صومعه سوملا ، صومعه ای هزارساله در ترکیه

 صومعه‌ سوملا یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین صومعه‌ها در جهان مسیحیت است

ترکیه دیدنی‌های فراوان دارد. امروز اما می‌خواهیم با مکانی تاریخی با قدمتی هزاران ساله در این کشور آشنا شویم. صومعه سوملا  که در بالای کوهی بنا شده، مکانی است که اکثر گردشگران از آن دیدن می‌کنند.  صومعه‌ سوملا یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین صومعه‌ها در جهان مسیحیت است. شواهد دقیقی از زمان ساخت این صومعه یا سازندگانش وجود ندارد. تنها گفته می‌شود که محلیان پس از ساخت این صومعه به دلیل حمله‌ی دشمن از محل زندگی خود فرار کرده‌اند. این صومعه بالای صخره‌های و در جنگلی در ترابزن ترکیه قرار دارد. این معماری باشکوه در طول تاریخ بار‌ها دستکاری شده است تا این‌که در سال ۱۹۲۳ دست زدن به آن ممنوع شد.

صومعه سوملا که در ارتفاع ۱۲۰۰ متری قرار دارد، با ۳۰۰ متر ارتفاع از همه‌ی سنت‌های موجود برای ساخت صومعه‌ها پیروی کرده است. یعنی در جنگلی خارج از شهر و در نزدیکی غار‌ها ساخته شده است. همچنین بالای یک صخره نیز قرار دارد. همین که کمی از صخره‌ها بالا بروید، متوجه خواهید شد که انگار به نوعی این سازه با چسب به کوه‌ها چسبیده شده است.

ویژگی‌های این معبد: 

بخش‌های اصلی این معبد را کلیسای سنگی، نماز خانه‌های کوچک، آشپزخانه‌ها، اتاق مطالعه، اتاق‌های‌ مهمان، کتابخانه و یک فواره تشکیل می‌دهند. از این فواره در فصل بهار برای دسترسی به آب کوهستان استفاده می‌شد. همچنین ساختمانی بسیار بلند مقابل صخره‌ها وجود دارد که محلی برای عبادت راهب‌ها بود و قدمت آن به سال ۱۸۶۰ می‌رسد. همچنین در طراحی کمد‌ها، طاقچه‌ها و شومینه‌ها تاثیرات هنر ترکیه به خوبی قابل مشاهده است.

کلیسای سنگی ساموئل:

 این کلیسا، ساختمانی بسیار عجیب است. بدنه‌ی آن طوری است که گوشی با گل به کوه چسبیده است. محراب این کلیسا اما آجری است. چیزی که این کلیسا را منحصر به فرد ساخته، این است که دیوار‌های داخل آن همانند بیرونش پوشیده از نقاشی‌ها آبرنگ هستند.

صومعه سوملا در سال ۳۸۶ پس از میلاد توسط راهب‌ها کشف شد و آن را پیشکش حضرت مریم کردند. تاریخ‌شناسان می‌گویند دو مرد آتنی پس از دیدن تصویر حضرت مریم در یکی از غار‌ها، تصمیم به ساخت این صومعه در آنجا گرفتند. اگر‌چه عده‌ای دیگر معتقدند که قدمت این صومعه به خیلی پیش از این‌ها باز می‌گردد.  در طول تاریخ طولانی خود، این صومعه بار‌ها آسیب دیده و توسط امپراطور‌های مختلف بازسازی شده است. در زمان امپراطوری عثمانی و سلطان محمود، باور بر این بود که صومعه حافظ پادشاه است به همین دلیل قوانینی برای حفاظت از آن وضع کردند.

آدرس: 

ترکیه، ۴۵ کیلومتری شهر ترابزون

مسیر دسترسی:

 از شهر ترابزون به راحتی می‌توانید با ماشین و از جاده‌ی منتهی به این صومعه، خود را به آن برسانید.

منبع kojaro.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.