با شیوه‌های سبزی درمانی آشنا شوید (قسمت اول)

با سبزی درمانی بدن‌تان را پاکسازی کنید

آب میوه‌ها و سبزیجات خاصیت پاک کننده بدن از آلودگی‌ها و سموم هستند و از مهمترین روش‌های سبزی درمانی می‌باشد زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین C، انواع اسیدها و آنزیم‌ها، کلروفیل و مواد مورد نیاز بدن می‌باشند و قادر هستند باکتری‌های مضر را از بدن خارج سازند. حاوی مواد آلی و معدنی، ویتامین‌ها، آب خالص، پروتئین و کربوهیدرات‌ها و چون به صورت مایع می‌باشند انرژی کمتری جهت هضم آنها صرف می‌شود.

آشنایی با سبزیجات

توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود از سبزی‌ها و گیاهان سبز استفاده کنید. گیاهان با برگ‌های سبز تیره غنی‌ترین مواد غذایی هستند، زیرا حداکثر استفاده را از نور خورشید برای غذا ساختن خود کرده‌اند. سبزیجات با برگ‌های سبز تیره دارای ماده ضد سرطان قوی می‌باشند.

اسفناج

سبزی درمانی و اسفناج

طبیعت:

کمی سرد و تر (معتدل)

حاوی:

ویتامین K,P,D,C,B,A املاح معدنی (گوگرد، ید، آهن، فسفر، کلسیم، کاروتن، آرسنیک، پتاسیم)

خواص:

هضم کننده، گوگرد آن قلیایی کننده خون، آهک آن استحکام عضلات و استخوان‌ها، کمبود املاح معدنی را جبران، آهن، فسفات‌ها و کلروفیل آن برای مبتلایان به کم خونی و کسانی که به علت حوادث، خون زیادی از دست داده‌اند، اثرات مفیدی دارد، مفید برای مخاط و مفاصل بدن، التهاب و تشنگی را فرو می‌نشاند، پماد و مرهم آن برای سر باز کردن دمل و درمان محل نیش گزیدگی مفید است، کاهش تب، منیزیم آن ضد سرطان و افزایش گلبول‌های خون، خوردن عصاره اسفناج خام نه تنها معده و روده را پاک و ضدعفونی می‌کند، بلکه بدترین نوع سوءهاضمه را نیز در عرض چند روز به کلی از بین می‌برد، اراده را قوی، نیرو را زیاد، درمان کم خونی، اثر نیروبخش روی ترشحات معده، روده و لوزالمعده دارد. ید آن برای بیماران مبتلا به گواتر اثر شفابخش دارد، تقویت اعصاب، رفع گرفتگی صدا، آسم، سرفه‌های خشک، یبوست، رماتیسم و نقرس.

رفع خارش بدن:

مالیدن آب اسفناج تازه یا قرار دادن له کرده برگ آن بر روی پوست.

ازبین بردن لک، کک و مک و جوش‌های صورت:

آب پخته آن، چنانچه با سفیدآب مخلوط گردد برای صورت مفید است.

بادمجان

سبزی درمانی و بادمجان

طبیعت:

گرم و خشک

حاوی:

ویتامینP,C,B2,B1,B,Aمواد معدنی بیشمار. امام صادق (ع): بادمجان بدن را از پیسی ایمن می‌کند. هنگامی که میوه درخت خرما رسید، بادمجان بخورید زیرا در آن وقت، نور صورت را زیاد و رگ‌ها را ظاهر و آب پشت نطفه را بسیار زیاد می‌نماید.

خواص:

برای تهیه بادمجان باید قبل از مصرف  آن را در آب نمک قرار داد، بسیار ادرارآور، یعنی معده و روده‌ها را نرم می‌کند، مسکن سردرد، اشتهاآور، مقوی معده، کم کننده التهاب و ورم، بازکننده انسداد و گرفتگی‌های مجاری عروق، رفع کم خونی، بند آورنده خون در خونریزی‌های روده‌ای و سایر خونریزی‌ها، رفع سرماخوردگی، تنگی نفس، خوشبو کننده عرق بدن و بدبویی زیر بغل و کنج ران، تحریکات عصبی را تسکین، اثر بسیار خوبی روی کلیه‌ها می‌گذارد، دفع سنگ.

مضرات:

بادمجان نارس دارای ماده‌ای سمی به نام سولاتین است که ایجاد مسمومیت می‌نماید که حتی اگر حیوانی آن را بخورد شیرش مسموم می‌شود، زیاده روی در خوردن آن درد پهلو و بواسیر می‌نماید و کسانی که درد پهلو دارند باید از خوردن آن اجتناب ورزند.

بامیه

سبزی درمانی و بامیه

طبیعت:

سرد و مرطوب

حاوی:

ویتامینC,B,Aاملاح معدنی، مقادیری پروتئین، مواد قندی، هیدرات‌های کربن.

خواص:

دشمن تب، برای گرم مزاجان مفید است، اشتها را زیاد، فساد خون، بلغم، صفرا و سودا را رفع می‌نماید، سرفه را درمان، به علت داشتن ماده ضدعفونی، کرم معده و کرمک را از بین می‌برد، اعصاب را تقویت، به چشم و نیروی بینایی کمک می‌کند، تسهیل زایمان‌های مشکل.

پونه

سبزی درمانی و پونه

طبیعت:

گرم و خشک.

حاوی:

قند

خواص:

بادشکن، خلط آور، ضدعفونی کننده، قاعده آور، هضم کننده غذا، ادرارآور، ضد سم جانوران گزنده سمی، مقوی، تسهیل کننده هضم، ضد تشنج، مسکن اعصاب، رفع سیاه سرفه، آسم، نفخ، نقرس، جلوگیریاز سکته و آشفتگی و دل بهم خوردگی، دفع سنگ کلیه، بی اختیاری ادرار، ضداسهال.

عصاره پونه:

شستشوی دستگاه تناسلی و برای رفع خارش این اندام مفید است.

دفع لک‌های سیاه:

له کرده پونه را روی لک‌های سیاه بگذارید.

تقویت لثه:

پونه خشک را بسوزانید و گرد سوخته آن را، به دندان و لثه مسواک نمایید.

پیاز

سبزی درمانی و پیاز

طبیعت:

خیلی گرم و خشک

حاوی:

ویتامین P,C,B3,B2,B1,A املاح معدنی، قند، آب، تعدادی آنزیم و نوعی انسولین گیاهی. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: وقتی که وارد محلی شدید، از پیاز آنجا بخورید تا بیماری آن محل را از شما دور سازد.

خواص:

پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد، پیاز خستگی را برطرف و به اعصاب نیرو می‌بخشد و توان راه رفتن را زیاد و آب مرد (نطفه) را افزون و تب را از بین می‌برد. پوست را لطیف، پشت را قوی و لثه‌ها را محکم، بوی بد دهان را که ناشی از بدکار کردن معده است، برطرف نموده، بلغم را از بین برده و محرک نیروی جنسی است، اشتهاآور و کاهش دهنده ناراحتی‌های مربوط به نفخ شکم و غیره است، باعث نیروی پاها و گام‌ها در راه رفتن است. برای بچه‌هایی که دیر رشد می‌کنند و پیرمردانی که ضعیف شده‌اند غذایی مفید و نیروبخش است، مانع بروز سکته مغزی و قلبی می‌شود، در رفع یبوست و نفخ روده‌ها مفید است، سیلیس موجود در پیاز برای تشکیل و نگهداری استخوان‌ها و شرائین کاملا لازم است، دارای هورمون است که غدد اشک و آمیزشی و گوارشی را تقویت می‌نماید، آهک آن استخوان بندی و دندان‌ها را محکم و از نرمی استخوان جلوگیری می‌کند، مفید برای مبتلایان دیابت، رماتیسم، پروستات و افرادی که دچار بی‌خوابی‌اند، افسردگی، سوختگی، زگیل، عفونت‌های کلیوی، عفونت مثانه، ناراحتی روده، دردهای کلیوی و روده‌ای، سرطان کبد را برطرف می‌کند. جهت خرد کردن سنگ کلیه، ورم پرده بیرونی قلب و ذات الریه بکار می‌رود.

مصرف پیاز خام:

برای رفع ناراحتی‌های حاصل از آشامیدن و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده مفید است.

آب پیاز:

برای درد دندان و صدای داخل گوش مفید است. برای این کار پنبه را آغشته به پیاز کرده و روی محل بگذارید، آب پیاز برای نیش حشرات مفید است. پیاز پخته: برای کسانی که روده ضعیفی دارند، غذای مناسبی است.

تسهیل خروج ادرار:

پیاز را رنده کرده روی مثانه قرار دهید.

رفع سردرد میگرنی و سرماخوردگی:

تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می‌شود، دردهای میگرن و سرماخوردگی را که تازه شروع شده برطرف می‌نماید.

رفع جوش‌های صورت:

پیاز را در وضع بمالید.

جوشانده پیاز:

جهت پانسمان زخم‌های چرکین استفاده می‌شود.

مضرات:

هضم پوست‌های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا نمود، نباید در خوردن آن زیاده روی کرد زیرا موجب تشنگی، استفراغ، تیرگی چهره و حتی فراموشی می‌شود.

ترب

سبزی درمانی و ترب

طبیعت:

گرم و خشک

حاوی:

ویتامینPP,B2,B1,Aمواد چربی، قندی، پروتئین، املاح معدنی. امام صادق (ع) فرمودند: ترب سه خاصیت دارد: برگ آن، نفخ شکم را از بین می‌برد، مغز آن، ادرار را زیاد می‌کند و ریشه آن بلغم را قطع می‌کند.

خواص:

به علت دیر هضم بودن برگ ریشه ترب کسانی که ناراحتی معده، یا معده حساسی دارند باید عصاره ترب را مصرف کنند، اشتهاآور، قوی، پاک کننده و ضدعفونی کننده روده‌ها، نرم کننده. نیرو دهنده، رفع سرماخوردگی‌های خشک، سرفه‌های تشنج آور، درمان نقرس، رماتیسم، التهاب مفاصل، آلرژی‌ها، اسکوربوت، اگزما، درمان یرقان، بیماری نرمی استخوان، دفع رسوبات صفراوی، سیاتیک، درد اعصاب، کمک به هضم غذا.

آب ترب:

ادرارآور و دفع کننده اسید اوریک در بیماری‌های رماتیسم، تصلب شرائین و دفع سنگ کلیه.

درمان سیاه سرفه و سرفه‌های کهنه:

ترب سیاه را با کمی نمک رنده کنید.

تقویت لثه دندان‌ها و دفع بوی بد دهان:

برگ‌های سبز تازه ترب را بجوید.

ترخون

سبزی درمانی و ترخون

طبیعت:

خیلی گرم و خشک

خواص:

اشتهاآور، منظم کننده عادت ماهانه خانم‌ها، ترشح کننده بزاق دهان، رفع دندان درد، روغن موجود در آن تقویت کننده معده، ادرارآور، قاعده آور، کرم کش، تب بر، می‌تواند جانشین نمک باشد و کسانی که نمک برایشان ضرر دارد مانند بیماران قلبی، اشخاص چاق و فشارخون بالا، مجاری دستگاه هاضمه را ضدعفونی و از تخمیر غذا جلوگیری می‌کند، رفع سکته، رفع درد مفاصل، رفع قاعدگی‌های دردناک، درمان سرطان، دفع گازها و اخلاط بدن، کم کننده رطوبات اضافه بدن، خوشبو کننده دهان، قدرت دفاع در برابر بعضی ویروس‌ها مثل آبله و باکتری‌هایی مانند باکتری حصبه را زیاد می‌کند و چنانچه ترخون خشک را با رازیانه دم کرده و تناول نمایید قدرت اثر آن دوچندان می‌شود. رفع دردهای اعصاب و انواع رماتیسم: دم کرده ترخون بسیار مفید است.

مضرات:

برای گرم مزاجان مضر است، مصرف سالیانه آن قدرت جنسی را ضعیف و اسراف در خوردن آن موجب قطع قوه جنسی می‌شود و باید با بقولات سرد خورده شود. برای سینه خوب نمی‌باشد و ایجاد خشونت سینه می‌شود لذا باید با عسل خورده شود.

منبع: برگرفته از کتاب (میوه درمانی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.