شیو کردن صورت با وجود آکنه

باید روشی را به کار برد که کمترین میزان باکتری و التهاب را ایجاد کند

شیو کردن صورت با داشتن آکنه متفاوت است از صورتی که جوش و آکنه ندارد و سطحی صاف دارد. انواع مختلفی از پوست و جوش وجود دارد، از این رو یک روش شیو کردن ممکن است برای همه افراد مفید نباشد. باید روشی را به کار برد که کمترین میزان باکتری و التهاب را ایجاد کند و عمل شیو کردن به راحت‌ترین شکل ممکن صورت گیرد.

پوست را تمیز کنید

ما می‌خواهیم میزان باکتری‌ها و آلودگی‌های موجود در پوست را کاهش دهیم. بنابراین شستن صورت با آب گرم پیش از شیو کردن می‌تواند پوست را آماده کند.

به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که جوش‌ها را فشار دهید. اما اگر جوش سرسفید دارید که تقریبا سر باز کرده است، بهتر است قبل از شستشو جوش را به طور مناسبی تخلیه کنید. تیغ می‌تواند موجب انتقال باکتری‌های جوش از یک قسمت صورت به قسمت دیگر شود.

پوست را گرم کنید

نرم‌کننده‌ها پوست و مو را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کنند، بنابراین کمتر هنگام اصلاح دچار کشیدگی می‌شود. کشیدگی کمتر پوست، آسیب و تحریک کمتری در پوست ایجاد می‌کند. این به خصوص برای قسمت‌هایی از پوست که خشن و زمخت است، بسیار مناسب است.

در حمام پس از چند دقیقه که آب گرم شد و بخار ایجاد شد، کار شیو کردن را انجام دهید تا بخار و آب گرم به عملکرد بهتر تیغ کمک کنند. اگر در سینک روشویی شیو کردن را انجام می‌دهید، پیش از هر کاری حوله گرمی را چند دقیقه روی صورت بزنید.

کف مالی و شیو کردن صورت
با استفاده از برس مخصوص شیو کردن، کرم یا ژل شیو را با حرکات دایره‌ای به صورت بزنید

صورت را کف‌مالی کنید

با استفاده از برس مخصوص شیو کردن، کرم یا ژل شیو را با حرکات دایره‌ای به صورت بزنید. این کار کمک می‌کند موهای صورت بالا بیایند و از کوتاه شدن مو و شکسته شدن جلوگیری می‌کند، بدین صورت کمتر احتمال دارد موهای زیرپوستی ایجاد شود.

اگر چند بار صورت را شیو کنید یا با چند بار حرکت رفت و برگشت انجام دهید، موهای صورت دیرتر رشد خواهد کرد. گرچه ممکن است این توصیه مناسب همه افرادی که جوش دارند، نباشد و حتما اطمینان حاصل کنید که نوع مناسبی از برس را مورداستفاده قرار می‌دهید.

اطراف نواحی جوش و آکنه را شیو کنید

در صورت امکان از تماس مستقیم تیغ با جوش بپرهیزید. تماس تیغ با جوش سر سفید، موجب تخلیه شدن جوش و انتقال باکتری‌ها می‌شود. حتی اگر جوش شما سر باز نکرده باشد، تیغ سبب می‌شود جوش‌های قرمز و ملتهب تحریک شده و خونریزی و زخم ایجاد می‌کند.

از تیغ مناسب استفاده کنید

در استفاده از تیغ‌های دولبه محتاط باشید. این تیغ‌ها تماس بیشتری با سطح پوست دارند و اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کنند. به خصوص برای جوش‌هایی که تحت درمان هستند باید با احتیاط استفاده شوند.

بهتر است از تیغ‌های سبک و یک لبه استفاده کنید که سر آن حالت چرخشی دارد یا تیغ‌های برقی. هیچ تیغی به اندازه تیغ‌های دستی چندتایی موجب نرمی پوست نمی‌شود. اگر مدت زمان شیو کردن کوتاه‌تر باشد، زخم و آسیب کمتری ایجاد خواهد شد.

تیغ تمیزتر یعنی پوست تمیزتر

تیغ سلول‌های پوست مرده را با خود جا به جا می‌کند، مواد و باکتری‌هایی که به تیغ چسبیده‌اند، با شستن تیغ با آب پاک نمی‌شوند. این کار حتی موجب کند شدن تیغ می‌شود. به طور مرتب حین شیو کردن، تیغ دستی خود را بشویید. همه طرف آن را آب بکشید و تکان داده تا آب آن خارج شود، با الکل تمیز کرده و تیغ را خارج از حمام نگه دارید، زیرا آب و رطوبت عمر تیغ را کم می‌کند.

شیو کردن را درست انجام دهید

بسیاری از داروهای ضدآکنه حاوی مواد قوی چون اسید سالیسیک، گلیکولیک، پوست بید سفید، رتینول‌ها و آنزیم‌ها هستند و سلول‌های پوست مرده را دور نگه داشته و به تعویض سلول‌های جدید کمک می‌کند. اگر از این محصولات استفاده می‌کنید، پوست شما مملو از این مواد خواهد شد و حساسیت آن بالا می‌رود.

به جهت آنکه موها کمتر از قسمت فولیکول کشیده شوند و جوش ایجاد شود، در حالتی که ته‌ریش دارید، عمل شیو کردن را انجام دهید. شیو کردن خلاف جهت رشد مو گرچه شیو تمیزتری انجام می‌دهد، اما اصطکاک پوستی بیشتر می‌شود و التهاب و آسیب پوستی ایجاد می‌کند.

دیر به دیر شیو کنید

شیو کردن پوست را تراشیده و رطوبت آن را از بین می‌برد، بنابراین ممکن است تلاش‌های شما برای مراقبت از پوست را هدر دهد. کسانی که به درمان جوش می‌پردازند، می‌دانند عدم توازن کوچکی بین نیاز پوست به رطوبت و نیاز به لایه‌برداری وجود دارد. سلول‌های مرده باید دور ریخته شوند اما لایه‌برداری زیاد نیز می‌تواند التهاب ایجاد کرده و تولید چربی بیشتر را تحریک کند. پوست نباید زیاد خشک یا زیاد چرب باشد و این عدم توازن می‌تواند موجب جوش یا خارش و پوسته شدن شود. راه‌حل آن است که ریش‌ها را تنها برای قرارهای مهم بتراشید و آخر هفته‌ها به ریش‌های خود استراحت بدهید.

از چه محصولاتی استفاده می‌کنید؟

همانطور که انواع مختلفی از پوست و جوش وجود دارد، باید محصولاتی که برای پوست استفاده می‌کنید نیز متناسب با نوع پوست شما باشد. به برچسب روی محصولات و راهنمای استفاده از آنها توجه کنید (با انواع پوست آشنا شوید).

منبع liveabout.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.