تاثیر ریتم تنفس بر روی حافظه و ترس

تنفس بر رفتار اثر می‌گذارد

فواید تنفس تنها شامل جذب اکسیژن نمی­‌شود؛ مطالعات انجام شده نشانگر ارتباط  بین تنفس و حافظه می‌­باشد.

طبق یافته­‌های دانشمندان، ریتم تنفس باعث ایجاد فعالیت­‌های الکتریکی در مغز انسان می‌­شود که بر روی حافظه و ترس تاثیرگذار است.

تاثیرات رفتاری به نوع تنفس (دم و بازدم) و اینکه با بینی تنفس می­‌کنید یا دهان نیز بستگی دارد!

طبق آزمایشات صورت گرفته، افرادی که در حال دمیدن هوا بودند توانستند با سرعت بیشتری چهره افراد ترسناک را تشخیص دهند و یادآوری اشیا در ذهن بهتر صورت گرفت تا افرادی که در حال بازدم بودند البته اگر تنفس با دهان انجام شود این اثر از بین خواهد رفت.

طبق مطالعات کریستینا زلانو، استاد دانشگاه نورس وسترن گروه مغز و اعصاب: ” تفاوت­‌های چشمگیری در فعالیت مغز در قسمت آمیگدال و هیپوکامپ هنگام دم و بازدم وجود دارد.” “زمان ورود نفس به درون ریه، نورون‌­ها در قشر بویایی، آمیگدال مغز و هیپوکامپ، در سراسر سیستم لیمبیک  تحریک می­‌شود.”

تنفس و آمیگدال مغز

دانشمندان دانشگاه نورس وسترن، این تفاوت‌­ها را در فعالیت مغز شناسایی کردند و هفت بیمار مبتلا به صرع که برای جراحی مغز آماده بودند را بررسی کردند. یک هفته قبل از جراحی، جراح الکترودهایی به مغز بیمار وارد کرد تا منشأ بیماری را شناسایی کند. این امر باعث شد دانشمندان اطلاعاتی را مستقیما از مغز آنها دریافت کنند. سیگنال­‌های الکتریکی ثبت شده نشان داد که فعالیت مغز مربوط به ترس و حافظه می­‌تواند توسط تنفس نیز تغییر پیدا کند.

این تحقیق موجب شد تا دانشمندان بررسی کنند؛ آیا به طور معمول توابع شناختی در ارتباط با زمینه مغز به ویژه ترس و پردازش حافظه می‌­تواند تنفس را تحت تأثیر قرار دهد یا خیر!

آمیگدال مغز به احساسات مربوط به ترس مرتبط است. بنابراین دکتر زلانو و همکارانش آزمایشاتی بر روی ۶۰ نفر انجام دادند، در این آزمایش افرادی که در حال دمیدن هوا بودند سریعتر چهره­ های وحشت زده را تشخیص دادند. پس زمانی که ترسیده باشید، ریتم نفس شما تندتر شده و  بیشتر دم دارید تا بازدم، در نهایت مغز شما می‌­تواند واکنش درستی به شرایط داشته باشد.

همچنین آزمایش روی حافظه نشان داد که بازخوانی اشیا به هنگام دمیدن هوا نسبت به بازدم سریعتر بود.

در این آزمایش از افراد خواسته شد تصاویری را مشاهده کنند و به یاد بیاورند، محققان دریافتند که تصاویر در هنگام دمیدن هوا بهتر در ذهن ثبت می‌­شود تا در حالت بازدم!

طبق بیانیه زلانو: این یافته‌ها حاکی از آن است که تنفس سریع برای مواقع پرخطر مفید است. بنابراین، پاسخ ذاتی بدن ما به ترس با تنفس سریع تر می­‌تواند بر عملکرد مغز تاثیر مثبت داشته باشد و باعث می­‌شود به محرک‌­های خطرناک با سرعت بیشتری پاسخ داده شود”.

منبع neurosciencenews.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.