سرم پوست چیست و چه فوایدی دارد؟

پس از شستشوی صورت، از سرم مناسب خودتان استفاده کنید

اگر می خواهید روتین پوستی شما تکمیل شود و از یک محصول مراقبت از پوست استفاده کنید که حتی قوی تر از مرطوب کننده ها یا شوینده هایی که دارید عمل کند، سرم پوست گزینه موردنظر شماست.

سرم پوست برای تقویت، محافظت و آبرسانی پوست است و پس از شستشوی صورت و پیش از مرطوب کردن آن، به کار می رود.

برای اینکه بیشتر با سرم پوست و انواع آن آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

سرم پوست چیست؟

سرم ها محصولات موضعی با ویسکوزیته نازک هستند که مقادیر متمرکزی از مواد فعال دارند. در واقع به وسیله این سرم ها، مقادیر بیشتری از مولکول های فعال برای اثربخشی بیشتر به سطح پوست نفوذ می کنند. به دلیل غلظت بالا، در زمان کوتاه تری می توان اثر آن را بر پوست مشاهده کرد.

برخی گمان می کنند که نمی توانند از مرطوب کننده یا کرم پوست به جای سرم استفاده کنند، اما تحقیقات نشان داده است که می توانید از هر دو به صورت لایه لایه روی پوست استفاده کنید.

از آنجا که سرم سبک تر است و مواد فعال را سریعتر به پوست می رساند، بهتر است پس از شستشوی صورت اول از سرم استفاده شود. در مراحل بعد از مرطوب کننده یا کرم صورت استفاده شود.

سرم صورت بهترین وسیله برای درمان مشکلات پوستی مانند تغییر رنگ پوست، تیرگی، چین و چروک و آکنه است و مرطوب کننده نیز وسیله خوبی برای آبرسانی به پوست است.

انواع سرم

فواید سرم پوست چیست؟

سرم پوست اگر متناسب با مشکل پوستی شما انتخاب و استفاده شود، مزایای بسیار زیادی دارد و ارزش آن را دارد که به روتین پوستی خود اضافه کنید. برخی از این مزایا عبارتند از:

به سرعت جذب پوست می شود

سرم ها فرمولاسیون مراقبت از پوست سبک تری نسبت به مرطوب کننده ها دارند. ویسکوزیته نازکتر آن کمک می کند تا سرم راحتتر جذب پوست شود. بنابراین بهتر است سرم صورت در قدم اول از مراحل لایه برداری پوست استفاده شود.

پوست های حساس را تسکین می دهد

چون سرم ها سبک هستند، برای افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، بسیار ایده آل است.

چین و چروک ها را کم می کند

برخی سرم های صورت حاوی موادی مانند رتینول هستند که به کم شدن چین و چروک و خطوط پوست کمک می کنند.

از پوست در برابر رادیکال های آزاد و آسیب در آینده محافظت می کند

سرم ها با داشتن موادی چون ویتامین C، ویتامین E، اسید فرولیک، چای سبز، وسوراترول و آستاگزناتین به پیشگیری از آسیب های اکسیداتیو ناشی از اشعه فرابنفش و آلودگی هوا که منجر به پیری زودرس و چین و چروک می شود، کمک می کند.

نتایج آن قابل مشاهده است

تمرکز مواد فعال در سرم ها سبب شده تا به نسبت سایر محصولات مراقبت از پوست، نتایج قابل مشاهده تری داشته باشد.

احساس سبکی روی پوست ایجاد می کند

از آنجا که سرم ها سریع جذب پوست می شوند، احساس سنگینی یا چربی نمی دهند.

سرم

انواع سرم صورت

در انتخاب سرم پوست باید انواع آن و مواد تشکیل دهنده هر یک که هر کدام برای یک هدف مراقبتی می باشد، را بشناسید.

به طور کلی دسته بندی سرم های صورت به شرح زیر هستند:

  • سرم های ضدپیری
  • سرم های روشن کننده پوست
  • سرم های آبرسان
  • سرم های مبارزه با رادیکال های آزاد
  • سرم پوست های حساس و مستعد آکنه
  • سرم های ترمیمی و بهبود بافت پوست

سرم های ضدپیری

این سرم ها باعث بازسازی پوست و تولید کلاژن می شوند و اغلب شامل رتینول یا باکوچیول یا هر دو هستند.

سرم های روشن کننده پوست

این سرم ها اغلب مملو از آنتی اکسیدان ها و مواد ضدرنگدانه ای برای بهبود رنگ پوست هستند. مواد تشکیل دهنده سرم های روشن کننده پوست عبارتند از: ویتامین C، اسید گلیکولیک، اسید فرولیک، عصاره قارچ، ریشه شیرین بیان یا اسید لاکتیک هستند.

سرم های آبرسان

سرم های آبرسان شامل اسید هیالورونیک هستند، مولکولی که به طور فیزیکی آب را جذب پوست می کند تا شاداب تر و جوانتر به نظر برسد.

کودکان مقادیر زیادی اسید هیالورونیک می سازند و به کلاژن آنها می پیوندد، اما با بالا رفتن سن، ما کلاژن و اسیدهای متصل شده به آن را از دست می دهیم.

سرم های موضعی حاوی اسید هیالورونیک می توانند به طور موقت آب را به لایه های سطحی پوست برسانند و این به شاداب تر شدن پوست کمک می کند. همچنین می تواند به طور موقت از دیده شدن چین و چروک پوست جلوگیری کند.

سرم های آبرسان حاوی ویتامین B5 هستند که به آبرسانی پوست کمک می کند و پوست را صاف و مرطوب تر نشان می دهد.

سرم های مبارزه با رادیکال های آزاد

آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد که سبب آسیب به پوست می شوند، مبارزه می کنند. برای محافظت از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد، سرمی را انتخاب کنید که حاوی موادی چون ویتامین C، A و E و رسوراترول باشد.

سرم پوست های حساس و مستعد آکنه

سرم های ضدآکنه شامل اسید سالیسیلیک یا مشتقات گیاهی دیگر هستند. همچنین به دلیل وجود نیاسینامید که یک نوع ویتامین B3 است و خاصیت تسکین دهنده، آبرسان و ضدالتهاب دارد، تحریک و حساسیت پوست را به حداقل می رساند.

سرم های ترمیم کننده

سرم های حاوی اسید گلیکولیک به تقویت بافت و ظاهر پوست کمک می کنند. اسید هیدروکسی آلفا مشتق شده از نیشکر می تواند به لایه های بالایی پوست نفوذ کند و پیوندهای بین سلولی را منقطع سازد. همچنین به لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و پوستی صاف و درخشان با رنگ یکنواخت تری به شما می دهد.

استفاده از سرم پوست

نحوه استفاده از سرم پوست

بهترین روش برای استفاده از سرم صورت این است که به عنوان لایه زیرین محصولات سنگین تر مثل مرطوب کننده، ضدآفتاب و آرایش صورت استفاده شود.

برای داشتن پوست سالم و جوان لازم است از شوینده صورت روزانه، ضد آفتاب و روتین مراقبت از پوست استفاده شود. استفاده مداوم و منظم از مراقبت های پوستی به رفع مشکلات پوستی، کم آبی پوست و از بین بردن چین و چروک پوست کمک می کند.

یک یا دو بار در روز پس از شستشوی صورت، از سرم صورت استفاده کنید. اینکه چند وقت یکبار از سرم استفاده کنید، بستگی به هدفی دارد که از استفاده از سرم پوست دارید. در ادامه نکاتی برای استفاده از سرم پوست به شما ارائه می شود.

  • سرم های ضد پیگمنیشن و آنتی اکسیدان بهتر است صبح ها استفاده شود. این کار به محافظت از پوست شما در مقابل آلاینده های محیطی و رادیکال های آزاد که با نورهایی شامل اشعه فرابنفش و لامپ هایی با انرژی بالا تولید می شوند، کمک می کند.
  • بهترین زمان استفاده از سرم های ضدپیری، شب است. این کمک می کند مواد این سرم با ریتم شبانه روزی بدن هماهنگ شود  و به ترمیم پوست کمک کند.
  • سرم های آبرسان برای پوست های خشک می تواند روزانه دو بار استفاده شود تا به رطوبت و آبرسانی روزانه پوست کمک کند.

آیا باید از دو سرم استفاده کرد؟

مراقبت از پوست برای هر کس متفاوت است. برخی فقط باید از یک سرم استفاده کنند و برخی باید از چندین سرم مختلف استفاده کنند تا به هدف موردنظرشان دست یابند. اگر نمی خواهید چندین سرم استفاده کنید، از سرم حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید، این ماده برای انواع پوست مفید است.

اگر پوست حساس دارید، از استفاده از سرم های رتینول و ویتامین C خودداری کنید، زیرا موجب خشکی و تحریک پوست شما می شود.

سرم پوست برای جوانسازی صورت

سرم ویتامین سی

می خواهیم بیشتر درباره سرم ویتامین سی صحبت کنیم. از میان انواع سرم ها، سرم ویتامین سی فواید و البته محبوبیت بیشتری دارد. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به تولید کلاژن پوست کمک می کند. با چین و چروک پوست می جنگد و پوست را روشن می کند و بسیاری فواید دیگر دارد. متخصصان سرم ویتامین سی را بهترین محصول ضدپیری معرفی کرده اند.

گرچه ویتامین سی را از غذاهایی که می خورید، دریافت می کنید، اما ممکن است برای پوست شما کافی نباشد. استفاده از سرم ویتامین سی، آسان ترین و مستقیم ترین راه برای رساندن مواد مغذی به پوست است. این از اثربخش ترین محصولات برای درمان آکنه است. به همین خاطر است که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، حاوی ویتامین سی هستند.

سرم ویتامین سی چطور به درمان آکنه کمک می کند؟

آکنه یک بیماری پوستی است که مشخصه آن منافذ پوستی ملتهب و بسته شده است. این شرایط منجر به تورم، قرمزی و گاهی جوش یا برجستگی های چرکی می شود. آکنه باعث ایجاد جای جوش یا زخم بعد از جوش هم می شود.

ویتامین سی ممکن است منجر به کاهش آکنه نشود، اما سلامت عمومی پوست را بهبود می بخشد. ویتامین سی التهاب ناشی از آکنه را کم می کند. از عواملی که به ایجاد آکنه کمک می کنند، می توان به ژنتیک، سن و هورمون ها اشاره کرد.

ویتامین سی خاصیت ضدالتهابی دارد و به کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آکنه کمک می کند. وقتی ویتامین سی به طور مستقیم روی پوست استفاده می شود، نتایج قابل مشاهده ای دارد.

ویتامین سی به کاهش هایپرپیگمنتیشن کمک می کند. آکنه موجب تیرگی پوست می شود که همان هایپرپیگمنتیشن است. علاوه بر آکنه، اشعه فرابنفش و بیماری های پوستی هم سبب تیرگی پوست می شود. ویتامین سی با کاهش اثرات آنزیم تیروزین، هیپروپیگمنتیشن را کم می کند. این آنزیم مسئول تولید ملانین است که به پوست شما رنگ می دهد.

ویتامین سی یک روشن کننده پوست است. بدون تغییر رنگ پوست، تیرگی پوست را از بین می برد.

ویتامین سی جای جوش ها را نیز از بین می برد

بعد از جوش طول می کشد تا پوست شما بهبود پیدا کند. اگر جوش به خوبی درمان نشود، ممکن است دوباره جوش دیگری ایجاد شود.

مزایای دیگر ویتامین سی عبارتند از:

  • با ترمیم سلول های پوست به تسکین آفتاب سوختگی کمک می کند. سلول های سالم را جایگزین سلول های آسیب دیده می کند.
  • از پوست در برابر آسیب آفتاب و رادیکال های آزاد که منجر به سرطان پوست می شود، محافظت می کند.
  • با افزایش تولید کلاژن از افتادگی پوست پیشگیری می کند
  • کاهش سیاهی دور چشم
  • آبرسانی به پوست

استفاده از سرم پوست قبل از خواب

نحوه استفاده از سرم ویتامین سی

استفاده از ویتامین سی به صورت سرم و به شکل موضعی موثرتر از کرم و تونرهاست. از محصولات حاوی اسید ال اسکوربیک که فرم فعال این ویتامین است، استفاده کنید.

اسید اسکوربیک خالص سریع به پوست نفوذ می کند. وقتی با آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E ترکیب می شود، سریعتر و بهتر نتیجه می دهد.

سخن آخر

سرم های پوستی تراکم بالایی از مواد فعال دارند، اما بسیار سبک هستند. سرم به سرعت جذب پوست می شود و بهتر است اولین ماده مراقبت پوستی باشد که پس از شستشوی صورت استفاده می کنید.

انواع مختلفی از سرم ها برای اهداف مختلف وجود دارد. برخی برای روشن کردن پوست و کاهش لکه های پوستی هستند و برخی آبرسانی به پوست و جوان سازی پوست.

برخی سرم ها بهتر است صبح استفاده شوند و برخی شب. برای اینکه بدانید چه سرمی مناسب شماست و چه زمان باید استفاده کنید، با متخصص پوست مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.