راه‌های از بین بردن بوی بد آشپزخانه

به پاکیزگی آشپزخانه‌تان اهمیت دهید

حتما این جریان برای شما هم بارها اتفاق افتاده که کل آشپزخانه خود را تمیز کرده‌اید و آلودگی‌ها را از هر گوشه و کنار آن زدوده‌اید، اما باز هم وقتی از کنار سینک رد می‌شوید، بوی ناخوشایندی به مشام‌تان می‌رسد. این بو احتمالا از بقایای مواد غذایی ناشی می‌شود که در سیستم لوله و فاضلاب سینک‌تان گیر کرده و فاسد شده است. فرقی نمی‌کند چقدر آشپزخانه‌تان تمیز باشد، قطعات فاسد شده باقی مانده از غذا می‌توانند در سیستم دفع فاضلاب شما گیر کنند و بوی زننده‌ای تولید کنند. به شما هشدار می‌دهیم که هرگز خودتان برای بیرون آوردن این زباله‌ها دست در زه کش نکنید.

بوی بد آشپزخانه از کجاست؟

بوی بد آشپزخانه یکی از بزرگ‌ترین معضلات هر خانه‌ای است. اگر شما هم آشپزخانه‌تان بوی نامطبوعی دارد با ترفندهای زیر آن را خوشبو کنید. از بین بردن بوی بد سطل زباله هر بار که کیسه زباله را عوض می‌کنید در انتهای آن جوش شیرین بریزید تا بوی بد نگیرد. جوش شیرین یکی از موثرترین مواد از بین برنده بو طبیعی است، و از بد بو شدن محیط جلوگیری می‌کند.

از بین بردن بوی ماهی سرخ کرده

برای اینکه از باقی ماندن بوی ماهی سرخ کرده تا چند روز پس از پختنش در آشپزخانه جلوگیری کنید، قبل از سرخ کردنش به روغن آن کمی کره بادام زمینی اضافه کنید.

از بین بردن بوی ماندگی یخچال راه‌های زیادی وجود دارد تا کاری کنید یخچال‌تان بوی تازگی بدهد:

در یک کاسه پهن و کم عمق مقداری قهوه خرد شده بریزید و داخل یخچال یا فریزر قرار دهید،
بگذارید یک شب بماند تا بوی بد را به خود جذب کند.

نحوه خوشبو کردن آشپزخانه

از دیگر مواردی که به خوبی بوی بد را به خود جذب می‌کنند می‌توان چای کیسه‌ای را نام برد، سه تا چهار عدد چای کیسه‌ای را اطراف یخچال قرار دهید تا جلوی بو بد را بگیرند. اگر چای کیسه‌ای ندارید، یک عدد سیب زمینی را پوست بکنید و از وسط به دو قسمت تقسیمش کنید، هر قسمت سیب زمینی را در یک قفسه یخچال قرار دهید. وقتی نیمه بریده شده سیاه رنگ شد، روی آن را ببرید و دوباره داخل یخچال برگردانید تا از بوی بد جلوگیری کنند. اگر یخچال‌تان آنقدر بو گرفته که باید یک تمیز کاری حسابی انجام دهید،
ابتدا داخلش را خالی کنید و سپس با آب گوجه فرنگی رقیق نشده روی قفسه‌ها بکشید، در پایان قفسه‌ها را با آب گرم بشویید.

از بین بردن بوی چربی از آشپزخانه

دفعه بعد که هنگام سرخ کردن چیزی از چربی استفاده کردید یک کاسه سرکه سفید را بیرون قرار دهید. بوی بد جذب سطح کاسه می‌شود و اجازه نمی‌دهد بوی بد ناشی از چربی فضای آشپزخانه را اشغال کند.

از بین بردن بوی نا ماشین‌ظرفشویی

برای اینکه بوی بد ماشین لباسشویی خود را از بین ببرید، یک فنجان از جوش شیرین را در انتهای ماشین ظرفشویی قرار دهید و آن را روی چرخه شستشو روشن کنید. اگر بوی بد همچنان ادامه پیدا کرد، مقداری دیگر جوش شیرین با داخل ماشین ظرفشویی بپاشید اما این بار تا استفاده بعد نمی‌خواهد آن را بشویید. برای اینکه از همان ابتدای جلوی بو را بگیرید در هر بار استفاده به مواد شوینده یک دوم فنجان آب لیمو اضافه کنید.

از بین بردن بوی دوده یا غذا در آشپزخانه

شام دیشب باعث شده بوی بدی در فضای آشپزخانه بماند؟ یک پارچه تمیز کاری را با سرکه خیس کنید و در فضای اتاق بچرخانید تا هر بویی را از بین ببرد. روش بعدی این است که دو لیمو را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و داخل یک سینی طبخ قرار دهید. سپس فر را تا دمای ۲۲۵ درجه فارنهایت گرم کنید و لیموها را ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بپزید. همین که زمان طبخ کامل شد، اجازه دهید در فر باز بماند تا این ضد بوی طبیعی به صورت شگفت انگیزی هوای آشپزخانه را از هر بویی پاک کند.

آنچه باید در مورد از بین بردن بوی بد فاضلاب بدانید

بوی فاضلاب همیشه نامطبوع و آزار دهنده است حال تصور کنید که چنین بویی در فضای بسته و محدود آپارتمان به وجود آید. به طور حتم زندگی در چنین محیطی امکان پذیر نیست. فاضلاب در اکثر آشپزخانه‌ها منبع بوی ناخوشایند است. علاوه بر آن این بو می‌تواند حاوی گاز فاضلاب یا سولفید هیدروژن باشد که یک گاز سمی و بد بوست. برای رفع بوی بد خانه و رهایی از بوی نامطبوع فاضلاب بهترین اقدام استفاده از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین است. این ماده بوی ناخوشایند فاضلاب را از بین خواهد برد.
از این ترکیب در سینک ظرفشویی نیز بریزید تا بوی ناخوشایند بقایای مواد غذایی را از بین ببرد.

یک کتری آب جوش، یک لیوان جوش شیرین و یک لیوان نمک نیز یک مخلوط جادویی برای از بین بردن بوی نامطبوع فاضلاب است.
استفاده از ترکیب اول یا دوم باید به فواصل زمانی مشخصی صورت گیرد تا همواره از بوی بد خانه و فاضلاب‌ها رهایی یابید.

خوب است نکته‌های خانه داری بدانید

  • وقتی غذایی را با کره سرخ می‌کنید، یک قاشق مرباخوری روغن به آن بیفزایید، زیرا از سوختن آن مانع می‌شود!
  • برای اینکه گل کلم شما سفید و درخشان شود، هنگام پختن مقدار کمی شیر به آن اضافه کنید.
  • برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال، مقداری جوش شیرین را در ظرفی بریزید و بگذارید درون یخچال بماند.
  • قبل از بریدن پنیر، همیشه کارد را گرم کنید تا پنیر به آسانی و مانند کره بریده شود.
  • پارچه‌ای را درون سرکه فرو ببرید و روی لکه‌ی چسب بگذارید، به طوری که کاملا آن را اشباع کند. می‌بینید که به زودی چسب سفتی خود را از دست می‌دهد و جدا می‌شود.
  • برای از بین بردن لکه‌ی میوه از روی پارچه، آن را درون ظرف گودی قرار دهید و با آب جوش را از ارتفاع بالا مستقیم روی لکه بریزید.
  • موم و نمک، آثار زنگ زدگی را از روی اشیای آهنی می‌زدایند.
  • برای تراشیدن قسمت‌های سوخته بیسکویت یا شیرینی‌های خشک به جای چاقو بهتر است از رنده استفاده کنید.

روش‌های خانگی برای از بین بردن بوی بد

یکی از راه‌حل‌های آسان و غیر سمی برای رفع بو، استفاده از این دو عنصری است که مطمئنم در اطراف‌تان زیاد است. این عناصر علاوه بر رفع بوی بد، عطر و بوی مرکبات را به آشپزخانه شما می‌آورند. آبلیمو و جوش شیرین

دستورالعمل استفاده:

بوی بد آشپزخانه

  • ۴/۱ پیمانه آبلیمو
  • ۴/۱ پیمانه جوش شیرین

آبلیمو و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا یک مایع خمیری به دست آید. مایع گازدار را درون سیستم فاضلاب بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. یک دقیقه آب سرد را بر روی آن باز بگذارید. از به کار بردن مواد شیمیایی قوی (لوله باز کن‌های شیمیایی) بدین منظور اجتناب کنید و در عوض از مواد طبیعی و در دسترس‌تان استفاده کنید. مواد شیمیایی قوی به لوله‌ها آسیب می‌زنند و محیط را آلوده می‌کنند. یکی از راه‌حل‌های طبیعی دیگر استفاده از سرکه و جوش شیرین است.

دستورالعمل استفاده:

بوی بد آشپزخانه و سرکه و جوش شیرین

  • ۲/۱ پیمانه جوش شیرین
  • ۲/۱ پیمانه سرکه

جوش شیرین را درون سیستم زه کش بپاشید. سرکه را روی آن بریزید (با این کار واکنش بین سطح و اسید شروع می‌شود).
فرصت دهید تا این مخلوط حدود ۵ دقیقه واکنش دهند و سپس آب گرم را ۳۰ ثانیه باز بگذارید. اگر همچنان بوی بد به مشام می‌رسد، این کار را تکرار کنید. یکی از راه‌های جالب برای دفع بوی بد سیستم فاضلاب سینک و حفظ بوی خوش در آن، قالب‌های مکعبی یخ با مقدار کمی سرکه و لیمو است. با این کار سینک شما هم تمیز و خوشبو می‌ماند و هم از گرفتگی زه کش آن جلوگیری می‌شود.

دستور العمل استفاده:

بوی بد آشپزخانه و لیمو

  • سرکه
  • لیمو
  • قالب مکعبی یخ

یک لیمو را ببرید و تکه‌ای از آن را در هر قالب یخ قرار دهید. قالب‌های یخ را با سرکه پر کنید. بگذارید کاملا یخ بزنند و آنها در یک کیسه در فریزر نگهداری کنید. هر چند روز یک بار چند عدد از آن‌ها را در سیستم فاضلاب بریزید و آب سرد را روی آن‌ها باز بگذارید تا خرد شوند. در نهایت باید بگویم ترویج عادت‌های خوب می‌تواند بدون نیاز به هیچ راه حلی از این مشکلات پیشگیری کند. عادت هایی مثل:

  • نریختن اضافه‌های پوست سیب زمینی و میوه‌جات در سینک
  • نریختن پوسته‌ها و بقایای ذرت و حبوبات در سینک
  • استفاده از درپوش‌های سوراخ‌دار زه کش برای جلوگیری از ورود قطعات زباله به لوله‌ها
  • پاک کردن بشقاب‌های غذا از مواد باقی مانده در آن قبل از شستشو

می‌بینید که چقدر ساده و راحت می‌توان چیزهایی که باعث آزارمان هستند را از خود دور نگه داریم. زیبایی دکوراسیون منزل شما با حفظ تمیزی و تازگی آن دوچندان می‌شود.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.