روش‌های پیشگیری از درد زانو

حفظ سلامت زانو اهمیت زیادی در کیفیت زندگی دارد به خصوص با بالا رفتن سن.

زانو وظایف بسیار مهمی در بدن دارد. زانوها در عین حال که حرکت پا را تسهیل می‌کنند، وزن بدن را نیز تحمل می‌کنند. همانطور که مهندسان سازه نیز می‌گویند، ترکیب قدرت و انعطاف‌پذیری بسیار سخت است. زانو یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین مفصل‌هاست اما به راحتی نیز دچار آسیب می‌شود. مشکلات در قسمت زانو منجر به درد مزمن، آسیب‌های دائمی و در نهایت از کارافتادگی می‌شود. به همین خاطر حفظ سلامت زانو اهمیت زیادی در کیفیت زندگی دارد به خصوص با بالا رفتن سن.

پاها را تقویت کنید

یکی از راه‌های تقویت زانوها، تقویت ماهیچه‌هایی چون همسترینگ (پشت ران) و چهارگوشه ران است که به آنها دفع‌کننده ضربه می‌گویند. روی گلوت و ماهیچه‌های میانی کار کنید که اطراف ساق پا و لگن قرار دارد. این ماهیچه‌ها پا را کنترل، حمایت و هدایت می‌کنند. یکی از بهترین ورزش‌ها، بالا رفتن از پله‌هاست.

کفش مناسب استفاده کنید

کفش می‌تواند دشمن یا دوست زانوها باشد. برای مثال کفش پاشنه بلند حداکثر می‌تواند ۲۵ درصد فشاری که به کف پا وارد می‌شود را تحمل کند. برای پیاده‌روی کفش لایه‌دار و متناسب پا انتخاب کنید. شکل پا را در نظر بگیرید. کسانی که قوس پای زیادی دارند به لایه بیشتری در کفش نیاز دارند تا کمبود ضربه‌گیر را جبران کند. یک روش شناخت نوع قوس پا، این است که کف پا را خیس کنید و پا را روی مقوایی قرار دهید. اگر بیشتر رد پای شما قابل رویت باشد، پای شما قوس کمی دارد و اگر تنها بخشی از کف پا مشهود است، احتمالا قوس پا زیاد است.

با زانوهای خود مهربان باشید

اگر زانوهای شما از دردهایی مانند آرتروز یا ضربه رنج می‌برد، باید ورزش‌های سبکی را به برنامه روزانه خود بیفزایید. شنا و دوچرخه‌سواری ورزش‌های مناسبی هستند که می‌توانند به تقویت زانوها کمک کنند.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.