زعفران و خواص شگفت انگیز

زعفران خاصیت درمانی فراوانی دارد.

زعفران خاصیت درمانی بسیاری دارد

زعفران گیاهی با قدمت طولانی و جزء خانواده زنبق ها می باشد. این ادویه به صورت گلی با ۳ کلاله نارنجی متمایل به قرمز رنگ است که به روش سنتی کلاله ها را از گل جدا می کنند و طی مراحلی به زعفران های مصرفی که در دسترس ما هستند تبدیل می کنند.

با ۱۵۰۰۰۰ از این گل مقدار ۱ کیلوگرم زعفران خشک شده به دست می آید که همین امر موجب بالا بودن قیمت آن است.

این ادویه دارای عطر و بو فوق العاده ای است که  پیکروکروسین موجود در آن عامل اصلی طعم و مزه بی نظیرش شده است. از ترکیبات دیگر زعفران می توان به سافرنال و کروسین اشاره کرد که عامل عطر و رایحه و رنگ نارنجی آن می باشند.

زعفران و گل زعفران
زعفران به صورت گلی با ۳ کلاله نارنجی رنگ می باشد

فواید

ضد افسردگی

تحقیقات نشان داده حاکی از آن است که زعفران به عنوان ماده فرح بخشی است که می تواند مانع از دست دادن حافظه شود. در درمان بی خوابی و افسردگی موثر است، باعث افزایش میل جنسی در زنان می شود که یکی از عوامل مهم در افسردگی است. برای اثرگذاری بهتر روزانه مقدار ۱ فنجان از چای زعفران بنوشید.

ضد سرطان

زعفران حاوی آنتی اکسیدان است که به عنوان یک ضد سرطان و ضد التهاب شناخته شده است. همچنین با جمع کردن رادیکال های آزاد(تولیدان جانبی متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند منجر به تغییر سلول‌های سالم یا نابودی‌شان شوند)در بدن به روند بهبود کمک می کند.

تقویت قوای جنسی

طبق گزارشات منتشر شده دلیل بسیاری از طلاق ها مشکلات جنسی می باشد. ناتوانی جنسی در مردان باعث مشکلات روحی فراوانی می شود. زعفران با خواص بی نظیری که دارد به عنوان یکی از برطرف کننده های ناتوانی های جنسی به شمار می رود. این ادویه را به صورت دم کرده و یا شربت می توان مصرف کرد اما نکته قابل توجه، مقدار مصرفی است که نباید از حد مجاز بیشتر باشد، چون مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

زعفران و رشته های زعفران
زعفران عطر و طعم بی نظیری دارد

موارد مصرفی

از زعفران به خاطر رنگ و طعم بی نظیرش در غذا و تزئین غذا استفاده می کنند که باعث افزایش اشتها می شود. از این ادویه در پودر کیک و شیرینی پزی نیز استفاده می شود. همچنین کسانی که از خشکی و خارش پوست رنج می برند می توانند آن را به شیر ولرم اضافه کنند و میل کنند. زعفران را باید درون ظروف فلزی یا شیشه ای و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

مضررات

اگر جزء افراد چاق هستید از مصرف این ادویه به خاطر اشتهاآور بودنش اجتناب کنید. همچنین به خاطر رقیق کردن خون به خانم های باردار توصیه نمی شود چون باعث سقط جنین می شود. اگر بیش از ۳ گرم(حدمجاز) در ماه از این ادویه بخواهید استفاده کنید حتما باید با نظر پزشک باشد.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.