چگونه در شب یلدا از مهمانمان پذیرایی کنیم؟

شب یلدا یکی از بهترین رسوم ایرانی‌ها است

هندوانه از جمله میوه‌هایی است که جایگاهی خاص در مراسم شب یلدا دارد. شاید بد نباشد امسال دست به کار شوید و از شیوه‌های جدید استفاده و تزئین هندوانه برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید. به علاوه اگر امسال موفق به تهیه و خرید این میوه نشدید هم می‌توانید با جایگزین کردن خوراکی‌های جدید با عطر و شکل هندوانه، این کمبود را جبران کنید. آماده‌اید تا پذیرایی متفاوت با هندوانه را تجربه کنید؟

معمولاً بسیاری از هندوانه به همان شکل معمول استفاده کرده و با برش‌هایی اشتهابرانگیز این میوه آبدار و لذیذ، از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. اما چقدر خوب خواهد بود که امسال به سراغ استفاده از شیوه‌های دیگری رفته و مهمانان‌ را با ابتکارهای جالب توجه و هنرمندانه‌ی خود سرگرم کنید.

مثلاً می‌توانید با آب هندوانه، اسموتی، ژله و حتی بستنی با طعم هندوانه، پذیرایی متفاوتی را رقم بزنید. به علاوه اگر امسال موفق به خرید یا پیدا کردن این جزء مهم و همیشگی شب یلدا نشدید هم نگران نباشید. کیک و کاپ کیک‌های شبیه هندوانه می‌توانند انتخاب‌های جالب توجهی باشند، حتی می‌توانید بیسکوئیت‌های دستپخت خود را به شکل هندوانه تزئین کرده و جای خالی آن را به بهترین شکل ممکن پر کنید. برای تهیه ژله هم می‌توانید داخل میوه‌های دیگری مثل لیمو را خالی کرده و آن را با ژله هندوانه یا هر ژله قرمز رنگ دیگر پر کرده و سرانجام با استفاده از چیپس‌های شکلاتی دانه‌های هندوانه را تداعی کنید.

اما اگر هندوانه شب یلدا مهیا است، چه بهتر که نحوه‌ی پذیرایی و تزئین آن را تغییر دهید. مثلاً می‌توانید داخل هندوانه را خالی کرده و آن را به شکل یک سبد درآورده و مجدداً آن را با هندوانه و دیگر میوه‌های خوش عطر و طعم پاییزی پر کنید. یا می‌توانید برش‌های هندوانه را به همراه قطعات پنیر به سیخ‌های چوبی کشیده و آن را به شکلی وسوسه انگیز و سرگرم کننده سرو کنید؛ ایده‌ای که بی‌شک مورد توجه کودکان قرار خواهد گرفت. همچنین می‌توانید تکه‌های هندوانه را به اشکال دلخواه برش زده و روی آن را با بستنی، کرم یا پنیر پر کرده و سرانجام با چیپس شکلات، اسمارتیز، نوتلا، آجیل و دیگر خوراکی‌های مورد علاقه تزئین کنید.

فراموش نکنید کمی خلاقیت می‌تواند حتی ساده‌ترین پذیرایی را نیز دلچسب و خاطره‌انگیز کند. پس از آزمایش راه‌ و ایده‌های تازه نترسید و با آغوش باز به استقبال این زیباترین و بلندترین شب سال بروید. پیشاپیش یلدای دلپذیری را برای شما عزیزان آرزومندیم.

شب یلدا و تزئین هندوانه

چند سالی است که مهمانی شب یلدا حتی در بین جوان‌ترها هم رنگ و بوی خاصی گرفته و معمولا هر شخص در حد توان خودش سعی می‌کند بهترین مهمانی را برای این شب تدارک ببنید. عروس خانم‌هایی که تازه به خانه بخت رفته‌اند ممکن است دوست داشته باشند از اقوام یا دوستان شان در شب یلدا پذیرایی کنند. برای بهتر برگزار شدن این مراسم ما چند ایده جالب داریم.

شب یلدا با تکنولوژی خداحافظی کنید

قبل از توضیح درباره این که چطور میزبان خوبی برای شب یلدا باشید بهتر است این پیشنهاد را دهیم که جلوی در ورودی خانه‌تان کیسه‌ای تعبیه کنید که مهمان‌ها را تشویق می‌کند تا تلفن همراه‌شان را داخل آن بیندازند و یک شب را هم بدون این وسیله بگذرانند.

این کار نه تنها دورهمی شما را گرم‌تر می‌کند بلکه باعث می‌شود چند ساعتی که کنار یکدیگر هستید را با کیفیت هر چه تمام‌تر بگذرانید. برای این که بازار سلفی این روزها خیلی داغ است بهتر است حتما یک دوربین تهیه کنید و به مهمان‌هایتان قول بدهید تمام عکس‌های آن شب را برایشان ارسال می‌کنید. علاوه بر موبایل‌ها شما باید با تلویزیون و سریال‌های شبانه هم خداحافظی کنید. شب یلدا شب حرف زدن و معاشرت کردن و دور هم بودن است بدون دخالت هیچ تکنولوژی. حالا که فضای خانه‌تان کاملا برای یک شب یلدای خوب آماده است برای میزبانی آماده شوید.

میز شب یلدا را بچینید

اولین کاری که شما باید برای شب یلدا انجام بدهید چیدن یک میز خاطره انگیز است. از قدیم رسم بوده که شب یلدا را دور کرسی می‌نشستند و گل می‌گفتند و گل می‌شنیدند. اگر برایتان امکان داشته باشد که از کرسی استفاده کنید عالی می شود اما معمولا در آپارتمان‌های امروزی این امکان فراهم نیست و میزبان‌ها به چیدن یک میز جذاب بسنده می‌کنند.

برای چیدن میز حتما از یک میز بزرگ که روی آن با رومیزی پوشانده شده است استفاده کنید. بهتر است رومیزی که در نظر می‌گیرید حتما رنگ و شکل سنتی داشته باشد تا فضای شما را به شب یلدا نزدیک‌تر کند. بعد از چیدن میز دو شمعدان به همراه شمع این طرف و آن طرف بگذارید.

چند عدد سیب، انار، خرمالو، کدو حلوایی، آجیل شب یلدا، هندوانه، دیوان حافظ، گلدان پر از گل قرمز می‌توانند روی میز شما را تکمیل کنند. در ادامه کافیست یک موزیک سنتی بگذارید تا تمام شب همراه شما باشد. این‌ها تمام چیزهایی است که برای یک شب فراموش نشدنی نیاز دارید. البته هر کدام تزئینات مخصوص خود را دارند که در ادامه برایتان درباره آن توضیحاتی خواهیم داد.

درست کردن ژله شب یلدا

برای ژله شب یلدایتان یک ایده بکر داریم که فکر می‌کنیم حسابی جدید است. برای ژله این شب هیجان انگیز بهتر است از چند انار دون شده، چند تکه سلفون بزرگ و مقداری ژله آلوئه ورا تهیه کنید. در قدم اول انارها را دون کنید و تمام پوست‌های سفید را از آن جدا کنید تا همه چیز یک دست قرمز باشد.

انارها را داخل سلفون بریزید و با نخ محکم سر آن را ببنیدید و آن را داخل یک کاسه گرد بگذارید تا شکل انار به خودش بگیرد. بعد از این کار ژله را داخل سرنگ بکشید و آهسته از بالای سلفون به داخل انارها فرو کنید طوری که لا به لای انارها کاملا با ژله پر شوند.

بعد از این که ژله داخل ظرف گرد کاملا شکل گرد به خودش گرفت آن را داخل یخچال بگذارید تا چند ساعتی بماند و بگیرد. بعد که انارتان آماده شد با دانه‌های دیگر و مقداری ژله برای آن تاج درست کنید. این کار سخت نیست. کافیست ته چند دانه انار را آغشته به ژله کنید و روی دایره مورد نظر بچسبانید و اجازه بدهید خودش را بگیرد. این ژله‌ها تا چندساعت می‌توانند بیرون یخچال و روی میز شما باقی بمانند بدون این که شکل‌شان از بین برود.

تزیین هندوانه شب یلدا

برای این که هندوانه شب یلدایتان خیلی خوب تزیین شود و مهمان‌ها بتوانند راحت آن را میل کنند چند پیشنهاد داریم. اول این که می‌توانید هندوانه را با پوست به شکل‌های مثلث قاچ کنید و با قرار دادن یک چوب بستنی در انتهای آن خوردن هندوانه را به راحت‌ترین کار برای مهمانان‌تان تبدیل کنید.

مدل دیگر استفاده از دستگاه‌هایی است که بستنی‌ها را به شکل اسکوپ‌های گرد در می‌آورند. با این دستگاه‌ها به جان هندوانه‌تان بیفتید و با درآوردن تکه‌های به شکل گرد آن‌ها را برای مهمان‌ها حاضر کنید و با قرار دادن چند چنگال یکبار مصرف کوچک یا خلال دندان‌های درشت، تجربه میل کردن هندوانه به شیوه کاملا آسان را به مهمان‌هایتان اهدا کنید. زمانی که هندوانه‌هایتان آماده شد چند برگ نعنای تازه هم روی آن بریزید تا نمای خوبی داشته باشد .

آموزش ساخت سبد هندوانه

شب یلدا قالیچه بیندازید

شب یلدا باید خانه شما حسابی گرم باشد. منظورمان گرمای شومینه و بخاری نیست، منظورمان یک فضای گرم است. اگر کف خانه سنگ و سرامیک است و علاقه‌ای به انداختن فرش ندارید، بهتر است آن شب از یک قالیچه کوچک یا روفروشی‌هایی که رنگ‌های گرم دارند استفاده کنید تا گرمای خانه شما یلدایتان را خاطره انگیزتر کند.

مایه حیات در شب یلدا فراموش نشود

میل کردن خشکبار و میوه‌ها ممکن است مهمان‌های شما را تشنه کند. برای این که لازم نباشد دائم برای آب خوردن از کنار مهمان‌ها بلند شوید کافیست یک پارچ پر از آب کنید. چند حلقه لیموی تازه و نعنا داخل آن بیندازید و به مهمان‌هایتان لذت نوشیدن یک آب گوارا و خوش طعم را بدهید.

چایخانه شب یلدا

اگر برای مهمانی شب یلدای‌تان بتوانید از سماور استفاده کنید عالیست. سماور یا چای سازتان را روی میز بگذارید و هر زمان که مهمانی میل به چای داشت، سریع بدون این که از جمع جدا شوید برای او چای بریزید. چای شب یلدای شما باید با زعفران، هل و دارچین دم کشیده باشد تا طعم و رنگ بی‌نظیری داشته باشد. نبات را فراموش نکنید. چای و نبات در این شب پر از تنقلات و خوراکی جزء واجبات است.

فال حافظ شب یلدا

یکی از قدیمی‌ترین رسم و رسوم هایی که متعلق به شب یلداست و همه از آن لذت می‌برند گرفتن فال حافظ است. برای این که مهمان‌های شما هم با یک فال حافظ خانه‌تان را ترک کنند یک پیشنهاد ویژه داریم. شما علاوه بر حافظ خوانی در آن شب و گرفتن فال‌های متفاوت می‌توانید از قبل به تعداد مهمان‌های تان چند غزل حافظ را پرینت بگیرید و با تزیین آن‌ها به شکل نامه‌های قدیمی با کمی ربان، آن‌ها را به مهمان‌هایتان اهدا کنید تا به عنوان یادگاری از شما آن را به خانه‌شان ببرند.

یادگاری شب یلدا

علاوه بر فال حافظ که قرار شد آن را به عنوان یادگاری به مهمان‌ها بدهید، یک کار جذاب، ساده و ارزان قیمت هم سراغ داریم که می‌تواند یادگاری جالبی باشد. یک متر نمد قرمز رنگ بخرید. قرمز به رنگ پوست انار البته. آن را به شکل انار ببرید. دو تا از آن‌ها را روی هم قرار بدهید اطرافش را با نخ سرمه‌ای کوک بزنید و با چسباندن یک سنجاق قفلی در پشت انار یک گل سینه اناری زیبا بسازید و آن را به مهمانان‌تان بدهید تا از شما به عنوان یادگاری داشته باشند. این گل سینه‌ها برای خانم‌های جوان حسابی هیجان انگیز است و استفاده ازآن در بین رنگ‌های سرد زمستان حال خوبی به آدم می‌دهد.

کیک و کوکی شب یلدا

این که خودتان هنرمند هستید و می‌توانید کیک و کوکی یلدایی درست کنید خیلی جذاب و خوب است اما اگر در حوزه شیرینی و کیک تبحر ندارید بهتر است نگران نباشید. کافیست چند شب قبل از برگزاری مراسم یلدا یک کیک به شکل هندوانه یا انار به همراه تعدادی کوکی سفارش بدهید. چای شب یلدا بدون کیک و شیرینی نمی‌شود و قرار است در این شب طولانی حسابی دلی از عزا در بیاورید و خودتان را مهمان چای لیوانی گرم کنید.

طرز تهیه سالاد هندوانه

شام سبک برای شب یلدا

از آن جایی که شب یلدا پر از خوراکی‌های خوشمزه است ممکن است مهمان‌های شما خیلی علاقه نداشته باشند غذای سنگین بخورند. برای این که غذای سبکی تهیه کنید کافیست به علاقه غذایی مهمان‌هایتان دقت کنید و بر همان اساس مقداری غذا تهیه کنید. البته توصیه ما این است که از غذاهای فینگر فود کوچک یا غذایی مانند دلمه برگ مو یا انواع کوکو که سرو و خوردن آن ساده است استفاده کنید.

لباس شاد برای شب یلدا

میزبان اولین چیزی است که مهمان می‌بیند. این که میزبان خنده رو و پر نشاطی باشید ۵۰ درصد راه را رفته‌اید. برای همین توصیه ما به شما این است که لباس‌های شاد با رنگ‌های قرمز و سبز برای شب یلدا بپوشید و با آرایش ملایم و ناخن‌های دیزاین شده به استقبال مهمان‌هایی بروید که قرار است در خانه شما با اولین میزبانی در شب یلدای متاهلی‌تان همراه شوند. می‌توانید با این توصیه‌ها هم با همسرتان ست بپوشید.

آرایش مناسب برای شب یلدا

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.