نقش سلامت کبد در لاغری را دست کم نگیرید

مراقب سلامت کبد خود باشید

اگر احساس می‌کنید اندازه دور کمر شما افزایش یافته است، فرقی ندارد چه خورده‌اید یا چقدر ورزش کرده‌اید، ممکن است مشکل از دیگر ارگان‌های بدن به جز شکم باشد. شاید هیچگاه به کبد فکر نکنید، اما سلامت کبد بر سلامت کلی بدن و کاهش وزن بسیار موثر است. کبد شما چندین وظیفه دارد: به عنوان فیلتری برای حذف سموم (مانند داروها و الکل) و موادی چون آمونیاک از خون عمل می‌کند. با تولید صفرا به شکستن چربی و جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول آب و چربی کمک می‌کند و در تنظیم گلوکز، فشار خون، قند خون، انسولین، استروژن، تستسترون و تولید و حذف کلسترول خون نقش مهمی ایفا می‌کند.

به دلیل همه این فعالیت‌ها، کبد نیاز به مراقبت بیشتری دارد. وقتی کبد تحلیل برود، رسوبات سموم ممکن است ایجاد التهاب کند که در نهایت به چاقی می‌انجامد. کبدی که تحت فشار است، موجب تجمع چربی به خصوص اطراف شکم می‌شود. بنابراین فرقی نمی‌کند چقدر کالری مصرف می‌کنید، تا زمانی که کبد سم‌زدایی انجام ندهد، تقریبا لاغری غیرممکن است.

پزشک و سلامت کبد
فرقی نمی‌کند چقدر کالری مصرف می‌کنید، تا زمانی که کبد سم‌زدایی انجام ندهد، تقریبا لاغری غیرممکن است.

قبل از آنکه به سراغ سم‌زدایی کبد بروید، ابتدا دیگر علائم مشکلات کبد همچون خستگی، بی‌خوابی، اغتشاش مغز، آکنه و بثورات پوستی، مشکلات گوارشی (یبوست، ریفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و نفخ)، کلسترول بالا و عدم توازن انسولین و قند خون که منجر به کاهش انرژی، اشتها و تشنگی زیاد می‌شود را چک کنید.

اگر فکر می‌کنید مشکل کبد دارید، از پزشک خود بخواهید از شما آزمایش کبد، آمینو ترانسفر اسپارتات (AST) یا آمینو ترانسفر آلانین (ALT) بگیرد یا تقاضای اسکن CAT یا MRI بکنید تا تصویری از کبد شما گرفته شود.

پس از آنکه نتایج آزمایش را دریافت کردید، باید تغییراتی در سبک زندگی خود انجام دهید تا به شما در رفع مشکل کمک کند:

  • اگر سیگار می‌کشید، آن را کنار بگذارید.
  • تنها در صورت نیاز دارو مصرف کنید. حتی مصرف تیلنول نیز می‌تواند عواقب سنگینی برای کبد داشته باشد.
  • مشروبات الکلی ننوشید.
  • غذا و نوشیدنی‌های سالم مصرف کنید. غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی فراکتوز بالا، روغن‌های هیدروژنه، افزودنی‌ها، هورمون‌ها، نگهدارنده یا رنگ‌های مصنوعی هستند مصرف نکنید. تا جای ممکن از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید. کبد مجبور است برای فیلتر مواد غذایی ناسالم سخت کار کند.
  • انواع کلم مانند بروکسل، بروکلی، گل کلم و کلم برگ استفاده کنید. اینها شامل ترکیبات گوگردی به نام گلوکوزینولات هستند که سموم را از بین برده و کاهش می‌دهند.
  • از مصرف نمک خودداری کنید چرا که آب را نگه می‌دارد و به کبد فشار می‌آورد. غذاها را با موادی چون سیر، رزماری و کاسنی مزه‌دار کنید، زیرا از عملکرد کبد حمایت می‌کنند.
  • به طور مرتب و هر روز ورزش کنید. از نیم ساعت در روز شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید و حتما بین حرکت‌ها فاصله زمانی قرار دهید. تحقیقات نشان داده است که ورزش و رژیم غذایی در کنار یکدیگر می‌توانند به کاهش وزن و بهبود سلامت کبد کمک کنند.
منبع shape.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.