راهکارهای خانگی برای از بین بردن بوی بد کفش

جوراب یکی از عوامل مهم رفع بوی بد کفش است

تا حالا در مکانی بوده‌اید که بوی بد جوراب و کفش فضا را پر کرده باشد؟ در اصل، بوی بد پاها باعث می‌شود تا کفش‌ها بوی نامطبوعی به خود بگیرند. چگونه می‌توان با بوی بد کفش مبارزه کرد؟ این مشکلی است که اکثر مردم دنیا با آن هر روز دست و پنجه نرم می کنند. در این بین، آن دسته از افرادی که نسبت به راه حل های مطرح شده در ادامه این مقاله آگاه هستند، می توانند به خوبی این مساله را حل کرده و از شر بوی بسیار نامطبوع کفش های خود خلاص شوند. اما قبل از آن باید به این سوال پاسخ دهیم که اساسا دلیل ایجاد این رایحه های آزادهنده چیست؟

باکتری

باکتری ها دلیل عمده بوی بد کفش ها هستند. به محض اینکه آنها وارد کفش ها می شوند، بلافاصله به پاها چسبیده و تولید بوی نامطبوعی می کنند. در ضمن، فعالیت باکتری ها در پاهای بدون جوراب و محیط مرطوب درون کفش به مراتب بیشتر می باشد.

تعریق

بدن پیوسته عرق می کند؛ بنابراین، محیط درون کفش مرطوب شده و باعث رشد و تکثیر سریع باکتری ها می شود.

مشکلات مربوط به پاها

زخم و یا التهاب موجود در پاها می تواند بوی نامطبوعی تولید کند.

روش های برطرف کردن بوی بد کفش

جوش شیرین

بی شک یکی از بهترین موادی که بوی بد کفش ها را از بین می برد، جوش شیرین می باشد. شما می توانید هر شب بعد از استفاده از کفش، مقداری جوش شیرین در کف آن ریخته، سپس تا صبح آن را به حال خود رها کنید. صبح قبل از استفاده مجدد، کفش ها را کاملا از جوش شیرین پاک کرده و آنها را بپوشید، بدین ترتیب کفش تان بوی بد نمی گیرد.

اسانس ها

امروزه اسانس های مختلفی از قبیل عصاره اوکالیپتوس، گل میخک و یا برگ چای را می توان از اکثر سوپر مارکت ها و یا عطاری ها خریداری کرد. بنابراین، یکی از این اسانس ها را در کفش خود قرار داده؛ سپس بر روی آن یک کاغذ بگذارید. کفش خود را به همین حالت شب تا صبح رها کنید تا بوی بد به کلی برطرف شود. این روند را هر شب تکرار کنید.

الکل

الکل و باکتری درست مثل کارد و پنیر هستند. بنابراین، می توان از این ماده هم برای از بین بردن بوی بد و هم برای کشتن باکتری های موجود در کفش ها استفاده کرد. برای این منظور، مقداری مناسبی الکل را در یک ظرف ریخته و ظرف حاوی مایع را در کف کفش قرار بدهید تا آرام آرام الکل از ظرف خارج شده و محیط درون کفش را ضد عفونی کند. سعی کنید هر شب این روند را انجام دهید تا به طور پیوسته باکتری های موجود در کفش کشته شوند. با این روش هم بوی بد برطرف می شود و هم سلامت پاها تضمین می شود.

جوراب

پوشیدن جوراب یکی از ساده ترین و موثرترین راه های مقابله با رایحه نامطبوع کفش می باشد. معمولا افراد به دلایل مختلفی از قبیل جفت و جور نشدن پاها در کفش و یا احساس گرما، ممکن است جوراب نپوشند. اما هیچ چیزی بهتر از جوراب نمی تواند بوی نامطبوع کفش را کمتر کند. بنابراین، همیشه از جوراب های تمیز استفاده کرده و پس از هر بار استفاده، آن ها را کاملا بشویید. در ضمن، پشت سر هم فقط از یک جفت جوراب استفاده نکنید.

ورقه ای از پارچه ای نرم و تمیز

زمانی که کفش های تان بو گرفته، در داخل هر کدام از آنها یک تکه پارچه نرم قرار دهید و اجازه دهید در طول شب در داخل کفش ها باقی بماند. یادتان باشد در هنگام صبح و پیش از پوشیدن آنها پارچه ها را از داخل کفش ها خارج کنید. بد نیست از مکان هایی که احتمال بو گرفتن آنها زیاد است نیز مراقبت بیشتری کنید. به عنوان مثال اگر در باشگاه ورزشی یک کمد به شما داده شده، یک دستمال خشک کن را در زیر کیف مخصوص باشگاه خود قرار دهید و اجازه دهید همان جا بماند. بینی شما کمک خواهد کرد که متوجه شوید که چه موقع آن دستمال را با دستمال جدید دیگری جایگزین کنید.

نمک

بسیاری از کفش هایی که در آنها از الیافی چون کنف استفاده شده، مستعد بو گرفتن هستند و این اتفاق خصوصا زمانی که کفش تان را در فصل تابستان و بدون جوراب می پوشید افزایش پیدا می کند. با پاشیدن اندکی نمک به داخل آن کفش ها می توانید وضعیت را بهتر کنید.

چای کیسه ای سیاه

چای سیاه دارای ماده ای به نام «تانن» است. این ماده می تواند در از بین بردن باکتری هایی که در کفش های تان تجمع پیدا کرده اند کمک رسان باشد. همچنین به از بین بردن بوی بد کفش نیز کمک می کند. چای های کیسه ای را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در داخل آب جوش قرار دهید. آنها را از داخل آب خارج کرده و اجازه دهید تا خشک شوند. سپس آنها را به مدت یک ساعت در داخل کفش تان قرار دهید. زمانی که آنها را از داخل کفش های تان خارج کردید، کفش ها را تمیز و مایع اضافه احتمالی داخل آن را نیز خارج کنید.

پودر بچه

درست پیش از پوشیدن کفش های تان در داخل آنها اندکی پودر بچه بریزید تا از بو گرفتن کفش تان ممانعت به عمل آورد. اگر هم فکر می کنید ممکن است پاهای تان با داخل شدن به کفش بو بگیرند، به کف پاهای تان اندکی پودر بچه بزنید.

خاک مخصوص نگهداری گربه

ممکن است برای تان اندکی عجیب به نظر برسد اما خاکی که برای حیوان خانگی خود خصوصا گربه می ریزید دارای خاصیت بوزدایی است و نیز قدرت جذب مایعات در این نوع خاک زیاد است. کف کفش خود را با یک لایه از همین خاک پر کرده و اجازه دهید که در طول شب در داخل کفش تان باقی بماند. صبح می توانید آن را از داخل کفش ها خارج کنید و با دستمال مرطوب، ته کفش خود را تمیز کنید.

قرار دادن کفش ها در داخل فریزر

اگر هیچ کدام از روش های گفته شده، نتواست بوی کفش تان را برطرف سازد، می توانید به مدت یک شب آن را در داخل فریزر قرار دهید. کفش ها را در داخل یک پلاستیک که درب آن نیز بسته شده قرار دهید و در تمام طول شب آن را در فریزر نگه دارید. این کار می تواند به از بین بردن باکتری های موجود در آن بیانجامد.

شستن آنها در داخل ماشین لباسشویی

اگر بیرون و داخل کفش های شما خصوصا کفش های ورزشی تان کثیف شده آن را در داخل ماشین لباسشویی بیاندازید و سپس خشک کن آن را نیز استفاده کنید. اگر لباسشویی تان محفظه مخصوص خشک کردن ندارد، کفش ها در داخل لباسشویی خشک نکنید چرا که این کار باعث آسیب رساندن به آن ماشین خواهد شد.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. نگین می گوید

    خیلی خوب بود.ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.