شناسایی وضعیت سلامتی از روی ناخن

ناخن‌ می‌تواند به شما در تشخیص برخی بیماری‌ها کمک کند

ناخن‌ می‌تواند به شما در تشخیص برخی بیماری‌ها کمک کند. ناخن هم مانند پوست می‌تواند نشان‌دهنده برخی مشکلات و بیماری‌ها باشد از کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی گرفته تا مراحل اولیه بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی-عروقی. به همین خاطر معاینه ناخن‌ها و انگشت‌ها بخش مهمی از معاینات متخصصان پوست را تشکیل می‌دهد.

آنچه مورد معاینه قرار می‌گیرد شکل ناخن، سطح ناخن و رنگ آن است. رنگ‌پریدگی و کلفت شدن ناخن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی چون بیماری‌های کلیه و کبد، کم‌خونی یا دیابت باشد.

در این مقاله به ۸ مورد از مشکلات و بیماری‌ها که توسط ناخن قابل تشخیص است اشاره می‌کنیم. یادتان باشد اگر به خاطر هر گونه بروز تغییری در ناخن‌ها نگران هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در حال پیر شدن هستید

ناخن هم مانند پوست می‌تواند خشک شود. هر چه سن ما بالاتر می‌رود در مرطوب نگه داشتن آنها دچار مشکل می‌شویم. با بالا رفتن سن، ناخن‌ها بیشتر مستعد تبخیر می‌شوند، به خصوص اگر مدام در حال شستن دست‌ها یا ظروف باشید. راه حل چیست؟ در حالی که ناخن‌ها هنوز خیس هستند، وازلین بزنید تا رطوبت آن باقی بماند.

ناخن‌های شکننده نیز می‌توانند نشانه کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید یا اختلال در خوردن مانند بی‌اشتهایی یا گرسنگی باشد. به نشانه‌های دیگر در بدن خود دقت کنید و در صورت نگرانی از کمک متخصصان استفاده کنید.

کفش شما بسیار تنگ است

به مرور زمان پوشیدن کفش تنگ می‌تواند به حدی آسیب برساند که ناخن انگشت پا ضخیم شده و تغییر شکل پیدا کند. ورزش‌های منظم مانند پیاده‌روی و دویدن می‌تواند باعث کبود شدن و ضخیم‌تر شدن ناخن‌ها شود. کفش عرق کرده می‌تواند عفونت قارچی ایجاد کند بنابراین کفش‌هایی بپوشید که به پا امکان نفس کشیدن بدهد.

کمبود برخی مواد مغذی در رژیم غذایی

ایجاد حفره و دندانه‌های کوچک روی سطح ناخن می‌تواند نشانه کمبود پروتئین، آهن یا اسید فولیک باشد. کراتین یک پروتئین ساختاری است که از عناصر اولیه در سطح ناخن محسوب می‌شود. اگر بدن به اندازه کافی از این پروتئین دریافت نکند، ناخن‌ها به خوبی نمی‌توانند رشد کنند. دندانه شدن ناخن‌ها که به دلیل کمبود آهن و اسید فولیک است، منجر به عدم رسیدن خون سالم به ناخن ها می‌شود.

آسیب دیدن ناخن

کبودی ناخن

احتمالا پس از آنکه وزنه سنگینی روی انگشت پا می‌افتد، کبودی شدیدی روی ناخن ایجاد می‌شود. ظاهر چندان جالبی ندارد اما با رشد ناخن از بین می‌رود. در ضمن خطوط قرمزی که سر ناخن‌ها ایجاد می‌شود نیز می ‌تواند نشانه زخم باشد که باید به مرور زمان برطرف شود.

دچار سرطان پوست یا ملانوم شده‌اید

ظاهر شدن علامت تیره زیر ناخن که به مرور زمان کوچکتر نشود و یا به پوست اطراف ناخن نیز گسترش پیدا کند، می‌تواند نشانه یک تومور خوش‌خیم یا سرطان پوست جدی مانند ملانوم باشد. اگر شاهد رشد چنین لکه‌هایی بودید، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید (هرآنچه باید درباره سرطان پوست بدانید).

دچار بیماری پوستی خودایمنی شده‌اید

ایجاد حفره روی ناخن یا دندانه شدن ناخن می‌تواند نشانه یک بیماری مزمن التهابی پوست مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. ناخن‌های ما از سطح پوست رشد می‌کنند. در مورد پسوریازیس ناخن‌ها بسیار ضخیم می‌شوند تا جایی که از سطح معمول ناخن بالاتر می‌روند چراکه سلول‌ها به سرعت وارونه شده و به درستی عمل نمی‌کنند (مشکلات پوستی ناشی از استرس را بشناسید).

دچار بیماری ریه یا لنفدوم (lymphedema) شده‌اید

کسانی که لاک ناخن‌های بسیار تیره استفاده می‌کنند یا سیگار می‌کشند، متوجه زرد شدن ناخن‌های خود می‌شوند. اما این تغییر رنگ می‌تواند نشانه بیماری ریه یا لنفدوم نیز باشد. لنفدوم به ورم ناشی از بیرون آمدن مایع لنفی از عروق لنفاوی می‌گویند. به نظر می‌رسد این رنگ زرد به دلیل گردش خون ناکافی و ایجاد مایع در بدن ایجاد می‌شود. درمان‌های اشعه‌ای نیز می‌تواند موجب لنفدوم شود.

بیماری ریوی یا قلب و عروق دارید

به اصطلاح حالت چماقی شدن به حالتی می‌گویند که انگشت متورم شده و ناخن‌های بلند شده شروع به پیچیدن و پوشاندن نوک انگشتان بکنند (در واقع انگشت شبیه چماق می‌شود). این معمولا بعد از یک مدت زمان طولانی رخ می‌دهد. متورم شدن انگشتان می‌تواند به دلیل کاهش سطح اکسیژن در خون باشد که منجر به گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. به همین خاطر است که تغییرات شکل ناخن را گاهی به بیماری‌های ریه یا قلب و عروق مرتبط می‌دانند.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.