رژیم غذایی مناسب برای کبدچرب

اهمیت تغذیه در بیماری کبدچرب

کبدچرب یکی از بیماری های شایع امروزه می باشد که در اثر عواملی مثل تغذیه نامناسب، کم تحرکی و چاقی، الکل، ژنتیک، دیابت و …. به وجود می آید. این بیماری علائم خاصی ندارد و با انجام آزمایش و … تشخیص داده می شود. متاسفانه افراد از اهمیت این بیماری آگاهی ندارند و با تشخیص بیماری کبدچرب برای درمان کوتاهی می کنند که همین امر در طولانی مدت باعث بدخیمی های کبد می شود و راه درمانی جزء پیوند کبد ندارد. کبدچرب غیر الکلی بر اثر تجمع چربی در سلول های کبد به وجود می آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خونشان بالاست، بیشتر دیده می‌شود.

اگر علت بیماری کبد چرب، اضافه وزن باشد فرد مبتلا با کاهش وزن و تغذیه مناسب می تواند این مشکل را برطرف کند. افرادی که خیلی سریع غذا می خورند و غذا را خوب نمی جوند و یا به دیرهضم بودن و زودهضم بودن غذا توجه نمی کنند بیشتر به این مشکل دچار می شوند. افراد مبتلا بعد از صرف غذای چرب احساس خستگی، درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم  می کنند.

مهم ترین اصل برای درمان کبد چرب

کبدچرب چون درمان دارویی ندارد، تغییر در شیوه زندگی و برنامه غذایی به عنوان مهم ترین اصل درمانی محسوب می شود. افرادی که استرس دارند و یا مدت زمان طولانی در حالت سکون هستند و خواب بیش از هشت ساعت دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

برنامه غذایی

افراد مبتلا باید میزان مصرف کربوهیدرات( قند ساده) و چربی اشباع را کاهش دهند و از مواد حاوی فیبر و سبوس بیشتر استفاده کنند. این افراد هرگز نباید یکی از وعده های غذایی خود را حذف کنند بلکه باید تعداد وعده غذایی خود را بیشتر کنند اما میزان حجم غذایی شان کم باشد.

نوشیدن آب هم اصول خاصی دارد که رعایت نکردن آن در بروز مشکلات کبدی اهمیت دارد. آب را نباید قبل از غذا و همراه غذا نوشید. از نوشیدن آب سرد صبح‌ها به صورت ناشتا، اواسط خواب و پس از بیداری ناگهانی، بعد از استحمام، بعد از رابطه جنسی و بعد از ورزش بپرهیزید.

مواد غذایی مختلفی مثل چای ، سرخ کردنی ، غذاهای چرب و پر حجم ، سیر داغ ، پیاز داغ ، آب همراه غذا ، دوغ همراه غذا ، تخم مرغ ، تنقلات شور ، دارو ، پفک ، یخمک ، گیلاس، آلو، روغن سرخ کردنی ، شیرینی ، غذای فریز شده ، نمک زیاد ، ترشیجات ، رب ، سس و… باعث مشکلات کبدی می شوند.

غذاهایی که بیماران کبدچرب می توانند استفاده کنند: میوه جات ، لیمو ترش ، روزی ۴-۵ واحد سبزیجات ، ترشیجات طبیعی ( مثل زرشک یا شاتوت که بهترین دارو است .) انواع مرکبات ، غلات سبوس دار . استفاده از ادویه‌هایی مثل زیره، زنجبیل، سیاهدانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل در غذاها به دلیل خاصیت گرمی می‌تواند مفید واقع شود. مبتلایان به کبد چرب برای تقویت کبد از پسته، بادام و فندق استفاده کنند. گوشت گوسفند، مرغ محلی و بلدرچین نیز گزینه های خوبی هستند.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.