درباره سفیدی مو چه چیزی می دانید؟

نگران سفیدی موهایتان نباشید

گاهی اوقات برای جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله مشکل سفید شدن زودرس موها پیش می‌آید و باعث می‌شود سن آنها بسیار بیشتر از مقداری که هست به نظر برسد. این اتفاق ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی، سوءتغذیه، نوسان هورمونی، سیگار کشیدن، آلودگی، استرس، استفاده از مواد نامناسب برای مو یا بیماری‌های خاصی مانند سرماخوردگی حاد، سینوزیت و مشکلات تیروئید رخ دهد. اگر مطمئن‌ هستید که سفید شدن موهای‌تان قبل از۳۰ سالگی به دلیل وراثت و فاکتورهای ژنتیک نیست می‌توانید به نسخه درمانگران طب سنتی عمل کنید و با ساده‌ترین شیوه‌ها با سفیدی تارهای موی خود مبارزه کنید.

سفیدشدن موها را متوقف کنید

عوامل مختلفی برای سفیدی مو در سنین پیش از میان‌سالی وجود دارد. گاهی تنش‌های عصبی، اختلال در عملکرد تیروئید، رژیم نادرست یا کمبود منگنز در مواد غذایی از جمله مهم‌ترین عواملی است که منجر به سفید شدن موها می‌شود. از دیدگاه درمانگران طب سنتی اصلاح هر یک از این اختلال‌ها می‌تواند به کاهش روند سفیدی مو و در نهایت پیشگیری از سفید شدن موها منجر شود. گنجاندن سیر در وعده‌های غذایی یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که کمک زیادی به جبران کمبود منگنز در بدن می‌کند. اگر بتوانید سیر را به عنوان چاشنی اصلی به وعده‌های غذای اصلی خود اضافه کنید تاثیر مستقیمی بر کاهش روند سفیدی موها خواهید گذاشت. چه بهتر که بتوانید از سیری که با پودر منگنز تغذیه شده باشد مصرف کنید. این سیر می‌تواند هم جبران کمبود منگنز بدن‌تان را بکند و هم در آن واحد عوامل سفیدی مو را در بدن‌تان کاهش دهد.

با غذا سفیدی‌ موها را سیاه کنید

اگر موهای‌تان خیلی زودتر از آنچه که باید سفید شده و به دنبال راهی برای پوشاندن آنها هستید، اگر انواع و اقسام رنگ‌های گیاهی و شیمیایی را تجربه کردید و باز هم شاهد رویش موهای سفید هستید، بهتر است به توصیه درمانگران طب سنتی عمل کنید و با کمک طبیعی‌ترین نسخه‌ها برای همیشه از شر موهای سفید خلاص شوید. درمانگران طب سنتی اصلاح رژیم غذایی را بهترین شیوه درمان و از بین بردن سفیدی موها می‌دانند. آنها به مراجعان خود توصیه می‌کنند برای از بین رفتن سپیدی موها و سیاه‌شدن آنها گیاهانی مانند پیاز، سیر، شاهی، هلیله سیاه و برنج سبوس‌دار را در وعده‌های غذایی‌شان بگنجانند. مصرف برنج سبوس‌دار و هلیله سیاه در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی و جایگزینی آن به جای برنج معمولی در کنار مصرف گیاهانی مانند پیاز و سیر و شاهی تاثیر زیادی در برطرف شدن سفیدی موها و سیاه‌شدن آنها دارد. تنها باید کمی صبر داشته باشید تا ببینید این خوراکی‌ها چطور جوان‌تان می‌کند.

از معجزه چای سیاه و تنباکو چه می‌دانید؟

یکی از شیوه‌های طبیعی و بی‌دردسر برای از بین بردن سفیدی موها ماساژ موها با لوسیون گیاهی چای سیاه است. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم نیست از این داروخانه گیاهی به آن عطاری بروید. می‌توانید به راحتی این لوسیون را در آشپزخانه منزل‌تان تهیه کنید. برای تهیه این لوسیون کافی است یک قاشق غذاخوری چای سیاه را با یک قاشق غذاخوری گیاه مریم‌گلی خشک شده با ۲ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یک لیوان از این جوشانده باقی بماند. سپس این جوشانده را از روی حرارت بردارید و آن را صاف کنید. اجازه دهید لوسیون به خوبی سرد شود. این لوسیون را هر هفته تهیه کنید و از آن برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. بهترین روش برای سیاه‌کردن تارهای سفید مو این است که آنها را با این لوسیون گیاهی ۵ دفعه در هفته ماساژ دهید. بهترین حالت آن است که برای شست‌و شوی موهای‌تان ازیک شامپوی گیاهی سبک استفاده کنید و پس از آن موهای‌تان را با این لوسیون ماساژ دهید. یکی دیگر از لوسیون‌های گیاهی و طبیعی که می‌تواند به تیره‌ شدن موهای سفیدتان کمک کند جوشانده گیاه تنباکو است که به روش جوشانده چای سیاه آماده می‌شود. ماساژ این جوشانده نیز می‌تواند روند تیره شدن موها را تسریع کند.

درمان های خانگی

انگور فرنگی هندی

انگورفرنگی هندی یا آمله برای بسیاری از مشکلات مو از جمله سفید شدن زودرس موها، ضعیف شدن و ریزشمو مفید است. این ماده که غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاست خاصیت ضدپیری دارد. علاوه بر مصرف خوراکی، می‌توانید روغن آمله یا پالپ آن را به مو‌هایتان بمالید.

  1. مقداری روغن نارگیل را در یک ماهیتابه بریزید. کمی آمله‌ی خشک و اگر در دسترس ندارید پودر آمله را در روغن بجوشانید تا بسوزد و زغال‌مانند شود‌. اجازه دهید روغن سرد شود سپس آن را روی موها و پوست سرتان بمالید. بگذارید مواد یک شب یا حداقل یک ساعت روی موهایتان بماند ‌و سپس آن را بشویید. این کار را حداقل یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.
  2. به جای مورد قبل می‌توانید یک قاشق غذاخوری پالپ انگورفرنگی هندی را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید. قبل از خواب پوست سرتان را با این مخلوط ماساژ دهید و صبح آن را بشویید.
  3. همچنین می‌‌توانید از میزان هم‌اندازه‌ای از آب آمله و روغن بادام استفاده کنید. می‌توانید کمی آب آهک هم به این مخلوط اضافه کنید تا علاوه بر کم کردن موهای سفید، شرایط رشد سالم موها را فراهم کند.

برگ کاری

برگ‌ کاری به افزایش رنگدانه در موهای شما کمک می‌کند و وقتی با روغن نارگیل مخلوط شود، ماسک موی فوق‌العاده‌ای می‌شود.

  1. مقداری برگ تازه‌ی کاری را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بجوشانید تا سیاه شود، سپس روغن آن را بفشارید.
  2. آن را روی موهایتان ماساژ دهید، بگذارید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بماند و بعد آن را بشویید.
  3. این کار را حداقل یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

حنا

حنا یک رنگ طبیعی فوق‌العاده برای مو است. این ماده علاوه بر تیره‌تر کردن موهای شما، آنها را قوی می‌کند و حالت می‌دهد.

  1. مقداری برگ حنا را لِه کنید تا به صورت یک خمیر در آید. سه قاشق چای‌خوری پودر انگورفرنگی هندی، یک قاشق چای‌خوری پودر قهوه و کمی ماست ساده به آن اضافه کنید. مواد را یک‌دست روی موهایتان پخش کنید. آن را بشویید و به صورت معمول موهایتان را شامپو بزنید. هر دو تا چهار هفته یک بار این کار را تکرار کنید.
  2. روش دیگر این است که برگ‌های حنا را در روغن نارگیل یا روغن خردل بجوشانید تا سیاه شوند و سپس آن را به موهایتان بمالید.
  3. ماسک موی حنا را می‌توانید همچنین از طریق مخلوط کردن قهوه‌ی سیاه داغ با پودر حنا تا هنگامی که به غلظتی مانند ماست برسد به دست آورید. بگذارید چند ساعت در ظرف بماند. بعد آن را به موهایتان بمالید و بگذارید یک تا سه ساعت بماند. بعد موهایتان را با شامپو بشویید.

روغن نارگیل و آبلیمو

روغن نارگیل تأثیر شگفت‌انگیزی بر موهای شما دارد. این روغن موهایتان را مرطوب می‌کند، رشد موهای جدید را تحریک می‌کند، با بیماری‌ها مبارزه می‌کند و بر درخشندگی موهایتان می‌افزاید. روغن نارگیل در درازمدت حتی می‌تواند سفیدی مو را درمان کند چون سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

  1. سه قاشق چای‌خوری آبلیمو را با مقدار کافی روغن نارگیل (با توجه به بلندی موهایتان) مخلوط کنید.
  2. محلول را به موهایتان بمالید و روی پوست سرتان ماساژ دهید. بگذارید حداقل یک ساعت بماند و بعد با شامپو بشویید.
  3. این کار را هر هفته تکرار کنید.

رُزماری و مریم‌گلی

هر دوی این گیاهان به طور طبیعی موهای شما را تیره‌تر می‌کنند و موهای سفیدتان را می‌پوشانند‌.

  1. نصف فنجان از هر یک از این دو گیاه را در دو فنجان آب بجوشانید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس محلول را صاف کنید.
  2. از محلول به عنوان یک پاک‌کننده بعد از شامپو زدن موهایتان استفاده کنید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و بعد آن را بشویید.
  3. هر هفته این عمل را تکرار کنید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.