روش های درمان واریس با ورزش

واریس تورم و بزرگ شدن رگ‌ها در عضلات بدن است

واریس تورم و بزرگ شدن رگ‌ها در عضلات بدن است. این عارضه بیشتر در اندام‌های پایینی بدن و پاها بوجود می‌آید. درمان واریس با ورزش طی انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و همچنین انجام حرکات مخصوص پایین‌تنه امکان پذیر است. واریس از ریشه یونانی “واریکس” به معنای پیچ‌دار گرفته شده است و در اصطلاح پزشکی به رگ‌های بزرگ شده و متورم گفته می‌شود. احتمال بروز واریس در تمام سیاهرگ‌ها وجود دارد، ولی احتمال ایجاد آن در اندام‌های پایینی و پا‌ها بیشتر است. اگر چه ممکن است این رگ‌های پیچ‌دار همیشه مشکل ساز نشوند، ولی این امکان وجود دارد که پس از مدتی باعث درد شوند. از عوامل بوجود آورنده واریس می‌توان به سابقه ژنتیکی، داشتن اضافه وزن، سرپا ایستادن برای مدت طولانی و بارداری اشاره کرد. با انجام دادن ورزش‌های سبک می‌توان از پیشرفت بیشتر واریس به رگ‌های دیگر جلوگیری کرد. البته انجام ورزش‌های سنگین و پرفشار برای درمان واریس توصیه نمی‌شود.

واریس به دلیل کم بودن جریان خون در رگ‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین با ورزش کردن می‌توانید سرعت گردش خون در رگ‌های خود را افزایش داده و باعث تسکین درد و بهبود واریس در عضلات خود شوید. ورزش‌های کم فشاری مثل دوچرخه سواری و پیاده روی در بهبود واریس بسیار مفید هستند، البته این بدان معنا نیست که افراد مبتلا به واریس نمی‌توانند ورزش‌های سنگین انجام دهند بلکه با رعایت نکاتی و با مشورت دکتر متخصص می‌توانند به ورزش‌های سنگین نیز بپردازند.

درمان واریس با ورزش های مفید

۱. پیاده روی

درمان واریس

پیاده روی بهترین ورزش برای بهبود واریس است. پیاده روی ورزشی کم فشار است که می‌تواند باعث افزایش گردش خون در عضلات و در نتیجه بهبود رگ‌های واریسی شود.

۲. دوچرخه سواری و دوچرخه ثابت

دوچرخه سواری نیز از جمله ورزش‌های کم فشار برای بهبود واریس است که به بازگشت خون از رگ‌های پا و دریچه‌های لانه کبوتری پاها و درنتیجه بهبود پمپاژ قلب کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از دوچرخه ثابت‌های خانگی یا باشگاهی برای درمان واریس با ورزش کمک بگیرید.

۳. دویدن نرم

دویدن نرم از جمله فعالیت‌های کمک کننده به درمان واریس با ورزش است. پس هرگز با اعمال فشار زیاد به پاها ندوید. نرم دویدن باعث پمپاژ بهتر خون به رگ‌ها و در نتیجه بهبود واریس می‌شود. البته کسانی که مبتلا به واریس هستند، بهتر است که بر روی سطوح نرمی مثل چمن بدوند تا از آسیب رساندن به مفاصل خود جلوگیری کنند. خرید و انتخاب کفش‌ ورزشی مناسب نیز برای پیشگیری از گسترش واریس مفید است.

۴. بالا آوردن کف پا

درمان واریس

این تمرین برای کسانی که مدت زیادی در محل کار بر روی صندلی می‌نشینند بسیار مفید است. در همان حالتی که نشسته اید پاشنه پای خود را بر روی زمین ثابت نگه داشته و جلوی پای خود را بلند کنید. پس از چند ثانیه جلوی پای خود را پایین آورده و این بار نوک انگشتان پای خود را بر روی زمین ثابت نگه داشته و پشت پای خود را از روی زمین بلند کنید. این حرکت را چندین بار پشت سر هم تکرار کنید، سپس به انجام این حرکت با پای مخالف خود بپردازید. این تمرین با انقباض و انبساط عضلات نرمه ساق پا یکی از بهترین روش‌ها برای درمان واریس با ورزش است.

۵. خم کردن زانو و مچ پا

ابتدا بر روی زمین دراز بکشید. با دست های خود پشت زانوی یکی از پا‌ها را بگیرید و به سمت قفسه سینه بکشید. سپس پای خود را از قسمت مچ به سمت عقب و جلو خم کنید. بعد از چند بار انجام دادن این حرکت، به سراغ پای دیگر خود بروید. انجام این حرکت به صورت روزانه تاثیر زیادی در درمان واریس با ورزش دارد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.