رژیم غذایی پیش از عروسی

نوعروس‌ها بخوانند

حتما شما هم دوست دارید در روز عروسی که روز مهمی برایتان است، زیبا و خوش هیکل باشید و احساس خوبی داشته باشید. اما این نباید موجب شود به ورزش و رژیم‌های لاغری شدید روی آورید. در عوض بایستی رژیم‌های سالم را دنبال کنید که سلامت شما را نیز تضمین کند.

بهترین کار برای دوران قبل از مراسم عروسی، دنبال کردن سه هفته رژیم غذایی سم‌زدایی است. چنین رژیم غذایی برای عروس خانم‌ها و دامادها لزوما یک رژیم سخت و تحمل گرسنگی نیست. برعکس آنها در رژیم خود مجموعه‌ای از آبمیوه، اسموتی، سوپ، سالاد و پروتئین کم چرب خواهند داشت.

نتیجه چنین رژیمی افزایش انرژی، خواب بهتر، لاغرتر شدن، اعتماد به نفس بهتر و در کل سلامت بیشتر خواهد بود. هفته اول پاکسازی بدن است. هفته‌های دوم و سوم بیشتر بر دنبال کردن عادات غذایی سالم متمرکز است که تا بعد از عروسی هم می‌تواند ادامه داشته باشد.

شروع کنید

هدف‌گذاری کنید: قبل از آنکه رژیم را شروع کنید ابتدا یک کاغذ و قلم بردارید و بنویسید سم‌زدایی برای شما چه معنایی دارد و انتظار دارید چه چیزی برای شما حاصل شود. همچنین بنویسید برای این سم‌زدایی باید چه چیزی بخورید، چه زمانی و در کجا و همچنین چه احساسی به شما دست خواهد داد. این کار خودآگاهی شما را بالا می‌برد و کمک می‌کند اهدافتان در مقابل دیدگانتان باشد.

  • یک استراتژی خلق کنید: مواد غذایی را در یخچال داشته باشید تا راحتتر و آسانتر بتوانید غذاهای رژیم غذایی خود را آماده کنید.
  • خلاقیت داشته باشید: ما به شما مواد غذایی که باید استفاده کنید را می‌گوییم و شما با خلاقیت خود می‌توانید هرآنچه دوست دارید با این مواد تهیه کنید.
  • تنوع بدهید: تنقلات می‌تواند در برنامه روزانه شما تنوع ایجاد کند و در عین حال حاوی فیبر و مواد مغذی است. برای هر روز دو نوع تنقلات انتخاب کنید. اگر کمبود زمان دارید، آجیل (یکبار در روز) و میوه (دو قطعه در روز) استفاده کنید. حتما تنقلات را با فاصله از وعده‌های غذایی میل کنید. حداقل دو ساعت فاصله زمانی با وعده‌های اصلی داشته باشد. و حتما به یاد داشته باشید که فقط مواقعی که گرسنه هستید تنقلات میل کنید.
  • قبل و در طول پاکسازی از خوردن این مواد خودداری کنید: غذاهای فراوری شده، شکر، لبنیات، گلوتن، الکل و قهوه.
  • کمک بخواهید: دنبال کردن برنامه لاغری وقتی از کس دیگری کمک بگیرید راحتتر خواهد بود.
  • به پزشک خود مراجعه کنید: قبل از شروع این برنامه یا هر برنامه دیگری، حتما سلامت عمومی خود را چک کنید. اگر هرگونه بیماری جدی یا مزمنی دارید، پاکسازی باید حتما تحت نظر پزشک صورت بگیرد. حتی اگر هیچ مشکل خاصی هم ندارید، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

هفته اول: پاکسازی

سم‌زدایی بدن به معنای دنبال کردن یک رژیم غذایی است که به دستگاه گوارش استراحت دهد. اواسط هفته ممکن است علائم ناخوشایندی داشته باشید از جمله خستگی، درد بدنی، سردرد، نفخ. این علائم نشان می‌دهند که بدن شما در حال پاکسازی سموم است. این علائم عادی هستند پس نگران نشوید .

مدیتیشن:

در خصوص رابطه خود با غذا بیندیشید. تفکیک تغذیه فیزیکی از احساس راحتی داشتن به شما در انتخاب بهتر و گزینه‌های غذا خوردن کمک می‌کند.

ورزش:

از آنجا که مصرف پروتئین را کاهش می‌دهید، بایستی حتما ورزش و تحرک داشته باشید. با انجام کشش حین راه رفتن روی اندام‌های داخلی مانند کبد و کلیه‌ها تمرکز کنید. هفته اول پنج مرتبه ۱۰ دقیقه‌ای کشش انجام دهید و سه روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش‌های قلبی-عروقی ملایم داشته باشید.

منوی هفته اول

حبوبات، میوه و سبزیجات، دانه‌ها و آجیل و روغن تنها موادی هستند که در هفته اول مجاز به خوردن هستید. صبحانه‌ها آبمیوه و اسموتی، نهار و شام شامل سبزیجات و حبوبات پاک‌کننده کبد هستند. همه غذاهای هفته اول فاقد گلوتن، لبنیات است و در واقع بیشتر سبزیجات را شامل می‌شود.

پایه رژیم:

حبوبات، میوه و سبزیجات، دانه و آجیل، روغن و سس است.

هفته دوم: تمرکز بر هوشیاری

پس از پشت سر گذاشتن هفته اول و سم‌زدایی، حال باید رژیم غذایی خود را وسعت بخشید. حال شما می‌توانید پروتئین حیوانی تمیز و دانه‌های فاقد گلوتن را به رژیم غذایی خود بیفزایید و ببینید چه احساسی دارید. باید این غذاها را به مدت یک هفته بخورید تا ببینید آیا بدن واکنشی نشان می‌دهد یا خیر و آیا مناسب است؟ اگر هیجان هفته اول را از دست دادید، مجددا به هدف خود نگاهی بیندازید.

مدیتیشن:

قبل از غذا خوردن فکر کنید. قبل از هر وعده غذایی ۵ نفس عمیق و آرام بکشید و همه تمرکز خود را بر روی چیزی که می‌خورید بگذارید.

ورزش:

کربوهیدرات‌ها و غذاهی دریایی انرژی شما را بالا می‌برند بنابراین بهتر است شدت ورزش‌های خود را بیشتر کنید و خارج از خانه ورزش کنید. ورزش کردن در طبیعت، لذت ورزش را دوچندان می‌کند. در این هفته ۴ مرتبه ۱۰ دقیقه‌ای حرکات کششی انجام دهید و سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش‌های قلبی-عروقی ضعیف تا متوسط انجام دهید. اما اگر این تمرینات به نظرتان خیلی سخت آمد، همان رویه هفته قبل را دنبال کنید.

منوی هفته دوم

در این هفته باید دانه‌های فاقد گلوتن مانند برنج قهوه‌ای و پروتئین‌هایی همچون ماهی قزل آلا و ساردین مصرف کنید.

همه ماهی‌ها و همه دانه‌های فاقد گلوتن مجاز است.

هیدراته شدن بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است. گرچه همیشه باید مایعات استفاده کنید اما در طول پاکسازی، نوشیدن آب اهمیت بسیاری دارد. مایعات موجب دفع سموم و از بین رفتن احساس گرسنگی می‌شوند. هر روز صبح آب داغ همراه با لیمو بنوشید و در طول روز نیز آب بنوشید.

هفته سوم: دنبال کردن عادت غذایی سالم

با پشت سر گذاشتن دو هفته سم‌زدایی و تمام علائم منفی آن، حال خوردن غذاهای تمیز و سالم برایتان راحتتر است و کمتر احساس سنگینی می‌کنید. کم کم احساس سبکی می‌کنید و نشانه‌های آن را می‌بینید: گوارش بهتر، انرژی بیشتر و خواب بهتر. پس همین رژیم غذایی را ادامه دهید.

تمرکز خود را بر خوراکی‌هایی که نمی‌توانید بخورید معطوف نکنید بلکه به چیزهایی فکر کنید که می‌توانید به رژیم غذایی خود بیفزایید. میوه و سبزیجات و دانه‌ها.

مدیتیشن:

در تنفس‌های خود این جملات آرامش‌بخش را تکرار کنید: من خوشحال و سلامت هستم. می‌توانید این جملات را بلند یا در ذهن خود بگویید. موقع تنفس به آرامی حرفی را تکرار کنید (mantra). مهم نیست این حرف چه است اما مهم این است که ذهن بر روی چیز ساده‌ای تمرکز داشته باشد.

ورزش:

حال که رژیم غذایی ثابتی را دنبال می‌کنید، یک برنامه ورزشی منظمی نیز برای کل سال داشته باشید و آن را اجرا کنید. در این هفته ۵ مرتبه ۱۰ دقیقه‌ای حرکات کششی داشته باشید، سه بار در هفته نیز تمرینات قلبی-عروقی یک ۶۰ دقیقه و دو ۳۰ دقیقه انجام دهید. سه تا ۴ روز در هفته نیز ۶۰ دقیقه تمرینات قدرتی داشته باشید.

منوی هفته سوم

دو ماده غذایی که این هفته به رژیم غذایی شما اضافه می‌شود عبارتند از: سویا (توفو) و تخم مرغ که می‌تواند با علائم گوارشی همراه باشد. به احساس خود پس از خوردن این غذاها توجه کنید.

موارد اضافه شده: سویای ارگانیک و تخم مرغ

حال زمان آن است که رژیم غذایی تازه خود را پیدا کرده و برای همیشه دنبال کنید. ببینید چطور می‌توانید کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های سالم را وارد رژیم غذایی خود کنید. نسبت غذاهای حیوانی به گیاهی را افزایش دهید. اگر گوشتخوار هستید سعی کنید گوشت سالم بخورید و در خوردن آن نیز زیاده‌روی نکنید.

منبع marthastewartweddings.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.