روش‌هایی برای تازه نگه داشتن کیک

مابقی کیک‌تان را دور نریزید

کیک و شیرینی‌های زیادی مدت طولانی تازه می‌ماند، اما معمولا شیرینی‌های تر و کیک‌های اسفنجی را با همان کیفیت اولیه به سختی می‌توان نگاه داشت. بسیاری موارد برای هر فرد علاقه‌مند به شیرینی‌پزی، پیش می‌آید که تصمیم به تهیه و تزئین می‌گیرد اما پس از اتمام پخت به هر دلیل نمی‌تواند آن را تزئین و مصرف نماید یا اصلا برای سبک‌تر شدن کارهای خود در روز میهمانی، تصمیم به پخت از قبل می‌گیرد. در این مطلب، نحوه نگهداری کیک‌ها قبل و بعد از تزئین بیان می‌گردد:

کیک‌های پخته و تزئین نشده: 

هر کیک پس از آنکه مرحله پخت آن کامل شد، باید حداقل (بسته به نوع آن) پنج دقیقه در فر بماند و سپس از فر خارج گردد. در صورت خارج کردن، بلافاصله پس از پخت، اطرف آن به داخل جمع می‌شود یا پف سطح رویی می‌خوابد یا سطح رویی کاملا می‌خوابد. این امر به دلیل تغییر ناگهانی دما رخ می‌دهد. بنابراین پس از آنکه زمان لازم برای ماندن کیک در فر به پایان رسید، آن را از فر خارج کرده و با روش‌های مربوطه کیک را از قالب خارج نمایید و روی پنجره خنک کننده قرار دهید تا خنک شود. اگر کیک گرم را داخل ظرف بگذارید، کیک به آن می‌چسبد. اگر پنجره خنک‌کننده ندارید، از ابتدا آن را از سطح مورد نظر برای تزئین، در ظرف سرو قرار دهید. ولی اطراف آن باز باشد تا داخل کیک خمیر نشود. پس از آنکه خنک شد، برای نگهداری در داخل یخچال (حداکثر سه روزه باید از یخچال خارج و مصرف شود)، کیک را داخل یک نایلون پیچیده هواگیری کرده و در داخل یک ظرف در یخچال بگذارید. اگر نایلون به طور کامل هواگیری نشود، کیک خشک می‌شود و اگر درون ظرف دربسته نباشد، بوی یخچال را جذب می‌کند.

در صورتی که برای مدت طولانی مثلا یک ماه قصد نگهداری کیک در فریزر را دارید، پس از خنک شدن کیک، آن را درون فویل آلومینیومی نازک بپیچید به طوری که هوا داخل آن نباشد. درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و در فریزر بگذارید. کیک درون فریزر کاملا مستعد خرد شدن و شکسته شدن است. بنابراین مراقب باشید که به آن ضربه نخورد.

کیک‌های خامه‌ای تزئین شده: 

کیک و فوندانت
کیک را به مدت طولانی نمی‌توان نگه داشت

این کیک‌ها را قبل از برش خوردن، مستقیما می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. اما پس از برش خوردن، اگر مستقیما در یخچال قرار بگیرند، کیک آنها خشک می‌شود. بنابراین می‌توان کل آن را در ظرفی دربسته نگهداری نمود و یا روی سطح برش خورده سلفون کشید. در هنگام باز کردن سلفون، باید به آهستگی سلفون را جدا نمود چون در غیر این صورت، با خود بخشی از کیک را جدا می‌کند. در صورتی که قصد نگهداری در فریزر را دارید، تزئینات را با پالت یا قاشق جدا و پاک کرده، کیک را به روش قبل فریز کنید و تزئینات را جداگانه نگهداری نمایید.

  • اگر می‌خواهید باقیمانده را نگه دارید، طوری که همچنان تازه بماند، باید برای کیک‌های معمولی یک قطعه نان را آب بزنید و همراه با آن در جعبه قرار دهید و در یخچال بگذارید. رطوبت نان باعث تازه ماندن خواهد شد.
  • برای تازه نگه داشتن کیک میوه‌ای، چند قاچ سیب کنار کیک بگذارید و آن را در یخچال نگه دارید.
  • برای تازه نگه داشتن کیک خامه‌ای، باید آن را در جعبه‌اش بگذارید و جعبه را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار دهید.

کیک با روکش فوندانت: 

کیک
مراقب خشک شدن فوندانت کیک باشید

تنها خطری که کیک‌ها را در یخچال تهدید می‌کند، خشک شدن فوندانت رویه آنهاست. بنابراین با کاور نمودن کل آن را سالم نگه می‌دارید. ضمنا روی قسمت بریده شده را مشابه مدل خامه‌ای بپوشانید!

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.