با شیوه‌های میوه درمانی آشنا شوید (قسمت اول)

با مصرف میوه به جنگ بیماری‌ها بروید

آب میوه‌ها و سبزیجات خاصیت پاک کننده بدن از آلودگی‌ها و سموم هستند و از مهمترین روش‌های میوه درمانی می‌باشد زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین C، انواع اسیدها و آنزیم‌ها، کلروفیل و مواد مورد نیاز بدن می‌باشند و قادر هستند باکتری‌های مضر را از بدن خارج سازند. حاوی مواد آلی و معدنی، ویتامین‌ها، آب خالص، پروتئین و کربوهیدرات‌ها و چون به صورت مایع می‌باشند انرژی کمتری جهت هضم آنها صرف می‌شود.

مواد تشکیل دهنده‌ی میوه‌ها

آب مواد پروتئینی ویتامین‌ها
هیدروکربورها چربی و موم اسانس‌ها
اسیدها مواد معدنی آنزیم‌ها

آلبالو

میوه درمانی و آلبالو

آلبالو میوه‌ای که برای بیماران قلبی و روماتیسمی فوق‌العاده مفید است و زیبایی و طراوت خانم‌ها را تضمین می‌کند.

طبیعت:

میوه خام: کمی سرد و خشک. نیم رس: سرد و خشک. کاملا رسیده: گرم و تر.

خواص:

قند موجود در آلبالو برای بیماران دیابتی مضر نیست و باعث تقویت نطفه در مردان است، افزایش اشتها، برطرف کننده تشنگی، ضد تهوع، ضد سنگ (مغز هسته را کوبیده عصاره آن را جدا کرده و همراه رازیانه میل شود) و همچنین قاعده آور است. برای افراد دارای فشارخون بالا مفید است، رفع خارش پوست، تسکین اعصاب، رفع یبوست، بوی دهان، اسهال و مقوی معده می‌باشد.

خواص شربت آلبالو:

کاهش تب، رفع ناراحتی کبد و ورم‌های مزمن روده، معده و کلیه. برای گرم مزاجان و مبتلایان به فشارخون و افرادی که چربی زیاد در شکم دارند سودمند است.

آلو

میوه درمانی و آلو

میوه تک هسته‌ای از خانواده زردآلو و هلو، دارای طعم متغیر ( از ترش تا شیرین ) و رنگ‌هــای زرد، سبـز، قـرمـز و ارغوانـی است که بیش از هزاران گونه متفاوت از این میوه در دنیا وجود دارد که از نظر رنگ، شکل و اندازه، دارای تنوع زیادی هستند.

طبیعت:

شیرین، سرد و تر

حاوی:

ویتامین C,B,A قند و املاح معدنی

خواص:

با فاصله کمی قبل از غذا: رفع سردرد و تب‌های صفراوی، رفع تشنگی و حرارت دل، رفع خارش بدن و همچنین معده‌های سرد.

آلوی تازه:

نقرس، تصلب شرائین، کم خونی، ضعف، تقویت حافظه.

آلو بخارا:

خنک، افراد مسن و ضعیف بهتر است آلوی پخته مصرف کنند، سرشار از ویتامین A,B,C ، قند، سدیم، معالجه یبوست، رفع خارش.

آلوچه:

برای اشخاص سرد مزاج و کسانی که نفخ شکم دارند مفید است و بی نظمی عادت ماهانه را تنظیم می‌نماید.

آلو سیاه:

نرم کننده، مسکن حرارت درونی و حالت تهوع، رفع سرگیجه، درمان خارش عمومی بدن.

آناناس

میوه درمانی و آناناس

اگر به دنبال راهی هستید تا بسیاری از ناراحتی‌ها و بیماری‌هایتان را درمان کنید و در عین حال نمی‌خواهید از داروهای شیمیایی یا حتی گیاهان دارویی بدمزه استفاده کنید ما یک راه حل بسیار عالی و خوشمزه برایتان سراغ داریم: آناناس!

حاوی:

آب، مواد معدنی (فسفر، سدیم، کلسیم)، ویتامین A,B,C.

خواص:

پادزهر تمام سموم، کمک به افزایش ادرار، خون ساز و تصفیه خون، معالجه چاقی و لاغر شدن، زخم معده و روده، کمک به هضم غذا، ناراحتی‌های گلو، تنظیم قاعدگی و تسریع بخشیدن به آن.

عصاره:

رفع بی‌اشتهایی، سوءهاضمه و کمبود ویتامینC.

انار

میوه درمانی و انار

انارها پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن هستند. آنتی اکسیدان‌های مختلف در آن‌ها از قلب محافظت و از سرطان جلوگیری می‌کند. انار غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

طبیعت:

سرد و تر. انار شیرین: سرد و معتدل.

حاوی:

آب، هیدرات‌های کربن، املاح معدنی (کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم و ویتامین C. پیامبر (ص) فرمودند: انار مهتر همه میوه‌ها است و هرکس بخورد. چهل شب شیطان خویش را به خشم می‌آورد، انار را با پیه آن بخورید چرا که شستشو دهنده معده است. امام صادق (ع) در خوردن انار با کسی شریک نمی‌شدند.

خواص انار شیرین:

ادرار آور، موجب زیبایی چهره، رفع بیماری‌های اعصاب، راشیتیسم، کم خونی، ضدسرماخوردگی، نطفه مرد را زیاد کرده و فرزند نیکو، اگر انار را ناشتا بخوریم تا ۴۰روز قلب انسان روشن می‌ماند. رفع بوی بد دهان، درمان لاغری شدید، صاف شدن صدا، تسکین سرفه، برطرف شدن زردی، ضد ابتلا به دیابت، شستشوی خون، رفع اوره، دفع سموم، تعادل بدن.

انار ترش:

باعث تسکین خارش و زیاده روی در خوردن آن سبب زخم معده می‌شود.

آب انار ترش غلیظ شده با کمی عسل:

زخم داخل بینی و گوشت اضافی زخم‌ها را رفع می‌کند.

رب انار:

ایجاد شادی، رفع کننده التهاب افراد تب دار. افراد سرد مزاج پس از خوردن انار می‌بایست زنجبیل دم کرده مصرف نمایند.

مضّرات:

در خوردن انار نباید زیاده روی کرد. مضر برای افرادی که دچار یبوست و یا نفخ معده هستند، خوردن انار به عنوان دسر خوب نیست.

انجیر

میوه درمانی و انجیر

انجیر میوه‌ای است که هر دو حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است. برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد، از منظر قرآن و اطبای قدیمی نیز به عنوان بهترین میوه همراه زیتون یاد شده است.

طبیعت:

گرم و تر

حاوی:

ویتامین A,B قند

خواص:

اهمیت این میوه به قدری است که در قرآن از آن سخن به میان آمده، درمان بواسیر، نقرس و سردی مزاج، جهت رفع حرارت و تشنگی، مقوی نیروی جنسی، خنک کننده قلب، بازکننده گرفتگی‌ها، مقوی کبد، ورم طحال، رفع بواسیر، ادرار آور، سبب نرمی سینه، رفع سرفه، درمان سرد مزاجی، رفع بوی بددهان، استخوان‌ها را محکم می‌کند، سم زدایی فوق العاده، تقویت اعصاب، نقرس، درمان یبوست.

دم کرده برگ آن (۲۵تا۳۰ گرم در یک لیتر آب): معالجه سرفه و اختلالات جریان خون، تنظیم عادت ماهانه (خوردن آن چند روز قبل از عادت)، سرماخوردگی‌های شدید و تورم حنجره. برگ انجیر کمی سمی است و بخور آن برای بواسیر دردناک مفید است.

مضرات:

برای دیابتی‌ها مفید نیست، برای افراد چاق و مبتلایان به اختلال معده و روده مضر است، زیاده روی در خوردن آن مضر است و خنثی کننده آن کرفس است.

انگور

میوه درمانی و انگور

انگور به عنوان ” ملکه میوه‌ها ” مشهور است و به سه نوع براساس رنگ قرمز، سبز، و سیاه آبی طبقه‌بندی می‌شود. این میوه لذیذ نه تنها مزه خوبی دارد بلکه بسیار مفید و حاوی ویتامین ث،است.

طبیعت:

گرم و تر

حاوی:

آب، املاح معدنی، ویتامین و مواد قندی

خواص:

انگور تازه نفخ دارد، بهتر است انگور را دو روز در آفتاب بگذارید و بعد استفاده نمایید. تقویت عمومی بدن، لاغری، کم خونی، سل، یبوست، بواسیر، سیاه سرفه، تقویت کبد، ورم مفاصل، رماتیسم نقرس، سنگ کلیه، مسمومیت، عوارض فشار خون، اختلالات پوستی، گرم کننده بدن.

آب انگور:

ورم کلیه، ادرار آور، نارسایی کبد، ازدیاد اوره خون، تقویت بعد از عمل جراحی، ضعف (کودکان لاغر؛ صبح و عصر)، زیاد شدن شیر زنان، رفع تهوع زنان باردار.

شیره انگور:

ضعف عمومی بدن.

شیره انگور با کمی زعفران:

رفع هم و غم و غضب شدید، ضعف اعصاب که تا پایان بهبودی باید مصرف شود.

شیره انگور با کمی نمک:

در رفع کک و مک.

شیره انگور با کمی ختمی پخته شده:

بر روی دمل و ورم.

کشمش:

بیشتر از انگور انرژی دارد بخصوص کشمش مویز از فواید بیشماری برخوردار است. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: مویز! چه نیکو خوراکی است! پی را استحکام می‌بخشد، بیماری را از بین می‌برد، خشم را فرو می‌نشاند، پروردگار را خشنود می‌سازد، بوی دهان را خوش می‌سازد و رنگ را صفا می‌دهد، خستگی را می‌برد و قلب را نیکو می‌سازد. امام علی (ع) فرمودند: خوردن بیست و یک مویز سرخ در هر صبح ناشتا همه بیماری‌ها را دور می‌کند مگر مرگ را.

آبغوره:

اسهال ساده، التهاب دهان، رفع زردی، رفع لاغری (۱تا۲قاشق بعد از غذا)، هضم غذا، ضد اسهال، ادرار آور، مقوی کبد.

مضرات:

پوست انگور سرد و خشک است و خیلی هم دیر هضم و در روده تولید نفخ می‌کند.

مصرف زیاد:

دل پیچه و اسهال

انگور سبز و نارس:

اختلال معده، نباید بعد از انگور آب سرد میل کنید.

هسته انگور:

سرد، خشک و ایجاد باد در معده‌های ضعیف.

مصرف مدام آب انگور:

ایجاد سنگ کلیه، رسوبات در دستگاه دفع ادرار و برای دیابتی‌ها مضر است.

منبع: برگرفته از کتاب (میوه درمانی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.