سفر به چین

همه چیز درباره سفر به چین

با رشد روزافزون اقتصادی در چین و وجود دیدنی‌های بسیار این کشور، سفر به چین در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از رایج‌ترین تصمیم‌های ایرانیان شده است. این کشور سرشار از جاذبه‌های باستانی و مدرن است و پاسخگوی سلیقه‌های مختلف می‌باشد. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، چین در سال۲۰۱۱ با ۵۷ میلیون گردشگر ورودی، سومین کشور گردشگر پذیر دنیا بوده است.

جمهوری خلق چین کشوری وسیع در آسیای شرقی و پرجمعیت‌ترین  کشور دنیا می‌باشد. این کشور از جنوب با افغانستان، پاکستان، هند، نپال، بوتان، میانمار، لائوس و ویتنام، از غرب با قزاقستان و قرقیزستان، از شمال با روسیه و مغولستان و از شرق با کره شمالی همسایه است. پایتخت آن، پکن، بزرگ‌ترین شهر آن شانگهای، زبان رسمی آن چینی ماندارین، نوع حکومتش جمهوری سوسیالیستی تک حزبی ایالتی، واحد پول آن رنمینبی (RMB) یا یوان می‌باشد. رایج‌ترین مذاهب چین بودیسم و تائیسم می‌باشند.

چین
جمهوری خلق چین کشوری وسیع در آسیای شرقی و پرجمعیت‌ترین  کشور دنیا می‌باشد

با توجه به وسعت این کشور، اقلیم آن بسیار متنوع است. آب‌وهوای جنوب چین استوایی و آب‌وهوای شمال آن قطبی است. شمال این کشور تابستان‌ های گرم و زمستان‌های بسیار سرد دارد. جنوب چین هوای ملایم‌تر و مرطوب‌تری دارد. شرق چین آب‌وهوای بیابانی دارد. این کشور معمولاً به‌صورت انفرادی ویزای توریستی نمی‌دهد بلکه حداقل برای ۵ نفر ویزا صادر می‌کند، صدور ویزا حدود ده روز طول می‌کشد و هزینه آن برای یک ماه اقامت ۱۰۵ دلار می‌باشد. برای اخذ ویزا باید به سفارت چین در تهران مراجعه کنید.

  • سفارتخانه چین در تهران: خیابان پاسداران، خیابان نارنجستان هفتم، پلاک ۱۳٫
  • شماره تماس سفارتخانه چین: تلفن: ۲۲۲۹۱۲۴۰ – شماره دورنگار: ۲۲۲۹۰۶۹۰٫

روش‌های مختلف مسافرت به چین

مهم‌ترین دروازه‌های ورود هوایی به این کشور شهرهای پکن، شانگهای و گوانگجو می‌باشند. تقریباً همه شهر های بزرگ آن فرودگاه بین‌المللی دارند. بلیت خطوط هوایی در شروع یا پایان تابستان به دلیل بازگشت یا عزیمت دانشجویان چینی با دانشگاه‌های سرتاسر دنیا گران و کمیاب می‌شود.

این شرایط در سال جدید چین نیز وجود دارد. مهم‌ترین خطوط هوایی آن چایند پایوران، چایند ایسترن، ایر چاینا و هاینان می‌باشند. قطار اصلی‌ترین وسیله حمل نقل برای طی مسیرهای طولانی در حین مسافرت در داخل این کشور می‌باشد. قطارهای سریع‌السیر در این کشور توسعه خوبی داشته‌اند.

جاذبه‌های گردشگری در چین

دیوار چین
چین ۴۳ سایت میراث جهانی دارد

مهم‌ترین شهرهای توریستی چین پکن، گوانگجو، گوئیلین، هانگژو، نانجینگ، شانگهای، شی آن، سوژو و کون مینگ می‌باشند. گردشگرانی که قصد سفر به چین را دارند، ترکیبی از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و ریزورت های ساحلی را تجربه می‌کنند. چین ۴۳ سایت میراث جهانی دارد که در فهرست یونسکو ثبت شده است و از لحاظ تعداد مقام سوم را در دنیا دارد. از این ۴۳ سایت، ۳۰ سایت میراث فرهنگی، ۹ سایت میراث طبیعی و ۴ سایت ترکیبی از میراث فرهنگی و طبیعی می‌باشد.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن، دیوار چین، میدان تیان آن من، شهر ممنوعه، کاخ تابستانی، معبد بهشت، پارک جهانی پکن، پارک هپی والی، پارک زونگ شان پکن، برج‌های طبل و زنگ پکن، پارک ملی لوسان، استراحتگاه کوه چنگ دی، معبد و آرامگاه کنفسیوس، معبد آسمان، کوه تای و کاخ پوتالا می‌باشند. ماساژ در چین بسیار رایج می‌باشد. یک ماساژ حرفه‌ای که یک ساعت طول می‌کشد حدود ۱۵ تا ۳۰ رنمینبی هزینه دارد. ماساژها در سه نوع سر، پا و تمام بدن ارائه می‌شوند.

خرید کردن در چین

 ۱دلار امریکا معادل ۲/۶ یوان چین می‌شود. پول‌های تقلبی در این کشور بسیار رایج می‌باشند، بهتر است به بافت اسکناس، نوع فلز سکه، رنگ در نورهای مختلف توجه کنید. دستگاه‌های خودپرداز در سرتاسر شهرهای بزرگ وجود دارند و انواع کارت‌های اعتباری را می‌پذیرند.

این کشور نسبت به دیگر کشورهای صنعتی ارزان‌ تر است. اگر غذای محلی بخورید، از حمل و نقل عمومی استفاده کنید و در هتل‌های ارزان قیمت اقامت کنید می‌توانید با روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ رنمینبی سفر خوبی داشته باشید.  ولی اگر بخواهید در هتل‌های لوکس اقامت داشته باشید و غذاهای غربی بخورد روزی ۳۰۰۰ رنمینبی باید خرج کنید. هزینه سفر در شهرهای بزرگ نظیر شانگهای، پکن و گوانگ ژو نسبت به شهرهای کوچک‌تر و روستاها بیشتر است.

انعام دادن در چین متداول نیست و در بعضی جاها این کار را غیراخلاقی می‌دانند. آن‌ها سعی می‌کنند بدون انعام خدمات خوبی ارائه دهند. بعضی از اجناس در این کشور ارزان نیستند خصوصاً برندهای وارداتی نظیر وسایل کمپینگ، دوچرخه‌های کوهستان، گوشی‌های همراه، لوازم آرایشی، لباس ورزشی، پنیر، شکلات، قهوه، شیر خشک. بسیاری از گردشگران این موارد را از هنگ کنگ می‌خرند.

این کشور به دلیل فرهنگ غنی و نیروی کار ارزان، صنایع‌دستی بسیار متنوع و جذابی دارد. اکثر اجناسی که به‌عنوان عتیقه فروخته می‌شوند، تقلبی می‌باشند. ظروف چینی، پارچه، مبلمان، یشم، فرش، مروارید، سکه‌های نقره، از مهم‌ترین سوغاتی‌های چینی می‌باشند. چانه زنی در چین بسیار رایج است، حتی در بعضی از رستوران‌ها نیز می‌توانید تخفیف بگیرید.

خوراکی‌ها در چین

 غذاهای چین

چین زادبوم چاپستیک می‌باشد و مردم این کشور آداب و رسوم خاصی برای غذا خوردن دارند.غذا در چین بسیار متنوع می‌باشد و امتحان کردن آن‌ها در طی سفر به این کشور خالی از لطف نیست. غذاهای نپخته یا غیربهداشتی خصوصاً در فصول گرم موجب بیماری‌های انگلی و میکروبی می‌شوند. در نتیجه سعی کنید در فصل تابستان از خوردن غذاهای دریایی و گوشت که در خیابان‌ها فروخته می‌شود پرهیز کنید. با این وجود، در پکن، شانگهای، هنگ کنک و دیگر شهرهای بزرگ رستوران‌ها کاملاً بهداشتی و سالم می‌باشند. در انتخاب غذای خود دقت کنید زیرا در بعضی از غذاها گوشت سگ، مار و گونه‌های در حال انقراض وجود دارد.

بخش اصلی غذای شمالی‌ها، برنج و بخش اصلی غذای جنوبی‌ها، نودل (رشته، ماکارونی) می‌باشد. در غذاهای چینی از جلبک‌های دریایی، قارچ‌های مخصوص، کرفس، جوانه ماش، هویج، اسفناج، نمک چینی (آژینوماتو)، زنجبیل، فلفل سفید، آسترسس و سویا سس استفاده می‌شود. چین زادبوم چاپستیک می‌باشد و مردم این کشور آداب و رسوم خاصی برای غذا خوردن دارند.

این کشور همچنین زادبوم انواع چای‌ها از جمله چای سبز (در بعضی رستوران‌ها به صورت رایگان سرو می‌شود)، چای باروت، چای یاسمن و اولونگ می‌باشد. البته چای خانه های تخصصی، چای‌های متنوع‌تری نظیر چای سفید و چای پوئر نیز ارائه می‌دهند.

اقامتگاه‌های گردشگران در چین

 طیف وسیعی از تأسیسات اقامتی برای ارائه به گردشگران وجود دارد. دولت، اقامت گردشگران را در هتل‌های ارزان ممنوع کرده است، البته این قانون بدی نمی‌باشد، زیرا اکثر این اقامتگاه‌ها امنیت و بهداشت کافی را ندارند. ستاره هتل‌ها در چین زیاد قابل اعتماد نیستند، معیار قیمت راهنمای بهتری برای کیفیت خدمات هتل می‌باشد. برای قیمت هتل‌ها می‌توانید چانه زنی کنید.  شما می‌توانید با پرداخت ۱۵۰ تا ۳۰۰ رنمینبی در یک هتل متوسط نظیر جی جی این، متل ۱۶۸ یا روجیا هوم این، اقامت کنید. برای هتل‌های ۵ ستاره و لوکس نیز باید بیش از ۱۰۰۰۰ رنمینبی برای یک شب اقامت بپردازید.

نکات ایمنی مهم به هنگام مسافرت در چین

گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند بهتر است نکات ایمنی زیر را رعایت فرمایند:

  • اغلب مکان‌های توریستی آن امنیت بالایی دارند. حتی زنان در شب می‌توانند به تنهایی بیرون بیایند، با وجود این جرائمی نظیر دزدی دوچرخه و جیب‌بری اتفاق می‌افتد. هنگام توقف به دوچرخه خود قفل بزنید.
  • گدایی در چین زیاد است. مردم آن به گدایانی که خودشان توانایی پول درآوردن را دارند، کمک نمی‌کنند.
  • پکن به دلیل داشتن کارخانه‌های زیاد آلوده‌ترین شهر دنیا می‌باشد. شهرهای مرتفع‌تر هوای پاکیزه‌تری دارند.
  • بعضی قسمت‌های شهرهای بزرگ، بسیار پر سر و صدا می‌باشند. مردم چین به این صداها عادت کرده‌اند.
  • در اکثر جاذبه‌های گردشگری اصلی، هتل‌ها و فروشگاه‌های بزرگ سرویس‌های بهداشتی با کیفیتی و پاکیزه‌ای وجود دارد. بعضی از آن‌ها پول دریافت می‌کنند.
  • غیر از هتل‌ها و مراکز بین‌المللی توالت فرنگی به ندرت پیدا می‌شود.
  • وقتی به خانه کسی می‌روید بهتر است با خود میوه، اشیای تزئینی یا بدلیجات ببرید.
  • میزبان معمولاً برای خوردن غذا، به شما زیاد تعارف می‌کند.
  • به دلیل تفاوت‌های ظاهری و فرهنگی‌تان ممکن است که مردم این کشور زیاد به شما خیره شوند. احساس نا امنی نکنید.
  • با انگشت خود به مجسمه بودا و دیگر خدایان اشاره نکنید، این کار بسیار بی‌ادبانه است. بهتر است با انگشت شست خود اشاره کنید.

چین کشور تجربه‌های استثنایی است و اگر پیش از رهسپار شدن مطالعه لازم را درباره این مقصد گردشگری به عمل آورید، با سفر به چین می‌توانید تجربه‌ای شیرین و به یاد ماندنی کسب نمایید. با مسافرت به چین، می‌توانید بر وسعت دانسته‌های خود درباره این کشور متفاوت و دیدنی بیافزایید.

منبع ghasrangasht.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.