نشانه‌های خاموش بیماری‌ها را بشناسید

این علائم را جدی بگیرید

از زمخت شدن پوست گرفته تا ملتهب شدن لثه، اختلالات کوچک در بدن می‌توانند نشانه‌های مشکلات بزرگتر برای سلامتی باشند. این نشانه‌های خاموش بیماری‌ها را بشناسید.

نشانه‌های خاموش بیماری گوارشی

دل درد و نشانه های خاموش بیماری ها
مشکلات دندان، پوست و مقعد می‌توانند نشانه بیماری گوارشی باشند

مشکل دندان

وقتی مینای دندان بسیار نازک می‌شود، دو دلیل می‌تواند داشته باشد: یا شخص به مقدار زیادی غذای اسیدی خورده است ویا مشکلی در رفلاکس معده وجود دارد. علاوه بر اینکه عامل ژنتیک نیز در وضعیت دندان‌ها تاثیرگذار است، مشکل مینای دندان می‌تواند ناشی از رفلاکس اسیدی (همان بازگشت شیره معده به سمت مری) باشد. این موجب ساییدگی پشت دندان‌ها می‌شود (تحت‌تاثیر نوشیدنی‌های اسیدی همچون pop که در نهایت به کل دهان آسیب می‌رساند). از دیگر علائم رفلاکس، گلو درد مداوم، سرفه، خس خس سینه یا خلط شدید، ترش مزه شدن دهان است. اگر شما یا دندانپزشک شما هر یک از این علائم را تشخیص داد، به پزشک یا متخصص دستگاه گوارش مراجعه کنید. در موارد اندکی عدم درمان رفلاکس می‌تواند مشکلاتی برای مری ایجاد کند و یا منجر به سرطان مری شود.

سوزش و تاول پوست

خارش مدام آرنج، زانوها، باسن، کمر و یا سر می‌توانند نشانه‌های بیماری سلیاک باشند که یک بیماری خودایمنی می‌باشد. درچنین شرایطی مصرف گلوتن موجب می‌شود بدن آنتی‌بادی آزاد کند که به روده کوچک آسیب می‌رساند. وقتی این آنتی‌بادی (پادتن)ها در پوست جمع می‌شوند، جوش و دانه‌هایی به وجود می‌آورند که به آنها dermatitis herpetiformis می‌گویند. طبق تحقیقات این بیماری می‌تواند در ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که هیچ نشانه‌ای از بیماری گوارشی ندارند، بروز کند. افرادی که دچار انواع دیگر بیماری سلیاک می‌شوند، بیمارانی که دچار مشکل پوستی هرپتیفرم هستند، نیازی به بیوپسی آندوسکوپی برای تشخیص قطعی ندارند. برای چنین بیمارانی بیوپسی پوستی انجام می شود تا نوع آنتی‌بادی‌های پوستی آن تشخیص داده شود. مصرف غذاهای فاقد گلوتن می‌تواند به از بین رفتن خارش و دیگر مشکلاتی که این بیماری ایجاد کرده مانند پوکی استخوان و سرطان روده کوچک، کمک کند.

مشکل در نشستن

گاهی تشخیص بیماری کرون سال‌ها طول می‌کشد زیرا علائم مشخصی ندارد و یا علائم آن پنهان است. نوع خاصی از این بیماری یعنی کرون مقعدی، خونریزی، درد و دمل در قسمت مقعد ایجاد می‌کند. در بسیاری موارد افراد اشتباها گمان می‌کنند هموروئید دارند اما در واقع مشکل آنها بیماری کرون است. اگر هر یک از این علائم را دارید، به یک متخصص مراجعه کنید. پزشک طی چندین سال این علائم را مداوا می‌کند اما اگر درمان نشد، ممکن است به سوء تغذیه منجر شود، احتمالا نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند و یا خطر سرطان کلون را افزایش می‌دهد.

نشانه‌های خاموش بیماری مغزی

سردرد و نشانه های خاموش بیماری ها
افسردگی و لرزش دست می‌توانند نشانه بیماری مغزی باشند

از کوره در رفتن ناگهانی

افسردگی همیشه گریه کردن یا بیحال دراز کشیدن روی کاناپه نیست. طبق تحقیقات بیش از نیمی از کسانی که خشم و ناراحتی از خود بروز می‌دهند، در واقع با مشکلات بلند مدت و شدیدتری دست به گریبانند. اگر مدام به همسر خود نیش و کنایه می‌زنید و یا کوچکترین دلخوری شما را می‌رنجاند و این واکنش‌ها بیش از ۲ هفته ادامه پیدا می‌کند، احتمالا از بیماری افسردگی رنج می‌برید.

تغییر کردن دستخط

معمولا وقتی اسم بیماری پارکینسون می‌آید، به یاد لرزش دست‌ها می‌افتیم اما این بیماری علائم متنوعی دارد، از جمله اینکه دستخط ریزتر می‌شود. در ۹۷ درصد موارد معمولا تغییر دستخط اولین نشانه‌های بیماری پارکینسون تشخیص داده می‌شود. معمولا در مراحل ابتدایی بیماری پارکینسون، دستخط کوچک و نزدیک به هم می‌شود. پارکینسون زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های عصبی مغز آسیب دیده و یا از بین می‌روند. نتیجتا تولید دوپامین که محرک سیستم عصبی برای ایجاد حرکت است، متوقف می‌شود. این باعث می‌شود ماهیچه‌های دست و انگشتان سفت شود و این کندی ادراکی –حرکتی روی دستخط اثر می‌گذارد. از دیگر علائم نخستین پارکینسون می‌تواند کمتر شدن حس بویایی باشد ( اگر متوجه بوی تند ادکلن نمی‌شوید و یا بوی غذاها شما را به خود جذب نمی‌کند). همچنین اگر خواب‌های آشفته می‌بینید و در خواب دست و پا می‌زنید، می‌تواند علائم پارکینسون باشد. اگر برای مدت بیش از دو هفته این علائم وجود داشت، به یک متخصص مراجعه کنید. اگر زودتر اقدام کنید و بیماری شما در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بهتر می‌توان علائم آن را کنترل کرد و زندگی بهتری خواهید داشت.

نشانه‌های خاموش بیماری قلبی

قلب درد و نشانه های خاموش بیماری ها
خر و پف کردن، ضعف جنسی و تورم لثه می‌توانند نشانه بیماری قلبی باشند

خر و پف کردن

با صدای بلند خر و پف کردن یکی از نشانه‌های آپنه خواب است که به افزایش ریسک بیماری قلبی می‌انجامد ولی خر و پف به تنهایی نقش مهمی در بیماری‌های قلبی-عروقی ایفا می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که گرچه بسیاری از بیماران آپنه خواب ندارند، اما خر و پف در ضخیم شدن دیواره شریان کاروتید (مهمترین رساننده خون به مغز) موثر است.  شریان‌ها به ارتعاشات خر و پف واکنش نشان می‌دهند زیرا این شریان‌ها به گلو بسیار نزدیک هستند. ضخیم شدن این عروق مهم خونی، منجر به ایجاد پلاک شریانی می‌شود که این به معنای آن است که خر و پف می‌تواند ریسک مشکلات مغزی را افزایش دهد.

ضعف جنسی

بر اساس یک تحقیق استرالیایی در سال ۲۰۱۳، احتمال بستری شدن مردان بالای ۴۵ سال که مشکل اختلال شدید در عملکرد نعوظ دارند اما علائم بیماری قلبی در آنها مشاهده نشده،  ۶۰ درصد بیشتر از کسانی است که مشکلات نعوظ نداشته‌اند. علت دقیق آن مشخص نیست اما دلیل آن می‌تواند کوچک‌تر شدن شریان‌های مرتبط با آلت تناسلی نسبت به دیگر قسمت‌های بدن باشد. این یعنی این شریان‌ها معمولا به مشکلات مربوط به عروق خونی حساس‌ترند و برای بیمار ایجاد نگرانی می‌کنند، پیش از آنکه شخص به مشکلات حادتر قلبی-عروقی مبتلا شود. بیشتر آقایان فقط می‌خواهند از دکتر یک نسخه بگیرند و از صحبت کردن درباره این مشکل با پزشکشان اجتناب می‌کنند. مهم این است که انها این مشکل را انکار نکنند و به مشکلات قلبی توجه کنند. اگر شخصی دیگر فاکتورهای ریسکی همچون کلسترول بالا، دیابت و یا سابقه بیماری قلبی در خانواده داشته باشد، احتمالا پزشک آزمایشات غربالگری پیشرفته مانند اسکن کلسیم کرونری خواهد گرفت.

تورم لثه

در تحقیقی در سال ۲۰۱۰ ثابت شده است میزان باکتری‌های اطراف دندان‌ها با فشار خون بالا مرتبط است. گرچه شواهد واقعی در این خصوص اندک است اما ارتباط بین این دو وجود دارد. با شستشوی مرتب لثه‌ها (هر سه تا شش ماه) توسط دندانپزشک می‌توانید مشکل التهاب لثه را در همان مراحل اولیه تحت کنترل قرار دهید.

نشانه‌های خاموش مشکلات هورمونی

خستگی و نشانه های خاموش بیماری ها
تکرر ادرار و احساس خستگی می‌تواند نشانه بیماری هورمونی باشد

  زیاد به دستشویی رفتن

کسانی که دیابت نوع دو دارند، به دلیل مشکلات مربوط به هورمون انسولین، تبدیل گلوکز خون به انرژی در آنها سخت‌تر انجام می‌شود. نتیجتا قندی که در جریان خون ایجاد می‌شود، به عروق خونی و اعصاب آسیب وارد می‌کند. کلیه شخص دیابتی سعی می کند از طریق ادرار از شر گلوکز اضافی راحت شود. بنابراین فرد زیاد به دستشویی می‌رود و به میزان زیاد دستشویی می‌کند. این افراد اغلب در طول شب زیاد از خواب بلند می‌شوند تا به دستشویی بروند. از طرف دیگر زیاد ادرار کردن موجب تشنگی و خشکی دهان می‌شود. از پزشک خود بخواهید از شما آزمایش هموگلبین A1C بگیرد. این آزمایش برای کسی که شمارش سلول‌های قرمز خونی او نرمال بوده است، میزان متوسط گلوکز خون را در یک دوره سه ماهه اندازه می‌گیرد. با تشخیص زودهنگام دیابت نوع ۲ و تغییر در سبک زندگی مانند رژیم غذایی، کم کردن وزن و ورزش به احتمال قوی می‌توانید این بیماری را شکست دهید.

خستگی عمومی

احساس کسالت و خستگی می‌کنید؟ این می تواند نشانه کم کاری تیروئید و یا همان کاهش هورمون‌های تیروئید باشد. تحقیقات نشان داده است که حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به انواع بیماری‌های تیروئید هستند. نشانه‌های اولیه این بیماری احساس خستگی است که با افزایش وزن جزئی همراه است همچنین افسردگی و عدم توانایی در تمرکز. اما تنها این علائم نیستند و مجموعه‌ای از علائم برای بیماری کم کاری تیرویئد وجود دارد. این بیماری در افراد مسن شایع‌تر است. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به یبوست، خشکی پوست و عدم تحمل سرما اشاره کرد. هورمون‌های تیروئید متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند از جمله گرمای بدن، ضربان قلب، عملکرد روده، چرخه قاعدگی و … . این هورمون‌ها در تمام سلول‌ها و عملکردهای اساسی بدن حضور دارند. وقتی میزان این هورمون‌ها کمتر باشد، همه عملکردهای بدن نیز کندتر می‌شود.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.