های خود را به قالیشویی می‌دهند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند هم فرش‌ها و هم موکت‌ها را خودشان در منزل تمیز کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم نکات شستشوی فرش و موکت در خانه را به شما بگوییم.

نقشه حرکت جارو

پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا تمام وسیله‌هایی که روی فرش و موکت هستند را از اتاق خارج کنید تا به تمام نقاط فرش و موکت دسترسی داشته باشید، بعد از انجام این کار، به خوبی روی آن‌ها را با جاروبرقی تمیز کنید تا مو، گرد و غبار و دیگر آلودگی‌ها از روی آن‌ها پاک شود. برخی ترجیح می‌دهند تا فرش‌های خود را در هوای آزاد تکان دهند، اگر مطمئن هستید که این کار به بافت فرش آسیبی نمی‌زند آن را داخل حیاط یا پشت‌بام آویزان کنید و با چوب به آن ضربه وارد کنید، بهتر است خودتان نیز ماسک بگذارید تا گرد و غبار وارد ریه‌ها نشود.

استفاده از شامپو فرش

این محصولات در بازار قابل تهیه هستند فقط کافی است دستورالعمل کار با آن‌ها را به خوبی مطالعه کنید، مقدار مناسب از شامپو و آب ولرم را داخل سطل ترکیب کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج اقدام به تمیز کردن فرش و موکت کنید. یک الگوی منظم در ذهن‌تان تصور کنید و از گوشه‌ای‌ترین نقطه شروع به تمیز کردن کنید. چون کف شامپو زود جذب می‌شود، الگوی منظم کمک می‌کند تا مجبور نشوید یک نقطه را چندین بار تمیز کنید و در نتیجه کار سریع‌تر به پایان می‌رسد. همچنین در استفاده از شامپو زیاده‌روی نکنید زیرا این کار ممکن است به فرش یا موکت‌ها آسیب جدی وارد کند.

بسته به شدت کثیف بودن فرش یا موکت ممکن است مجبور باشید چند بار آب دخل سطل را عوض کنید، آب آن را داخل سینک نریزید چون مو و کرک فرش ممکن است باعث بسته شدن لوله‌ها شود، در عوض آب سطل را داخل توالت بریزید تا مشکلی پیش نیاید.

سرکه سفید را با مواد شوینده فرش ترکیب کنید

برخی ترجیح می‌دهند تا فرش یا موکت خود را با سرکه تمیز کنند برای این منظور آب گرم را با مقداری صابون ملایم مخصوص شستشو و ۳ یا ۴۴ فنجان سرکه سفید ترکیب کنید و سپس با استفاده از اسفنج، فرش یا موکت را به خوبی بشویید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقداری از این محلول را روی گوشه‌ای از فرش و موکت امتحان کنید و بعد از گذشت ۲۴ ساعت اگر تغییر رنگی را مشاهده نکردید می‌توانید آن را به کل فرش یا موکت خود بزنید.

از جوش‌شیرین استفاده کنید

بعد از اینکه فرش و موکت‌ها خشک شدند و فقط کمی رطوبت داشتند، مقداری جوش‌شیرین روی آن بریزید این کار باعث می‌شود تا رطوبت باقی‌مانده نیز جذب شود و بوی آن‌ها از بین برود، این کار بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که در منزل خود حیوان خانگی دارند و می‌خواهند بوی نامطبوع فرش یا موکت خود را برطرف کنند. صبح روز بعد دوباره آن‌ها را جارو بزنید تا آثار پودر جوش‌شیرین نیز از بین برود.

اجازه دهید خشک شوند

قبل از اینکه شروع به چیدن وسایل اتاق کنید کمی صبر کنید تا فرش و موکت‌ها به خوبی خشک شوند. برای تسریع این کار می‌توانید آن‌ها را داخل فضای باز پهن کنید یا اینکه پنجره‌ها را باز کنید تا جریان هوا آن‌ها را سریع‌تر خشک کند.

منبع mybenita.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.