روش‌های روشن کردن پوست

عوامل مختلفی در تغییرات رنگ پوست دخیل هستند

برای روشن کردن پوست ابتدا باید عوامل موثر در تیره شدن پوست را بشناسید. سپس با پیروی از یک تغذیه سالم و مصرف دمنوش و عرقیجات پوست خود را روشن‌تر کنید. البته ماسک‌های سالم و بدون ضرر نیز در تضمین روشنایی پوست نقش دارند. اگر پوست شما تیره است، قبل از هر اقدامی بهتر است علت‌ آن را شناسایی کنید. شناخت عوامل، به انتخاب یک روش مناسب برای روشن کردن پوست کمک می‌کند. در صورت وجود بیماری، تغییرات رنگ پوست می‌تواند یکی از علائم هشدار‌دهنده باشد. فاکتورهای موثر در تعیین رنگ پوست عبارتند از هموگلوبین، کاروتنوئید و پیگمان ملانین. فاکتور اصلی تعیین کننده رنگ پوست، ملانین است و تفاوت‌های نژادی و جغرافیایی رنگ پوست به این فاکتور بستگی دارد. در ادامه عوامل تیره شدن پوست و روش‌های موثر روشن کردن پوست شرح داده می‌شوند.

عوامل تیره شدن پوست را بشناسیم

عوامل مختلفی در تغییرات رنگ پوست دخیل هستند. بیماری‌های مزمن، افسردگی، نفرت، حسادت، اندوه، ترس و زیاده‌روی در مصرف مسهل‌ها جزو این عوامل هستند. عوامل دیگری نیز بر افزایش رنگدانه‌­ها و سلول‌های رنگدانه‌ساز تاثیر گذاشته و باعث تیره شدن پوست و ایجاد لکه‌های تیره در پوست می‌شوند. از بین این عوامل می‌توان به بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های متابولیکی، اختلالات هورمونی، بیماری‌های التهابی، عفونت‌های موضعی پوستی، عوامل شیمیایی، برخی داروها، اختلالات تغذیه‌ای مثل کمبود ویتامین‌ها و سوء تغذیه و مهمتر از همه بدخیمی‌های پوستی، اشاره کرد. همچنین، استفاده از عطر و ادکلن‌های حاوی متوکسی پورالن و برگاموت و تأثیرات نور خورشید، باعث ایجاد لکه‌های تیره در پشت گوش، گردن و صورت می‌شوند. توصیه می‌کنیم در صورت بروز لکه‌های غیرطبیعی در پوست، به پزشک مراجعه کنید.

نکات مراقبتی برای جلوگیری از تیره شدن پوست

نقش تغذیه در روشن شدن و سلامت پوست کاملا اثبات شده است. پس مصرف میوه‌ها و سبزیجات در طول روز به هیچ عنوان فراموش نکنید. میوه‌هایی مثل انجیر، هندوانه، سیب قرمز، انواع مرکبات، گیلاس و آلبالو، انار و گلابی در زیبایی و شفافیت پوست نقش بسیار مؤثری دارند. به جز موارد گفته شده، زرشک هم تأثیر زیادی در شفافیت پوست دارد. یکی از عوامل تیره شدن پوست، خواب ناکافی و نامنظم است؛ برای داشتن پوستی زیبا، بهتر است خواب کافی و منظم داشته باشید. کمبود آب بدن تأثیرات منفی متعددی بر زیبایی پوست دارد؛ بنابراین، نوشیدن آب کافی در طول روز بسیار مهم است. یکی از عوامل مهم تیره شدن پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است؛ برای کاهش اثرات مضر تابش خورشید، حتماً از کرم‌های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب با SPF 30 بهترین گزینه است.

سعی کنید پوست را به طور مرتب لایه‌برداری کنید؛ با این کار سلول‌های مرده پوست را حذف کرده و پوست زیرین که شفاف‌تر و روشن‌تر است پدیدار می‌شود. لایه‌برداری را با استفاده از کرم‌های لایه‌بردار، برس­‌های مخصوص لایه‌برداری و به عنوان اولویت آخر، با استفاده از دستگاه‌های لایه‌برداری انجام دهید.

عرقیات گیاهی مؤثر در روشن شدن پوست

روشن کردن پوست

عرق کاسنی و شاتره، مؤثرترین عرقیات برای روشن شدن و زیبایی پوست هستند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید این دو را به مدت طولانی و تا زمان برطرف شدن تیرگی و کدورت پوست، روزی دو تا سه لیوان مصرف کرد. عرق گل همیشه بهار، اثرات شگفت انگیزی بر رفع تیرگی پوست دارد؛ اما برای دیدن تأثیر آن باید صبور باشید و به مدت ۴۰ روز الی سه ماه، روزی سه بار و هر بار نصف لیوان از این عرق گیاهی را بنوشید.

روشن کردن پوست با نسخه‌های طب سنتی

ماسک بادام و نشاسته

بادام شیرین پوست کنده، نشاسته، کتیرا و آب عصفر را ترکیب کرده و هر شب روی صورت بمالید. سپس این ماسک را با استفاده از دمکرده بابونه و بنفشه بشویید. خوردن خاکشیر در کنار آن نیز برای روشن شدن پوست توصیه شده است.

پیاز و آبلیمو

ماسک آب پیاز همراه با آبلیمو را به پوستتان بمالید. ترکیب پیاز و آبلیمو یک ترکیب شگفت انگیز برای رفع تیرگی و کدورت پوست است.

بخور پوست با گیاهان دارویی

گل ختمی، گل پنیرک و گشنیز را به نسبت مساوی و به میزان یک قاشق غذاخوری با یک لیوان آب بجوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بخور دهید. بخور این ترکیبات اثرات چشمگیری در روشن شدن و شفافیت پوست دارد.

دمنوش جعفری

یک قاشق غذاخوری جعفری را با یک لیوان آب بجوشانید و به آن مقداری آبلیمو اضافه کنید و به صورت ناشتا مصرف کنید. این دمنوش اثرات ضد لک داشته و باعث روشن شدن پوست می‌شود.

پودر ثعلب

یک قاشق چای‌خوری پودر ثعلب را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو و دو قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید و آن را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید یک ساعت روی صورتتان بماند. پس از یک ساعت صورت خود را بشویید. این ماسک را می‌توانید دو بار در هفته روی صورتتان بمالید و شاهد تأثیرات مطلوب آن باشید.

یک لوسیون خانگی برای روشن کردن پوست

ترکیبات:

  • آردنخود: ۲ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه
  • آبلیمو
  • خامه پر چرب

روش تهیه:

آرد نخود و زردچوبه را باهم مخلوط کنید و ۵ تا ۱۰ قطره آبلیمو به آن اضافه کنید (در صورتی که پوستتان حساس است، مقدار آبلیمو را کاهش دهید تا باعث تحریک پوستتان نشود). سپس به تدریج، خامه را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا به غلظت یک لوسیون برسند. این لوسیون را می‌توانید به طور مرتب (هر روز) روی قسمت‌های تیره پوست استفاده کنید. لوسیون را روی پوست بمالید و پس از خشک شدن، پوست را با آب گرم بشوئید.

معرفی ۳ ماسک موثر در سفید و روشن کردن پوست

۱. ماسک زردچوبه و بلغور جوی دوسر

این ماسک، یک پیشنهاد عالی برای روشن کردن پوست‌های چرب است.

ترکیبات:

  • پودر بلغور جوی دوسر
  • زردچوبه
  • آبلیمو

روش تهیه:

اگر پوست چربی دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای پاک‌کردن و روشن کردن پوستتان از ماسک زردچوبه استفاده کنید. ۲ قاشق چایخوری پودر بلغور جوی دوسر و کمی زردچوبه را با هم مخلوط کنید و چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید. این خمیر نباید خیلی شل باشد. مقداری از خمیر را برداشته و روی پوست بگذارید. پس از خشک شدن، با حرکات دورانی دست خمیر را از روی پوست بشوئید.

۲. ترکیب ماست و زردچوبه

ماست حاوی اسید طبیعی بوده و برای رفع تیرگی و برنزگی پوست بسیار عالی است.

ترکیبات:

  • زردچوبه
  • ماست

روش تهیه:

مقدار کمی زردچوبه را به ماست اضافه کرده و هم بزنید؛ سپس ترکیب بدست آمده را روی نواحی تیره بمالید و پس از ۳۰ دقیقه وقتی کاملاً خشک شد، آن را با آب سرد بشوئید.

۳. ترکیب زردچوبه، آرد نخود و گلاب

این ماسک برای ترمیم و روشن شدن پوست توصیه شده است.

ترکیبات:

  • زردچوبه
  • آرد نخود
  • آب یا گلاب

روش تهیه:

مواد را با هم مخلوط کرده و ماسک بدست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتان قرار دهید. سپس پوستتان را با آب گرم بشوئید. تا هنگامی که از این ماسک روی پوست خود استفاده می‌کنید، به هیج عنوان از صابون برای شست و شوی پوست استفاده نکنید.

سخن آخر

تمام روش‌های گفته شده تنها باعث یک یا دو درجه روشن‌تر شدن پوست می‌شوند. امروزه روش‌های درمانی زیادی برای روشن‌تر شدن پوست وجود دارد. دارو‌های موضعی مانند هیدروکسین، تره سنیونین، اسید‌های آلفا هیدروکسی، اسیدکوجیک، اسید آزلاتیک و کراترکسی­ها مثل اسید لاکتیک و اقدامات درمانی مانند پلیگیک‌­های شیمیایی، فنل و محلول جستر، کوتر کرایو و بکار گیری لیزر‌های اربیوم یاک، لیزر C۲۰ و لیزر روبی از جمله روش‌های درمانی نوین برای سفید و روشن کردن پوست هستند.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.