راهکارهایی برای تغییر پوزیشن جنین قبل از زایمان

روش هایی برای قرار گرفتن جنین در وضعیت درست

اگر نزدیک تاریخ زایمان هستید اما جنین شما پوزیشن درستی ندارد یعنی پاها در لگن قرار گرفته ( که به آن وضعیت بریچ می گویند) روش هایی وجود دارد که کمک می کند حالت جنین تغییر کند.

در هفته های آخر بارداری پزشک شما چک می کند که جنین در شرایط مناسبی برای زایمان قرار گرفته یا نه.  وضعیت قدامی (جلویی)  که در آن سر جنین پایین و نزدیک کانال خروج قرار می گیرد. در بیشتر موارد جنین در موقعیت مناسب قرار دارد اما از هر ۲۵ جنینی که متولد می شود یک جنین ممکن است در وضعیت بریچ باشد و ابتدا پا یا باسن آن خارج شود. بالای یک سوم جنین ها در شروع درد زایمان در وضعیت خلفی قرار دارند یعنی سر رو به پایین است اما جفت پشت جنین قرار گرفته. تحقیقات نشان داده است که بهتر است وقتی جنین در شرایط بریچ است، عمل سزارین انجام شود. اما نه لزوما همیشه. اغلب جنین هایی که در پوزیشن خلفی هستند طی درد زایمان تغییر پوزیشن می دهند یا در طول زایمان پزشک یا ماما می تواند وضعیت جنین را تنظیم کند. اما در نهایت اگر جنین تغییر پوزیشن نداد، عمل سزارین اجتناب ناپذیر است.

اما فکر نکنید تنها راه حل عمل سزارین است. روش هایی وجود دارد که با کمک آنها می توانید پوزیشن جنین را به سمت درست تغییر دهید. کارشناسان سه روش مفید را در این خصوص پیشنهاد داده اند.

چرخش سفالیک

در هفته ۳۷ اگر جنین در حالت بریچ باشد، احتمالا پزشک شما چرخش خارجی سفالیک را انجام می دهد. در این روش پزشک با کمک دست ها فشاری را بر روی شکم شما وارد می کند تا جنین بچرخد. تقریبا برای تمام بیمارانی که جنین آنها در حالت بریچ است، این روش انجام می شود مگر آنکه برای زایمان آنها عوارض جانبی داشته باشد.

موفقیت این روش بالای ۵۰ درصد است و خطرات احتمالی آن مانند پاره شدن کیسه آب کم است اما اگر نیاز به سزارین داشتید، این کار باید تحت مراقبت های زیاد و در مراکز مجهز صورت گیرد. نیازی نیست زیاد نگران آن باشید. این روش مانند یک ماساژ عمیق است.

تحرک

پیاده روی و کشیدن ماهیچه های ساق پا به نرم شدن رباط و مفصل ها که لگن و رحم را ساپورت می کنند، کمک می کند. این کار فضای بیشتری را برای جنین ایجاد می کند و می تواند بدن خود را برای خروج راحتتر جابه جا کند. با اجازه پزشک خود حرکات چمباتمه را انجام دهید تا به جنین کمک کند به سمت پایین بیاید. کمر را صاف کنید، پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید، پاشنه پا روی زمین، زانوها را به اندازه ای خم کنید که بالای انگشتان پا قرار بگیرد، ۱۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید سپس به آرامی به حالت اول برگردید. پنج بار این حرکت را انجام دهید و به مرور تعداد آن را بیشتر کنید. ممکن است لازم باشد هنگام دراز کشیدن کمی بچرخید. بهتر است مادرانی که جنینشان در وضعیت خلفی هستند به جای لم دادن بر روی کاناپه راحتی، صاف بنشینند و کمر را راست کنند.

درد زایمان

جنینی که در حالت خلفی قرار دارد بیشتر از جنین قدامی ممکن است هنگام زایمان به استخوان دنبالچه فشار بیاورد که درد شدیدی در پایین کمر ایجاد می کند. برای جلوگیری از این درد باید  تاب بخورید، بر روی توپ های زایمان بنشینید، با دست ها و زانوها فشار بیاورید یا دولا شوید و حالت سجده بنشینید. صاف بایستید و حداقل ۶ سانتی متر پاها را از هم فاصله دهید تا به زایمان کمک کند.

خوشبختانه فقط ۸ درصد جنین ها تا زمان زایمان هم در حالت خلفی قرار دارند به خصوص اگر از اپیدورال (بیهوشی) اولیه اجتناب شود. اگر بی حسی نخاعی شدید سعی کنید در پوزیشن مختلفی دراز بکشید مثلا به پهلو خلاف جهت کمر جنین بخوابید. بهتر است بگذارید کیسه آب خودش پاره شود. تحقیقات نشان داده وقتی کیسه آب به طور مصنوعی پاره می شود خیلی احتمال دارد که حالت خلفی جنین تغییری نکند و در همان حالت بماند.

منبع parents.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.