سرطان پروستات و اطلاعاتی درباره آن

سرطان پروستات در افرادی که الکل مصرف می کنند بیشتراست.

سرطان پروستات بیماری شایع در مردان

دکتر محمدرضا نوروزی جراح متخصص کلیه و مجاری ادراری و دبیر انجمن اورولوژی ایران، بیان کرد: سرطان پروستات و سرطان مثانه به ترتیب اولویت های اول و دوم را به عنوان شایع ترین سرطان های دستگاه ادراری به خود اختصاص داده اند. سرطان پروستات که جز شایع ترین سرطان های مردانه در دنیا شناخته شده است در ایران نیز شیوع بالایی گزارش شده و این آمار سالیانه رو به افزایش است. پروستات غده ای در سیستم تناسلی مردان می باشد. پروستات بیشتر منی (مایعی که حاوی اسپرم است) را تولید می کند. این غده که اندازه ای حدود یک گردو دارد در زیر مثانه و اطراف مجرای خروجی مثانه (لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند) قرار دارد.

امروزه دانشمندان پی برده اند که اگرچه تفاوت های جزئی در بین جمعیت ها و نژادهای مختلف و تاثیر ژنتیک در شیوع سرطان پروستات وجود دارد،  ولی مهم است که بدانیم مواردی که در بروز سرطان پروستات می توانند نقش قابل توجهی داشته باشند، در معرض آلودگی های زیست محیطی قرار گرفتن، رژیم غذایی های پرچربی، شیوه زندگی و نگرش افراد نسبت به مراقبت های بهداشتی هستند.

سرطان پروستات گاهی خود را به شکل خون در مایع منی نشان می دهد، به آقایان توصیه می شود اگر خون در مایع منی خود مشاهده کردند آن را بسیار جدی بگیرند، چرا که علامت خطرناکی را در خصوص سلامتی افراد نشان می دهد. لازم به ذکر است، یکی از عوارض درمان پروستات اختلالات جنسی در مردان است، البته با روش های درمانی جدید به این افراد کمک زیادی شده است و با استفاده از دارو و جراحی، قرار دادن پروتز تا حدودی توانایی جنسی خود را باز میابند.

علایم سرطان پروستات:

در مراحل اولیه سرطان پروستات ممکن است علامت و نشانه ای نداشته باشد. سرطان پروستات در مراحل پیشرفته می تواند باعث بروز علایمی همچون:

  • مشکل در ادرار کردن
  • کاهش شدت خارج شدن ادرار
  • خون در ادرار
  • خون در منی
  • درد عمومی در کمر، لگن یا ران ها
  • احساس ناراحتی در ماهیچه های لگنی
  • درد استخوان ها
  • اختلال نعوظ
  • انزال و ادرار همراه با درد

دلایل سرطان پروستات:

هیچ کس در مورد دلایل اصلی ابتلا به سرطان پروستات مطمئن نیست، عوامل بسیار زیادی وجود دارد که بر ابتلا به این سرطان تاثیر می گذارند، این عوامل شامل:

  • سن، یکی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، سن می باشد. هرچه یک مرد مسن تر باشد، خطر بیشتری وی را تهدید می کند.
  • سابقه خانوادگی، مردانیکه در خانواده شان سابقه سرطان پروستات دارند در خطر بیشتری هستند، همچنین مردانیکه در خانواده شان بیشتر خانم ها سرطان سینه دارند، در خطر بیشتری می باشند.
  • چاقی و اضافه وزن، مردان چاق مبتلا به سرطان پروستات در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته هستند.
  • بیماری های مقاربتی، تحقیقات نشان می دهد مردانیکه مبتلا به سوزاک بوده اند در خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان می باشند.
  • بعضی از داروها، تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه داروهای ضدالتهاب باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شوند.

درمان سرطان پروستات:

شیوه درمان سرطان پروستات بسته به چندین عامل مختلف از جمله سرعت رشد آن، سلامت عمومی شما و همینطور فواید و عوارض جانبی درمان می باشد. در مردانیکه در مراحل اولیه این بیماری می باشند، درمان فوری ممکن است لازم نباشد و فقط با آزمایش بیماری تحت نظر قرار گرفته می شود.

نوشیدن سه فنجان یا بیشتر از قهوه به سبک ایتالیایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان مؤثر است. این نوع قهوه با فشار بالا، بدون فیلتر و با آب بسیار داغ و پرحرارت تهیه می شود. درواقع تنها مقدار قهوه مصرفی مهم نیست بلکه فرایند و طرز تهیه آن نیز در کاهش ابتلا به سرطان پروستات نکته قابل توجهی است؛ بنابراین بهتر است آقایان از نوشیدن اسپرسو و کاپوچینو به سبک ایتالیایی غفلت نکنند.

به گفته محققان، یوگا ممکن است به درمان عوارض جانبی سرطان پروستات در مردان کمک کند. محققان دریافتند شرکت کنندگان تازه کار در جلسات یوگا نسبت به مردانی که از این تکنیک استفاده نکرده بودند دارای انرژی بهتر و مشکلات ادراری کمتر مرتبط با درمان رادیوتراپی بودند. دکتر نها واپی والا، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پنسیلوانیا، در این باره می گوید: «غالبا میزان خستگی بیمار بعد از هفته چهارم یا پنجم دوره متداول درمان افزایش می یابد اما این اتفاق در مورد گروه یوگا نیفتاد.»

پژوهشگران استرالیایی هشدار دادند احتمال بروز سرطان پروستات در مردانی که الکل مصرف می‌کنند ۲۰ درصد بیشتر از مردانی است که از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها خودداری می‌کنند. مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها، مثل خوردن هر نوع نوشیدنی الکلی است. این مایعات باعث کم آبی بدن می‌شود و کم آبی باعث رسوب زیاد مواد سمی در مثانه می‌شود. آب زیاد بنوشید و مصرف نوشیدنی‌های تجاری را کم کنید تا مواد سمی را بهتر و بیشتر دفع کنید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.